شناسهٔ خبر: 26823123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی گیلان برگزار شد

اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی گیلان امروز (۲۸ تیر) در بندر مرزی آستارا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی با هدف تجاری سازی آن امروز( 28 تیر) با حضور مسئولان و کارشناسان، اساتید، دانشجویان، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای این شهرستان در محل سالن اجتماعات حضرت نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) برگزار شد.

این جشنواره به همت معاونت علمی و فناوری و ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ریاست جمهوری و فرمانداری بندر آستارا و با مشارکت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری، دانشگاه آزاد اسلامی آواحد ستارا و پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد.

ابوعلی گلزاری، دبیر این جشنواره، اظهارکرد: در بخش نمایشگاهی این جشنواره که در دهکده گردشگری حیران دایر شده 20  شرکت فعال در تولید گیاهان دارویی محصولات خود را عرضه کرده اند.

وی افزود: بازرگانی و فرآورده‌های گیاهان دارویی، فناوری‌های نوین در کشت آن از اهداف برگزاری این جشنواره است.

گلزاری تجهیزات و ماشین‌آلات کشت و فرآورده‌های طبیعی همچون عسل، گلاب و عرقیات را از محورهای اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی با هدف تجاری سازی آن در بندر آستارا برشمرد.

جعفر میرفخرایی، دبیر انجمن تولید کنندگان داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی نیز در این جشنواره از صدور دو هزار و  416 فقره پروانه تولید گیاهان دارویی در کشور خبر داد و افزود: این پروانه ها با هدف تجاری سازی گیاهان دارویی صادر شده است.

وی با بیان اینکه 262 فرآورده و 390  اسانس گیاهان دارویی و یکهزار و 25 گونه گیاهی طب سنتی در کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: این فرآورده ها، اسانس ها و گیاهان طب سنتی را اعضای انجمن تولید کنندگان گیاهان دارویی شناسایی ‌کرده اند.

میرفخرایی با اشاره به اینکه مزایای فراوان گیاهان دارویی و ضرر محدود آن نسبت به داروهای شیمیایی موجب توجه و مصرف بیشتر آن شده است، گفت: باید برای حفظ و گسترش آن اهتمام ویژه داشته باشیم.

علی‌ محمد عمویی، نماینده ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این جشنواره ، اظهار کرد: طبق سند چشم انداز 1404 و با افزایش تولیدات و فرآوری گیاهان دارویی، 20 درصد داروهای مصرفی کشور به آن اختصاص می‌یابد.

وی افزود: ایران طبق سند چشم انداز 1404  در صادرات گیاهان دارویی  باید در ردیف 10 کشور اول جهان قرار گیرد.

نماینده ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری بر توجه به محیط زیست، بومی کردن و توسعه فرآوری گیاهان دارویی تاکید کرد و ایجاد دهکده ها و پارک های سلامت را ضروری و لازم دانست.

عمویی با اشاره به اینکه در سال 2050 میلادی حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی به پنج هزار میلیارد دلار می‌رسد، گفت:  امیدواریم تا آن زمان سهم ایران از صادرات گیاهان دارویی افزایش پیدا کند.

یونس رنجکش، فرماندار بندر آستارا نیز در این جشنواره، اظهارکرد: بندر آستارا علاوه بر ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی از نظر گیاهان دارویی نیز قابلیت دارد.

وی افزود: باید با برگزاری اینگونه جشنوارهه ها  برای بهره وری بیشتر و ایجاد ارزش اقتصادی از آن تلاش کنیم.

رنجکش گفت: بخش نمایشگاهی این جشنواره  با بازدید از محل های رویش و برداشت گیاهان دارویی و اجرای برنامه های فرهنگی ورزشی برگزار شد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه 100 هزار هکتار برای کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد، تصریح کرد: افزایش تولید گیاهان دارویی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال 96 هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای تولید و فرآوری گیاهان دارویی اختصاص یافت، خاطرنشان کرد: سال گذشته گیاهان دارویی به ارزش 450 میلیون دلار صادر شد.

وی افزود: در بین گیاهان دارویی زعفران با 325 میلیون دلار بیشترین سهم صادرات را داشت.
 

میرعرب  با بیان اینکه در 780 هکتار از اراضی کشاورزی گیلان گیاهان دارویی کشت می‌شود، گفت:  در 540 هکتار اراضی کشاورزی گیلان گل گاو زبان کاشت می‌شود.

گفتی است، بخش علمی نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی با هدف تجاری سازی آن در محل سالن اجتماعات حضرت نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و بخش نمایشگاهی آن با برپایی 7 غرفه در محل دهکده گردشگری حیران برگزار شد.

جواد میرعرب، معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جشنواره از کشت گیاهان دارویی در 188 هزار هکتار از اراضی خبر داد و اظهارکرد: این میزان، 107 هزار به زعفران و 20 هزار هکتار گل محمدی است.

نظر شما