شناسهٔ خبر: 26822509 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

بازدید وزیر نیرو از طرح احداث ايستگاه حجم مرده چاه نيمه چهارم برای استفاده بخش کشاورزی

وزیر نیرو در جریان سفر امروز خود به استان سیستان و بلوچستان از طرح احداث ايستگاه حجم مرده چاه نيمه چهارم که در زمان کم آبی قابلیت انتقال 140 میلیون مترمکعب از منابع این محل برای استفاده در بخش کشاورزی را داراست بازدید کرد.

صاحب‌خبر -
به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، این طرح با توجه به مطالعات منابع آب و همچنين محدوديت‌هاي ناشي ازپروتكل هيرمند و از سوي ديگر تغیيرات عمده مكانيزم توزيع و مصرف آب درسطع دشت سيستان در قالب طرح آبياري دشت سيستان موسوم به طرح 46 هزارهكتاري در دستور كار وزارت نيرو قرارگرفت و درحال حاضر در مرحله اجرا مي‌باشد.
اين طرح که با 67 درصد پیشرفت در حال اجرا است قادر خواهد بود در تراز آب درياچه بين رقم‌هاي 480 هزار تا 484.50 عمل کرده و پمپ‌ها وارد مدارشده و مقدار١٤٠ ميليون مترمكعب آب كه در مخزن چاه نيمه چهارم بعنوان حجم مرده باقي مانده را به كانال خروجي مستقل اين چاه نيمه رسانده تا در نهايت در فصل كم آبي به مصرف آب كشاورزي برسد.
از طرفی این طرح قادر خواهد بود آب مورد نياز ايستگاه پمپاژ طرح ٤٦ هزارهكتاري دشت سيستان را نیز تامین كند.
اين طرح شامل سه مولفه سازه‌اي جداگانه، سازه تركيبي، خاكي، بتني و فلزي مي‌باشد. ازديگر مشخصات فني اين طرح مي‌توان به ايستگاه پمپاژ با وسعت حدود ١٨٠ مترمربع و كانال خاكي انتقال آب خروجي ايستگاه با پهناي بستر ٩ متر و طول حدود دو هزار و 240  متر و سرريز بتني روي كانال تقرب در بالادست محل اتصال به كانال تقرب اشاره کرد.
گفتنی است وزیر نیرو در ادامه سفر یک روزه خود در جمع مردم روستای قلعه نو از  توابع شهرستان زهک حضور یافت و به بررسی مشکلات آب و برق آنها پرداخت.

نظر شما