شناسهٔ خبر: 26822258 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: بیکاری در کردستان پارسال 1.5 درصد کاهش یافت

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: بیکاری در این استان با سرمایه گذاری و توجه ویژه دولت تدبیر و امید در سال 96 نسبت به سال قبل آن، 1.5 درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا عصر پنجشنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار داشت: با وجود کاهش بیکاری که خبری نوید بخش بود اما استان همچنان نیازمند توجه بیشتر دولت برای اجرای طرح های اشتغالزایی و پرداخت تسهیلات است.
وی افزود: در سال جاری علاوه بر اینکه 2 هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار و فراگیر روستایی به استان تخصیص یافت، مدیریت استان یک هزار و 800 میلیارد ریال درخواست تسهیلات دیگر را به کارگروه ملی ارسال کرد که یک هزار میلیارد ریال آن توسط کارگروه ملی تصویب شد.
استاندار کردستان با اظهار گلایه مندی از ارائه آمارهای اشتباه از سوی برخی مدیران در جلسات تاکید کرد: این اقدام باعث سم پاشی در افکار عمومی است که از جمله این اطلاعات نادرست می توان به دریافت مالیات از استان به نسبت سایر استان ها اشاره کرد.
مرادنیا یادآور شد: سال گذشته استان کردستان حدود یک درصد در اقتصاد کشور سهم داشت که مالیات اخذ شده از استان تنها حدود 51 صدم درصد بود.
وی با بیان اینکه کردستان نیازمند توجه ویژه دولت برای توسعه است، اظهار داشت: درخواست داریم نسبت به اجرای مصوبه طرح توسعه تسهیل سرمایه گذاری ها در مناطق شرق و غرب کشور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه بیشتری شود.
استاندار کردستان اضافه کرد: یکی از بندهای این مصوبه، سرمایه گذاری 15 درصد بیشتر از سهم شرکت های دولتی در این استان هاست که با توجه به ظرفیت های معدنی کردستان باید ایمیدرو و ایدرو در این زمینه نسبت به گذشته حضور فعال تری داشته باشند.
مرادنیا با اشاره به شروع احداث سه طرح صنعتی زنجیره فولاد در سه شهرستان سقز، بیجار و قروه با حمایت دولت گفت: انتظار می رود مشابه این شرکت ها در شهرستان های مرزی بانه، سروآباد و مریوان با توجه به ظرفیت های خوبی که دارند، به زودی اجرایی شود.
وی همچنین تخصیص 200 میلیارد ریال اعتبار به صورت یارانه ای برای واحدهای مشکل دار استان را خواستار شد و افزود: این میزان تسهیلات برای بخشش سود تسهیلات پرداختی به آنها برای حوزه های مختلف سرمایه در گردش و سرمایه ثابت است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در این جلسه گفت: 2 هزار و 600 میلیارد ریال به استان در قالب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی داده شده که تاکنون یک هزار و 300 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
برهان صلواتی اظهار داشت: این کارگروه 2 هزار و 859 طرح را به میزان سه هزار و 400 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی کرده ولی فقط 650 میلیارد ریال منجر به عقد قرار داده شده است.
وی میزان تسهیلات پرداخت شده به واحدهای تولیدی از محل یک هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات تخصیص یافته را 518 میلیارد ریال اعلام کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در سخنانی گفت: کشاورزی به صرفه ترین بخش اقتصادی این استان است که توانسته 27 درصد ارزش افزوده را به خود اختصاص دهد.
خالد جعفری افزود: با وجود اینکه کشور در شرایط تغییر اقلیمی قرار گرفته اما بارندگی ها در استان کاهنده نبود و باعث رشد نقش کشاورزی در عرصه اقتصاد نیز شد.
مدیر امور شعب بانک کشاورزی هم در این جلسه با بیان اینکه تنها با پیش بینی برداشت یک میلیون تنی گندم حدود 14 هزار میلیارد ریال عاید کشاورزان کردستان می شود، اظهار داشت: تنها اگر 10 درصد به اراضی کشاورزی آبی استان اضافه می شود این سرانه حدود 2 برابر بود.
اسعد فهیمی تاکید کرد: میانگین سرانه درآمد مردم کردستان با 75 میلیون ریال معادل حدود نیمی از میانگین کشور است که می توان با سرمایه گذاری های بیشتر در صنعت کشاورزی این شاخص را به طرز چشمگیری افزایش داد.
وی در خصوص پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در این استان گفت: بانک ها نتوانسته اند نقش خود را در این حوزه ایفا کنند اما تمام موانع متوجه بانک ها نیست.
فهیمی یادآور شد: بانک کشاورزی تاکنون توانسته 505 میلیارد ریال از 651 میلیارد ریال تسهیلات مصوب را به متقاضیان پرداخت کند.
به گزارش ایرنا، استان کردستان دارای یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که تنها 120 هزار هکتار آن آبی است و هم اکنون برنامه ریزی برای توسعه اراضی آبی تا 300 هزار هکتار در حال انجام است.
هم اکنون 840 واحد صنعتی دارای پروانه فعالیت در استان وجود دارد که پیش بینی می شود 20 درصد از آنها در رکود باشند و 80 درصد دیگر نیز فعال و نیمه فعال هستند.
از این تعداد واحد صنعتی، 51 درصد کمتر از یک نفر نیرو در گروه صنایع خرد، 42 درصد دارای نیروی 11 تا 50 نفر و 6 درصد نیز در گروه صنایع بالای 50 نفر نیرو هستند که انتظار می رود در خصوص راه اندازی واحدهای بزرگ نیز در استان تلاش بیشتری از گذشته انجام شود.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر شرکت در کارگروه رفع موانع تولید برای شروع عملیات اجرایی سه طرح زنجیره تولید فولاد شامل کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبا نور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه با سرمایه گذاری داخلی و تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد گستر الماس سقز با سرمایه گذاری خارجی واحدهای صنعتی روز پنجشنبه به استان کردستان سفر کرده است.
این کارخانه ها به ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون و 400 هزار تن با پیش بینی 21 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری ارزی و ریالی و فراهم کردن زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 550 نفر در این شهرستان ها احداث و پیش بینی می شود پس از بهره برداری از فروش خام حدود سه میلیون و 400 هزار تن مواد معدنی جلوگیری شود.
کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبانور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه هر کدام با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش بینی 200 شغل مستقیم و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا احداث می شود.
کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد گستر الماس نیز در شهرستان سقز با سرمایه گذار خارجی ساخته می شود که ظرفیت اسمی تولید کنسانتره آهن، گندله آهن و آهن اسفنجی خام آن سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن است.
اجرای این طرح در زمینی به مساحت 105 هکتار با 20 هکتار زیر بنا، 15 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی انجام و براساس پیش بینی ها برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند.
از نظر ذخایر معدنی کردستان دارای 620 میلیون تن ذخایر معدنی است و هم اکنون 384 معدن در این استان با یک هزار و 940 نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری هستند.
ظرفیت اسمی استخراج معادن کردستان سالانه 19 میلیون تن است اما فقط 6 میلیون تن از این میزان استخراج می شود. وجود 18 گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.
استان کردستان دارای 20 معدن سنگ آهن است که 74 میلیون تن از 2 میلیارد و 800 میلیون تن از ذخیره قطعی معادن کشور را در خود جای داده است.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تُنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.
3034/9102

نظر شما