شناسهٔ خبر: 26822257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مازنی:

شرایط اقتصادی فعلی ربطی به تحریم‌ها ندارد

رئیس فراکسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط موجود اقتصادی حاکم بر جامعه ربطی به تحریم‌ها ندارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به بحران اقتصادی موجود در کشور و ضمن ارائه راهکار‌های برون‌رفت از این بحران اظهار داشت: بنده راه برون‌رفت از همه معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را گفت‌وگوی ملی می‌دانم.

* در شرایطی هستیم که دشمن مشترک و مطالبات انباشته بحق مردمی داریم

وی افزود: به این دلیل می‌گوییم گفت: وگوی ملی که ما در شرایطی هستیم که دشمن مشترک داریم و مطالبات انباشته مردمی را داریم که حق‌شان است که مطالبات خود را مطرح کنند و وظیفه ماست که در این بین پاسخگوی مطالبات و نیازهایم ردم باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما نتوانیم شرایط بین‌المللی و داخلی را مدیریت کنیم، خروجی این عدم مدیریت روابط بین الملل و مسائل داخلی، کاهش کارآمدی نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: طبیعتا اگر نظام متهم به ناکارآمدی و ضعف کارآمدی شود، آنگاه در هیچ عرصه‌ای نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، نه در عرصه داخلی و نه در عرصه خارجی.

*وحدت نظر برای شیوه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را نمی‌بینیم

مازنی همچنین یادآور شد:‌همچنین هم در چنین فضا و موقعیتی که از طرفی دشمن مشترک و از طرفی مطالبات انباشته شده مردم را د. اریم، ما وحدت نظر در اجزای مختلف حاکمیت و جریان‌های مختلف سیاسی درون نظام و همچنین کسانی که به هر حال بخش‌هایی از ملت را نمایندگی می‌کنند، نمی‌بینیم و در واقع ما شاهد وحدت نظر درباره شیوه برون‌رفت از این مشکلات را نمی‌بینیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: همه می‌گویند وضع موجود مطلوب نیست، اما وضع مطلوب چیست؟ یا چیزی اعلام نمی‌شود و یا اگر اعلام می‌شود هر کس چیزی می‌گوید و گوشه‌ای از کار را تنها بیان می‌کند. یکی می‌گوید تیم اقتصادی دولت باید عوض و اصلاح شود، یکی می‌گوید نقدینگی‌ها را جمع کند، یکی می‌گوید مسئله فقط اقتصادی نیست بلکه سیاسی است و انتخابات باید آزادتر و یا اصلاح شود. یکی دیگر می‌گوید اصلا مسئله ما ریشه فرهنگی دارد، نه سیاسی است و نه اقتصادی، بلکه ما به لحاظ فرهنگی مشکل داریم.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف هم هر کسی اولویتی برای کشور تعیین می‌کند که اگر ما هم این اولویت‌ها را کنار بگذاریم چه بسا بسیاری از این‌ها مشترک است، اما هیچ‌گاه نه در ساختار رسمی کشور و نه در فضای غیررسمی مانند احزاب، تشکل‌ها و دانشگاهیان و همچنین حوزویان و جناح‌های مختلف تأثیرگذار و اقوام هیچ‌گاه نمی‌نشینیم لجنه و یا نشستی را تشکیل نمی‌دهیم که براساس آن بگوییم ما در اینکه وضع موجود مطلوب نیست اتفاق‌نظر داریم و یا در اینکه دشمن مشترک داریم و مطالبات انباشت مردم وجود د. ارد اتفاق‌نظر داریم.

مازنی با طرح این که از کجا باید برای حل این مسائل شروع کنیم و اولویت‌ها و نقاط مشترک کدام است، گفت: سؤال این است که کی و چگونه می‌تواند این اتفاق بیفتد و پاسخ این است که اراده‌ای باشد که گفت‌وگوی ملی را شکل دهد.

وی ادامه داد: ما در پارلمان، سه فراکسیون از جناح‌های متعدد خارج از فضای رسمی صحن و کمیسیون داریم و افرادی از عقلای مجلس باید در این مسئله ورود کنند و از مجمع تشخیص مصلحت نظام، احزاب و تشکل‌های سیاسی جناح‌های مختلف با حفظ مواضع و رقابت سیاسی بیایند و مباحث کارشناسی را گوش دهند.

*ماجرای اقتصاد کنونی کشور همانند قصه فیل مثنوی شده است

مازنی در همین رابطه یادآور شد: البته متخصصان هم حرف‌های خود را بزنند و به هر حال آن وضعیت را برای مردم توضیح دهند و در این راستا هر کس از وضعیت یک تصویری ارائه ندهد مانند داستان فیل مثنوی مولوی که می‌گوید «هر کسی از ظن خود شد یار من/ از درون من نجست اسرار من» هر کس بخشی از مسئله را مطرح نکند و اگر هم قرار است این مسئله اتفاق بیفتد، وقتی به صورت جمعی هرکدام بخشی را بیان کنند، این پازل تعیین می‌شود و مردم می‌دانند که مسائل و مشکلات‌شان اینهاست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: از آنجایی که فضای گفتمانی و گفتگو وجود ندارد و تنها فضای تک‌گویی است، در نتیجه ما اگر همین روش و وضعیت را ادامه دهیم، شرایط بهتر نخواهد شد بلکه بدتر می‌شود، بدتر نه از این جهت که بگوییم تحریم‌ها بیشتر خواهد شد، ممکن است تحریم‌ها بیشتر و یا کمتر شود، ما چهل است که این‌ها را تجربه می‌کنیم، بلکه از این جهت بدتر خواهد شد که احساس سردرگمی در جامعه توسعه پیدا می‌کند و سرمایه اجتماعی پایین می‌بیند و اعتماد آسیب می‌بیند.

*شرایط موجود اقتصادی حاکم بر جامعه ربطی به تحریم‌ها ندارد

وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: قاعدتا از درون گفت‌وگوی ملی، علم، تخصص و اولویت استخراج می‌شود، بنابراین طبیعی است که اگر مشکل، مشکل اقتصاد است و در مشکل اقتصاد به عنوان مثال فرض کنیم مسئله اصلی فراوانی و حجم نقدینگی است، آنگاه صاحب‌نظران این را بیان می‌کنند و متولیان هم راهکار آن را عملی و اجرا می‌کنند.

 

مازنی تصریح کرد: من فکر می‌کنم هم‌چنان راه‌حل برای برون‌رفت از شرایط کنونی، گفت‌وگوی ملی است و اصلا هم سخت نیست، ما یکبار تصمیم گرفتیم جنگ را حل کنیم، قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم، به همان اندازه که فتح خرمشهر برای جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب اقتدار بود، به همان اندازه هم پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ هم یک اقتدار بود که توانست یک تصمیم بگیرد و با مدیریت پس از هشت سال، جنگ را به اتمام برساند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین خاطرنشان کرد: یکبار هم تصمیم گرفتیم رابطه‌مان با عربستان حل کنیم، آن هم پس از قضایای حج خونین و پس از آن رابطه و حج برقرار شد و مشکل حل شد و مجددا حوادث بعدی اتفاق افتاد و روابط دچار اختلال شد، اما در هر صورت اراده‌ای وجود داشت که توانست مسئله را حل کند.

*جمهوری اسلامی بن‌بست ندارد

«این را می‌خواهم بگویم که جمهوری اسلامی بن‌بست ندارد، یکبار هم تصمیم گرفتیم که با قدرت‌های بزرگ دنیا که مدعی انرژی هسته‌ای ما هستند وارد مذاکره شویم، برجام یکی از آن تصمیمات مهم تاریخ جمهوری اسلامی بود که به هر حال مذاکره کردیم و فضای تنفس برای ما ایجاد شد».

وی در همین راستا بیان کرد: اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی که آن‌ها به آن دامن زده بودند، مدیریت و کنترل شد، همچنین قطعنامه‌هایی که علیه ما در شورای امنیت تصویب شده بود برعکس شد و آن قطعنامه‌ها لغو شد و برجام به جای آن در سازمان ملل تصویب شد و بعد هم ما زیر قول و عهدمان نزدیم، کسی که مدعی نظم نوین جهانی بود، او از آن تعهد خارج شد، کما اینکه از تعهدات دیگر هم خارج شد و فقط مربوط به برجام نبود.

*برای مردم این مهم است کشور مسئولانی دارد که وحدت‌نظر برای اداره کشور در مقابل بحران‌ها را ندارند

مازنی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ما این تصمیمات مهم را زمانی توانستیم اتخاذ کنیم که یک اجماع گفتمانی ایجاد کنیم، زمانی که امام جنگ را مدیریت می‌کرد، هیچ‌کس در اینکه همه به جنگ بروند تردید نداشت، وقتی امام قطعنامه را پذیرفت ما گریه می‌کردیم، ولی در عین حال، چون امام پذیرفته بود ما همه تسلیم بودیم و همینطور موارد مختلف ادامه داشت تا امروز که مشکل ما این است که خدمات مثبت جمهوری اسلامی منفی معرفی می‌شود آن هم بخشی از آن از طرف دشمن است که دشمنی خود را می‌کند، اما بخشی از آن توسط نیرو‌های درون نظام به دلیل دعوا‌ها و اختلاف‌های سیاسی صورت گرفته است، یک جناح که برجام را یا قبول ندارد و یا کمتر قبول دارد، بر سر جناح مقابل می‌زند و یا آن جناح دیگر روی یک مسئله دیگر همین حرکت را می‌زند.

*لزوم ایجاد فضای گفتمانی برای عبور از بحران اقتصادی

وی ادامه داد: به هر حال یک فرافکنی درون جمهوری اسلامی به مردم ارائه می‌شود، مردم در این میان برایشان مهم نیست که این فراکسیون امید است و یا فراکسیون مستقلان و ولایی و یا اینکه جناح اصلاح‌طلب است یا اصولگرا بلکه برای مردم این مهم است که نظام جمهوری اسلامی ایران مسولانی دارد که وحدت‌نظر در اداره کشور و در مقابل بحران‌ها ندارند.

مازنی اضافه کرد: بنابراین ما هر چه سریع‌تر باید یک آتش‌بس در اختلافات اعلام کنیم و دور یک میز بنشینیم و اگر هم قرار است دعوایی کنیم، رودررو و چهره به چهره باشد نه رسانه‌ای و تریبونی. همچنین وحدت مان را در دفاع از حقوق ملت و قانون اساسی و دفاع از نظام جمهوری اسلامی و همچین حل مشکلات مردم نشان دهیم، این مسئله را که ارائه دهیم، هر اتفاقی که بیفتد ما دیگر در بحران نیستیم.

* فضای گفتمانی توأم با وحدت داروی درمان بیماری اقتصاد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: کشور ما شرایطی را پشت سر گذاشت که در زمان جنگ ۵۰ درصد بودجه تأمین نمی‌شد، ما اکنون در بدترین حالت ممکن است تنها ۱۰ درصد بودجه تغییر کند، اما در زمان جنگ کسری بودجه بسیار مشهود بود، ولی مردم آرام بودند، طمأنینه و آرامش داشتند، چرا که همدلی وجود داشت و سرمایه اجتماعی بالا بود و فضای گفتمانی حاکم بر جامعه وحدت و همدلی بود.

وی در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد که بنده امروز هیچ راه و دارویی برای درمان بیماری اقتصاد و درد برون‌رفت از بحران کنونی به جز فضای گفتمانی همراه با وحدت در جامعه سراغ ندارم.

 

نظر شما