شناسهٔ خبر: 26822042 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آثار ثبت شده در یونسکو بخشی از میراث فکری ایران است

به گزارش ایرنا، فرهاد نظری روز پنجشنبه در حاشیه رونمایی از گواهی ثبت جامع تواریخ رشیدالدین فضل الله همدانی در حافظه تاریخی یونسکو، به ایرنا گفت: این کتاب

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، فرهاد نظری روز پنجشنبه در حاشیه رونمایی از گواهی ثبت جامع تواریخ رشیدالدین فضل الله همدانی در حافظه تاریخی یونسکو، به ایرنا گفت: این کتاب دهمین اثر ثبت شده از ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد است.
وی اضافه کرد: هم اینک ایران اسلامی یکی از کشورهای پیشتاز در ثبت آثار تاریخی و فکری در جهان به شمار می رود.
مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث‌ فرهنگی بیان کرد: افزایش آثار ثبت شده ایران در حافظه جهانی یونسکو موید جایگاه ایران در تاریخ تمدن جهانی است.
نظری اظهار داشت: تاکنون از 10 اثر ایرانی ثبت شده در حافظه جهانی 2 اثر متعلق به اندیشمند فرزانه شیخ فضل الله همدانی است.
وی با بیان اینکه آثار شیخ فضل الله همدانی موجب تحول در تاریخ نگاری شد، اظهار داشت: اهمیت این کتاب تاریخی به قدری زیاد است که می توان عنوان ثبت تاریخ کشور مغولستان را با این اثر آغاز کرد.
دبیر کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران اضافه کرد: جامع التواریخ رشیدالدین فضل الله همدانی دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بسیار بالایی است.
نظری ادامه داد: شخصیت خواجه رشیدالدین فضل الله حاکی از این است که باید آثار او به خوبی و با گستره بیشتر در جهان شناسانده شود.
کتاب جامع التواریخ از مهم‌ترین آثار تاریخی زبان فارسی درباره تاریخ ایران اسلامی است که در آن به تاریخ فرهنگ مغولستان، هند و چین پرداخته شده است.
پیش از این شاهنامه بایسنقری، کتاب التفهیم ابوریحان، کلیات سعدی، ذخیره خوارزمشاهی و خمسه نظامی در حافظه جهانی یونسکو ثبت جهانی شدند.
نخستین اثر ثبت شده ایران در حافظه جهانی یونسکو 'وقف نامه رَبعِ رشیدی' متعلق به رشیدالدین فضل‌الله همدانی است که در تبریز قرار دارد.
7526/2090
انتهای پیام

نظر شما