شناسهٔ خبر: 26821775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دیدار با معاون وزیر نیرو مطرح شد:

سهم ۲۵ میلیون مترمکعب آب شاهرود به قزوین اختصاص یابد

قزوین- در دیدار استاندار قزوین با وزیر نیرو بر ضرورت اختصاص سهم ۲۵ میلیون مترمکعبی از اب شاهرود برای کشاورزی استان قزوین تاکید جدی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین در دیدار استاندار قزوین با معاون وزیر نیرو اعلام شد تخصیص ۲۵ میلیون مترمکعب آب شاهرود برای کشاورزی استان نقش حیاتی دارد.

در این نشست که باحضور دکتر سروش معاون وزیر نیرو، عبدالمحمد زاهدی استاندار، داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، حمید پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، موضوع ابقای تخصیص ۲۵ میلیون مترمکعب آب رودخانه شاهرود برای تامین آب کشاورزی حاشیه این رود مورد بررسی قرار گرفت.

علی فرخ زاد معاون عمرانی استانداری قزوین در این زمینه گفت: ۲۵ میلیون مترمکعب آب از رودخانه شاهرود از سال ۱۳۸۶ از سوی وزارت نیرو به استان تخصیص یافته و مقرر شد، این  تخصیص برای تامین اب کشاورزی حاشیه شاهرود مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی افزود: بر این اساس سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای ملزم شدند اراضی را مشخص کرده و بر اساس متراژ اراضی آب مورد نیاز را به آنها تخصیص دهند که متاسفانه این روند با تاخیر مواجه شده و استان قزوین نتوانسته از این سهمیه به طور کامل استفاده کند.

فرخزاد بیان کرد: در جلسه ای با حضور شورای هماهنگی آبریز بزرگ سپیدرود و استاندار وقت قزوین و ۸ استاندار دیگر اعلام شد هر استانی که
تا تیر ماه ۹۴ نتواند از این سهمیه استفاده کند، تخصیص سهمیه آنها لغو خواهد شد، که این طرح شامل استان قزوین نیز شد.

فرخ زاد با بیان اینکه برخورداری از آب در حوزه تولید، کشاورزی، اشتغال و طرح های مختلف اقتصادی نقشی انکار ناپذیر دارد، یادآورشد: اختصاص و بهره برداری از این میزان آب می تواند نقش تاثیرگذاری در کشاورزی استان و بخصوص برای ساکنین اطراف شاهرود داشته باشد.

معاون عمرانی استاندار قزوین افزود: استفاده بیش از حد از آبهای زیرزمینی باعث از بین رفتن ذخایر آب شده و اگر به همین منوال پیش برویم به زودی شاهد خشک شدن دشت قزوین خواهیم بود و با بحرانهای بیشتری مواجه خواهیم شد در حالی که برخی بحران ها قابل پیش گیری است.

 وی اظهارداشت:ابقای تخصیص این مقدار آب به استان بسیار ضروری است وامیدواریم با رایزنی های انجام شده و نظر مساعد معاون وزیر نیرو  بتوانیم این سهم را به استان بازگردانیم.

رودخانه شاهرود به طول ۱۷۵ کیلومتر با ادغام رود طالقان و الموت رود تشکیل شده و در انتها به سد منجیل و دریاچه سفید رود می ریزد.

نظر شما