شناسهٔ خبر: 26821749 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از 1280 راس دام در خوی علیه بیماری سمپاشی شدند

ارومیه- ایرنا- سرپرست شبکه دامپزشکی خوی گفت: یکهزار و 286 راس دام سنگین علیه بیماری های خارج بدن دام طی سه ماه اول سال جاری در این شهرستان سمپاشی شدند.

صاحب‌خبر -

مجتبی منصوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت انگل های خارجی دام از جمله کنه ها، جرب ها، شپش ها و کک ها، احتمال بروز بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش می یابد.
وی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد و مشترک بین انسان و دام است که برخی از انواع کنه ها از شایع ترین ناقلان این بیماری هستند.
وی افزود: انتقال از طریق گزش کنه آلوده یا له کردن آن با دست، انتقال از راه تماس با خون، ترشحات و بافت های دام آلوده به کنه و همچنین انسان مبتلا از مهمترین راه های ابتلای انسان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
سرپرست شبکه دامپزشکی خوی بیان کرد: استفاده از ابزار مناسب در حین انجام کارهای مرتبط با دام از جمله استفاده از لباس کار، عینک، دستکش، چکمه و خرید گوشت از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی و نگهداری دام در شرایط مناسب بهداشتی و سمپاشی اماکن دامی از مهمترین راهکارهای مقابله با این بیماری خطرناک است.
منصوری افزود: با هدف کاهش تلفات دام ها در اثر بیماری های قابل انتقال توسط انگل های خارجی و ارتقای سطح کیفی تولیدات دامی، دامداران همکاری لازم را با کارشناسان دامپزشکی در زمینه بهداشتی کردن جایگاه پرورش دام و سمپاشی این مکان ها در اولویت برنامه های خود داشته باشند.
به گزارش ایرنا نظارت بهداشتی بر تولید، استحصال، حمل و نقل، نگهداری، فرآوری و عرضه فرآورده های خام دامی از وظایف اداره کل دامپزشکی است؛ این امر به صورت مستمر و بر اساس شیوه نامه نظارتی در طی سال به نحو مناسب به منظور حفظ سلامت و صیانت از حقوق مصرف کنندگان انجام می­شود که نقش بسزایی در پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال از طریق غذا دارد.
8135/2093

نظر شما