شناسهٔ خبر: 26821288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طرفداران روسیه در مونته نگرو سخنان ترامپ علیه این کشور را برجسته کردند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری فرانسه از مونته نگرو، آندریا ماندیک، یکی از سران احزاب طرفدار روس مخالف قدرت حاکم در مونته نگرو روز پنجشنبه گفت اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مونته نگرو را کشور کوچک بسیار تهاجمی توصیف کرده که مستعد به راه انداختن یک جنگ جهانی است پیامی روشن از سوی رئیس جمهوری آمریکاست.

مطبوعات این کشور کوچک بیش از 600 هزار نفری، که در کنار سواحل آدریاتیک واقع شده است، سکوت مقامات مونته نگرو طرفدار غرب، در قبال اظهارات رئیس جمهوری آمریکا را برجسته کردند. این رهبر مخالف طرفدار روسیه اعلام کرد دونالد ترامپ که به(اصطلاح) مطلع ترین فرد روی کره زمین است، خیلی ساده مونته نگرو را بی ثبات ترین کوچک ترین کشور عضو ناتو دانسته است و در پیامی شفاف به (مقامات این کشور) گفته است متوجه نمی شود چرا بچه های خود را باید به این کشور بفرستد تا کشته شوند.
این در حالی است که نخست وزیر مونته نگرو، مردم کشورش را شجاع توصیف کرده و گفت ما نمی خواهیم شهروندان آمریکایی به علت دیگر اعضای ناتو بجنگند و کشته شوند. امروز که میلو جوکانوویچ رئیس جمهوری مونته نگرو است و در دورانی که وی نخست وزیر بود، این کشوری را که اکثریت مردمش ارتدوکس و اسلاو هستند تا زمان پیوستن به ناتو در بهار سال 2017، به زحمت اداره کرد. به طوری که طی تظاهرات خشونت بار سال 2015، با دشمنی بخشی از مردم مونته گرو مواجه شد.
در اکتبر سال 2016، دستگاه قضایی مونته نگرو از خنثی کردن کودتایی نافرجام و اقدامی ناکام برای کشتن میلو جوکانوویچ خبر داد. این در حالی بود که به گفته وی (میلو جوکانوویچ) فعالان سیاسی طرفدار روسیه، این کودتای نافرجام و تلاش برای قتل او را برنامه ریزی کرده بودند. آندریا ماندیک در حال حاضر یکی از مضنونان این توطئه نافرجام به حساب می آید. با وجود این، به نظر می رسد مخالفان دولت کنونی مونته نگرو که طرفدار روسیه هستند فعالیت(سیاسی) سابق خود را ندارند.
میلو جوکانوویچ طرفدار غرب که تقریبا از سال 1991 تا کنون، در مونته نگرو بر سر قدرت است موجب شد تا این کشور در سال 2006 از صربستان مستقل شود، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که در آوریل برگزار شد، پیروز شد. در این انتخابات، مارکو میلاکیچ Marko Milacic، تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری طرفدار روسیه، توانست کمتر از 3 درصد آرا را به خود اختصاص داد.
به گفته آندریا ماندیک ترامپ در واقع به شرح مشکلات موجود در مونته نگرو پرداخته است. جامعه ای که به گفته وی (دونالد ترامپ) اختلاف در آن زیاد است و مستعد بروز مناقشه است. چهارشنبه شب دووسکو مارکوویچ نخست وزیر مونته نگرو که در جمع اعضای پارلمان کشورش سخنرانی می کرد گفت اظهارات ترامپ بیشتر به موضوع مسئله مالی ناتو مربوط بوده است.
به گفته سرگئی سکولوویچ تحلیلگر مسائل سیاسی، اظهارات دونالد ترامپ، معرف حمایت از هر شخصی نیست بلکه این اظهارات در چارچوب آرام کردن روابط بین آمریکا و روسیه صورت گرفته است.

نظر شما