شناسهٔ خبر: 26820978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تصویب قانون «کشور یهود»

رژیم صهیونیستی که به شدت با بحران مشروعیت مواجه است، با هدف مشروعیت‌زایی برای خود در سایه تحولات کنونی سرزمین‌های اشغالی، قانون «کشور یهود» را به تصویب رسانده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر: کنیست رژیم صهیونیستی بامداد امروز پنجشنبه لایحه تبعیض‌آمیز موسوم به «کشور یهود» را به طور نهایی تصویب و به قانون تبدیل کرد. ۶۲ نفر از نمایندگان کنست به این قانون رای موافق، ۵۵ نفر رای مخالف و دو نفر هم رای ممتنع دادند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصویب این قانون را نقطه تحولی مهم در تاریخ رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

این قانون تبعیض‌آمیز که به نام «کشور یهود» نیز شهرت دارد، سرتاسر سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای صهیونیست‌ها دانسته و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی خود محروم می‌کند. به موجب این قانون، زبان عبری زبان رسمی خواهد بود و دیگر عربی زبان رسمی نیست. قانون مذکور توسعه شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین را یک ارزش ملی دانسته و بر ارتقای این شهرک‌ها تاکید می‌کند.

در همین ارتباط، فوزی برهوم سخنگوی حماس تصریح کرد که قانون «کشور یهود» نژادپرستانه بوده و موجودیت فلسطینیان و حق تاریخی آنان در سرزمین خود را به خطر می‌اندازد و موجب مصادره و غصب علنی اراضی فلسطینی خواهد شد. برهوم خاطر نشان کرد که اگر سکوت و ناتوانی کشور‌های منطقه و بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حمایت‌های همه‌جانبه و نامحدود آمریکا از این رژیم نبود، هرگز چنین قوانینی تصویب نمی‌شد.

وی اشاره کرد که این قوانین به کلی باطل است و راه به جایی نخواهد برد و ملت فلسطین همچنان مالک اصلی این سرزمین بوده و خواهد بود. سخنگوی حماس خواستار وحدت ملت فلسطین برای مقابله با قوانین و سیاست‌های خطرناک رژیم صهیونیستی شد و از کشور‌های عربی و جامعه جهانی نیز خواست برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی وارد عمل شوند. این درحالی است که دیگر گروه‌ها و شخصیت‌های مقاومت فلسطین نیز به این قانون واکنش نشان داده اند.

هدف اصلی و اساسی تل آویو از این اقدام، مشروعیت‌زایی برای رژیم صهیونیستی است. صهیونیست‌ها با وجود گذشت بیش از هفتاد سال یعنی از سال ۱۹۴۸ تاکنون همچنان نتوانسته اند برای خود مشروعیت کسب کنند و مشروعیتشان با وجود گذشت این مدت طولانی همچنان زیر سؤال قرار دارد. ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی ـ. عربی آن در طول این مدت زمان طولانی نتوانسته اند به اسرائیل مشروعیت عمومی و همگانی اعطاء کنند.

با این حال باید گفت که تلاش‌هایی که باهدف مشروعیت‌زایی برای رژیم صهیونیستی از تصویب قانون «کشور یهود» انجام می‌شود، همچون تلاش‌های هفتاد سال گذشته است که به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید. اظهارات قلدرمآبانه مقامات آمریکایی در سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان نیز که می‌گویند هیچکس نمی‌تواند با اسرائیل درگیر شود هم نمی‌تواند برای اسرائیل مشروعیت به ارمغان آورد.

سلسله اقدامات صهیونیست‌ها جهت مشروعیت زایی برای این رژیم جعلی نه تنها نتیجه مطلوبی را به دنبال نداشته بلکه نتیجه عکس نیز داده است. امروز حتی ملت‌های اروپایی و دیگر ملت‌ها نیز نسبت به صهیونیست‌ها بیش از پیش متنفر شده اند. ما می‌بینیم زمانی که یک مسافر به عنوان مثال در کشور کانادا به زبان عبری سخن می‌گوید، یک راننده تاکسی خشمگین می‌شود و او را پیاده می‌کند؛ لذا موج تنفر و انزجار از صهیونیست‌ها در نزد ملت‌ها بیش از پیش فراگیر شده است.

در این میان، موضع سست کشور‌های جهان عرب و کشور‌های جهان اسلام نیز نقش مهمی در اقدامات اخیر صهیونیست‌ها داشته است. اگر جهان اسلام و جهان عرب به صورت متحد، یکپارچه و یکصدا موضع واحدی را علیه آمریکایی‌ها اتخاذ می‌کردند امروز شاهد عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز نبودیم. حتی دولت‌های اروپایی نیز برخلاف شعار‌های پر طمطراق حقوق بشردوستانه هم در مقابل اقدامات صهیونیست‌ها سکوت کرده و واکنش نشان نمی‌دهند.

واقعیت این است که رژیم صهیونیستی امروز در سایه تحولات کنونی اراضی اشغالی به ویژه تداوم تظاهرات‌های بزرگ بازگشت در نوار غزه مشروعیت خود را به شدت در خطر می‌بیند. همین احساس خطر نسبت به مشروعیت رژیم صهیونیستی، موجب شده تا مقامات این رژیم دست به اتخاذ سلسله تدابیر ابلهانه‌ای همچون تصویب قانون کشور یهود، بزنند؛ غافل از اینکه این دست از اقدامات نمی‌تواند برای تل آویو مشروعیت زایی داشته باشد.

در این ارتباط باید گفت که راهپیمایی‌های بازگشت که از تاریخ ۳۰ مارس آغاز شد، مبارزاتِ ضد صهیونیستی را نه تنها در محدوده اراضی اشغالی بلکه در تمامی نقاط منطقه به صورت فزاینده و چشمگیری، افزایش داده است.

این راهپیمایی‌ها امروز به یک حماسه سراسری تبدیل شده است که در حال حاضر به عنوان بزرگترین دغدغه و نگرانی امنیتی رژیم صهیونیستی در سطح منطقه محسوب می‌شود. این درحالی است که مقامات صهیونیستی پس از ظهور و بروز داعش در منطقه و توجه ویژه رسانه‌ها و افکار عمومی به این پدیده شوم، مسأله فلسطین را برای خود تمام شده فرض کرده بودند؛ لذا اگر امروز شاهد آن هستیم که رژیم صهیونیستی در اقدامی خودسرانه قانون «کشور یهود» را تصویب می‌کند، این مسأله به تلاش این رژیم برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود در تحولات اخیر باز می‌گردد و تل آویو به دنبال آن است تا از این رهگذر مشروعیت به خطر افتاده خود را ترمیم کرده تا مبادا اراضی اشغالی طی هفته‌ها و یا ماه‌های آینده شاهد کوچ دسته جمعی شهرک نشینان صهیونیست باشد.

تمامی این تلاش‌های مذبوحانه در حالی صورت می‌پذیرد که امروز دیگر افکار عمومی تقریبا به وقعیت آنچه که در عرصه میدانیِ اراضی اشغالی سپری می‌شود، آگاهی دارند؛ هرچند که بنگاه‌های خبری و بوق‌های رسانه‌ای ـ. تبلیغاتی صهیونیست‌ها و متحدان آن‌ها همچنان از بام تا شام برای منحرف ساختن افکار عمومی فعالیت می‌کنند. برهمین اساس، آنچه که بیش از هرچیز دیگری مسیر تحقق هدف صهیونیست‌ها مبنی بر مشروعیت زایی برای خود را به خطر انداخته، افزایش آگاهی افکار عمومی در سطح منطقه و جهان است.

نظر شما