شناسهٔ خبر: 26820673 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

در استان مرکزی؛

300 بقعه متبرکه در لیست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسید

مدیرکل اوقاف استان مرکزی گفت: ۳۰۰ بقعه متبرکه استان مرکزی در لیست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام حسین دلاوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به گردشگری مذهبی و پتانسیل‌های آن در استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی دارای 276 بقعه متبرکه بوده که حدود 100 بقعه از این تعداد به عنوان بقاع متبرکه شاخص استان مورد توجه مردم و بازدید گردشگران مذهبی است.

وی افزود: در چند سال اخیر نگاه ویژه‌ای از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در زمینه پذیرش گردشگر مذهبی شکل گرفته و این نگاه در استان هم همانند گذشته استمرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی تصریح کرد: با تغییر زیرساخت‌های مناسب و امکانات رفاهی برای ارتقای سطح گردشگری مذهبی سبب شده تا در نتیجه مردم هم بازخورد خوب و بالایی در این راستا داشته باشند، با توجه به اینکه استان مرکزی به عنوان کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب کشور محسوب می شود و در زمان مراسم اربعین موکب‌هایی را هم در محورها مستقر می‌کند، بخش قابل توجهی از سهم زائران کل کشور را به خود اختصاص داده است.

دلاوری بیان کرد: از ابتدای سال که اماکن متبرکه در استان پذیرای زائران و مسافران هستند، رقمی نزدیک به 150 هزار نفر زائر از همه بقاع استان بازدید کرده اند، همچنین رقمی نامحدود هم از زائران شهرها و مجاوران که به شکل مستمر بازدید دارند هم در طول سال وجود دارد، می طلبد که همه بقاع متبرکه به‌ ویژه بقاعی که از حاشیه و منطقه آب و هوایی و طبیعت مطلوبی برخوردار هستند، با برنامه‌های ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری بهتر و کارآمدتری بهسازی و نوسازی شوند.

وی عنوان کرد: گردشگران اماکن مذهبی بر دو نوع داخلی و زائران شهرهای دیگر هستند، باید امکانات و رفاهیاتی در حد متعارف برای آنان تبیین شود، در امامزادگان شهر اراک مانند امامزادگان محمد عابد(ع) زیرساخت‌های مناسبی به هدف اسکان زائران مهیا شده که این برنامه‌ها و زیرساخت‌ها با توجه به تعداد مسافران و زائران بازدید کننده از بقاع در شهرستان‌ها و روستاها با ظرفیت همان بقعه متبرکه در حال اجرا است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی خاطرنشان کرد: به طور جامع، سازمان اوقاف و امور خیریه با کمک خیران و مردمی زیرساخت‌های بهسازی در بقاع متبرکه را تأمین می‌کند ولی بقاعی که به ثبت میراث فرهنگی رسیده باشد، اعتبارات و هزینه‌ها آن به طور مشترک از سوی اوقاف و میراث فرهنگی تأمین می‌شود.

وی افزود: نزدیک به 300 بقاع متبرکه ثبت شده در آثار میراث فرهنگی در کل سطح استان وجود دارد که امور آن مانند طرح و بازسازی و نظارت به شکل مشترک و تعاملی، مابین میراث فرهنگی و اوقاف مدیریت و اجرا می‌شود.

دلاوری عنوان کرد: وجود تعداد بالای بقاع متبرکه در استان مرکزی یک موهبت محسوب می‌شود که مستلزم توجه و تبیین برنامه‌های جدید، با هدف افزیش سطح امکانات جذب گردشگران و زائران است و توسعه بقاع متبرکه در هر مکان و منطقه در صورت افزایش بازدیدکنندگان و زائران به شکلی سبب آبادانی، رونق و توسعه منطقه می‌شود که در راستای ظرفیت گردشگری و صنعت توریسم قابل توجه و بازنگری است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما