شناسهٔ خبر: 26820306 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزارت صنعت عارضه یابی در 180 شهرک صنعتی را انجام می دهد

سنندج - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مشکلات متعددی گریبانگیر واحدهای تولیدی است، گفت: این وزارتخانه در کنار همکاری اساتید دانشگاهی، عارضه یابی واحدهای تولیدی و صنعتی در 180 شهرک صنعتی کشور را انجام می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد شریعتمداری روز پنجشنبه در آیین افتتاح کلینیک صنعت و سرمایه گذاری استان کردستان اظهار داشت: مشکلات بانکی، عدم برخورداری از تکنولوژی، قابل رقابت نبودن کالاهای تولیدی و نرخ سود تسهیلات اعطایی از جمله چالش های پیش روی واحدهای صنعتی است.
وی افزود: در حال پیگیری و شناسایی عارضه های واحدهای تولیدی هستیم و در این راستا علاوه بر فعال شدن 180 کلینیک شهرک های صنعتی کشور از توان علمی دانشگاهیان و صاحبان این عرصه نیز استفاده می کنیم.
شریعتمداری با بیان اینکه راه اندازی کلینیک صنعت و سرمایه گذاری در سازمان صنعت و معدن و تجارت کردستان طرحی ابتکاری است، تاکید کرد: می توان از این فرصت برای شناسایی بیشتر و ارائه راه حل های تاثیر گذار در صنعت استان استفاده کرد.
وی همچنین از پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات دولت و مجلس شورای اسلامی نسبت به تخصیص 30 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار برای کاهش سود تسهیلات بانکی برای نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی خبر داد.
شریعتمداری یادآور شد: این میزان اعتبار در راستای حمایت از واحدهای تولیدی برای کاهش قیمت تمام شده و ارتقای کیفیت محصول در صورت تخصیص به واحدهای تولیدی و صنعتی اعطا می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این آیین گفت: این کلینیک برای ارائه راهکارهای نرم افزاری به واحدهای تولیدی فعال، نیمه راکد و راکد راه اندازی شده است.
محمد دره وزمی اظهار داشت: در این کلینیک عارضه یابی واحدهای تولیدی با استفاده از توان اساتید دانشگاه، صنعت گران موفق استان و کشور، کارشناسان سازمان و فعالان این حوزه انجام می شود.
وی افزود: دیگر اهداف راه اندازی این کلینیک مدیریت کیفیت و بهره وری صنایع و سرمایه گذاری استان، تسهیل در رفع مشکلات فنی واحدهای صنعتی و سرمایه گذران و امکان سنجی و نیاز سنجی و تشریح مزیت های استان برای هدایت صحیح سرمایه گذاران است.
دره وزمی تاکید کرد: ارائه مشاوره تخصصی و فنی، آموزش مهارت های کارآفرینی، برگزاری سمینار و کارگاه های تخصصی، ارائه راهکارهایی برای ارتقای سطح استاندارد کالاها، سازماندهی توانایی ­ها و امکانات موجود در منطقه برای ایجاد پیوند بین امکانات و منابع دانشگاهی از دیگر اهداف این کلینیک است.
وی یادآور شد: از دیگر اهداف راه اندازی این کلینیک شناسایی واحدهای صنعتی راکد استان کردستان و معضل یابی آنها، بهبود بهره وری واحدهای صنعتی در حال کار و کمک به سرمایه گذاری اصولی در حوزه صنعت و حوزه تعریف پروژه های عملیاتی و راهبری است که هزینه ای برای صاحب صنعت ندارد بلکه تنها در جهت ایجاد نظم و ارتقای دانش و توان مدیریت انجام خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، روز پنجشنبه با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت عملیات اجرایی سه طرح زنجیره تولید فولاد شامل کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبا نور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه با سرمایه گذاری داخلی و تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد گستر الماس سقز با سرمایه گذاری خارجی واحدهای صنعتی آغاز شد.
این کارخانه ها به ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون و 400 هزار تن با پیش بینی 21 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری ارزی و ریالی و فراهم کردن زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 550 نفر در این شهرستان ها احداث و پیش بینی می شود پس از بهره برداری از فروش خام حدود سه میلیون و 400 هزار تن مواد معدنی جلوگیری شود.
کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبانور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه هر کدام با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش بینی 200 شغل مستقیم و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا احداث می شود.
کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد گستر الماس نیز در شهرستان سقز با سرمایه گذار خارجی ساخته می شود که ظرفیت اسمی تولید کنسانتره آهن، گندله آهن و آهن اسفنجی خام آن سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن است.
اجرای این طرح در زمینی به مساحت 105 هکتار با 20 هکتار زیر بنا، 15 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی انجام و براساس پیش بینی ها برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند.
از نظر ذخایر معدنی کردستان دارای 620 میلیون تن ذخایر معدنی است و هم اکنون 384 معدن در این استان با یک هزار و 940 نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری هستند.
ظرفیت اسمی استخراج معادن کردستان سالانه 19 میلیون تن است اما فقط 6 میلیون تن از این میزان استخراج می شود. وجود 18 گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.
استان کردستان دارای 20 معدن سنگ آهن است که 74 میلیون تن از 2 میلیارد و 800 میلیون تن از ذخیره قطعی معادن کشور را در خود جای داده است.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تُنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.
3034/9102

نظر شما