شناسهٔ خبر: 26820169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

العهد: غافلگیری شدید سعودی ها از حمله هواپیمای بدون سرنشین یمن

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما پایگاه اینترنتی روزنامه العهد چاپ لبنان در یادداشتی به قلم علی الدروانی نوشت: توانایی های نظامی یمن به صورت پیاپی افزایش می یابد و در زمینه های مختلف دستاوردهای متوالی دارد. در رأس این دستاوردها ساخت تجهیزات نظامی مورد نیاز برای مقابله با دشمن به ویژه در زمینه موشک های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین است. در همین زمینه، یمنی ها امروز از هواپیمای بدون سرنشین و دوربرد "صماد2" پرده برداری کردند که برای یادبود شهید صالح صماد، نام او را برایش برگزیده اند. این هواپیما با پرواز در مسافتی هزار کیلومتری تا ریاض، مأموریتی موفقیت آمیز را پشت سر گذاشت.

هر بار و با هر رونمایی از یک دستاورد جدید در این زمینه ها، هم زمان جنگ برای دشمنان وارد مراحل سخت تری می شود، دشمنی که روز 26 مارس 2015 هنگام حمله گمان می کرد یمن لقمه ای چرب است و چند هفته بیشتر برای سیطره بر آن نیاز نیست. دشمن با مرور زمان درک می کند این رویا نیست بلکه کابوسی است که نه تنها در خواب که در بیداری، آنها را راحت نمی گذارد.

وقتی واحد موشکی یمن از توسعه موشک های بالستیک که تا ریاض و ینبع می رسند خبر داد، حکومت عربستان سعودي انکار کرد و کوشید حتی از تصور پذیرش چنین تحولی که پیروزی یمن تحت محاصره به شمار می آمد فرار کند. آنها هنوز با موشک ها کنار نیامده بودند که خبر غافلگیر کننده پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان یمن و همه جبهه ها به گوششان رسید. حال آن که این نوع هواپیما جدیدترین نوع سلاحی است که آل سعود و متحدانش در سه سال گذشته به دست آورده اند. به این ترتیب دوران سیطره عربستان و امارات بر آسمان یمن و برخی مناطق مرزی به پایان رسید.

با وجود آن که سعودی های متکبر به سختی این دستاورد را پذیرفتند، به نظر می رسد امروز مانند کسی هستند که سیلی خورده و معلوم نیست چه وقت به هوش می آید. به خصوص که این بار سخن از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوایی یمن در آسمان پایتخت کشورشان در میان است که طی عملیاتی دقیق، پالایشگاه های آرامکو در ریاض را هدف قرار دادند تا بعد از آن این شرکت سعودی از مهار آتش سوزی محدود در یکی از مخازن خود خبر دهد.

در ابعاد نظامی، عملیات اخیر تحولی بزرگ و آزار دهنده برای نیروهای متجاوز سعودی و اماراتی و از پس آنها آمریکا و صهیونیست ها به شمار می آید. در اختیار داشتن این نوع هواپیما و به پرواز در آوردنش در چنین مسافت طولانی و عبور دادنش از موانع دشمن و رادارها و دستگاه های مجهز به حسگر که واشنگتن به آنها داده است بدون آن که شکار دستگاه های دفاعی مدرن شود و هدف مورد نظر را با دقت عالی مورد اصابت قرار دهد، گویای مسائل زیادی درباره میزان پیشرفتی است که نیروهای مسلح یمن به آن دست یافته اند و از طریق آن می توان آینده این تحول گسترده و متوالی و پیامدهای آن برای معادله بازدارندگی مستمر در تغییر به نفع ارتش و کمیته های مردمی یمن را دریافت.

توطئه گران علیه یمن چه متجاوزان خارجی و چه مزدوران داخلی آنها حتی در خواب نمی دیدند یمن روزی به این سطح از توانایی نظامی برسد که دوستانش قبل از دشمنانش غافلگیر شوند. این هواپیما که نام شهید صالح صماد را با خود دارد پیام صلحی است برای دوستداران صلح و پیام جنگ است برای اهالی جنگ. حالا باید دید آیا تکبر سعودی ها همین جا متوقف خواهد شد یا خودشان را برای مواجه شدن با حوادث غافلگیرکننده بیشتری که به نظر می رسد بی پایان باشد آماده خواهند کرد.

 

نظر شما