شناسهٔ خبر: 26820110 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

محل نشست بعدی اعضای برجام مشخص شد

بین الملل > دیپلماسی - ایرنا نوشت: نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان های بین المللی دیگر در وین اعلام کرد: نشست بعدی اعضای برجام در سطح وزیران اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر ماه) در نیویورک برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تاس، میخاییل اولیانوف به خبرنگاران گفت: احتمالا این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود.

نشست قبلی اعضای برجام در سطح وزیران روز 15 تیرماه (ششم ماه جولای) در وین برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در آن نشست که به درخواست ایران برگزار شد، وزیران خارجه ایران و پنج قدرت جهانی درباره بسته پیشنهادی اروپا و راهکارهای حفظ برجام پس از اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از توافق هسته ای بحث و تبادل نظر کردند.

چهارم خردادماه نشست کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران و در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+4 (آلمان،‌انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

اردیبهشت ماه امسال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بی اعتنا به خواست های مکرر متحدان اروپایی خود از توافق هسته ای که حاصل 12 سال مذاکره بود خارج شد و تحریم های هسته ای ایران را بازگرداند. تحریم هایی که در دو بازه زمانی 90 و 180 روزه اجرایی خواهند شد.

به گفته مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا تحریم هایی که از 13 مرداد به اجرا گذاشته می شوند بخش خودرو و تجارت طلا را هدف قرار می دهد. تحریم های آبان ماه نیز مربوط به تبادلات بانکی بوده و بخش انرژی ایران را هدف قرار می دهد.

ترامپ به تازگی از برنامه این کشور برای قطع خرید نفت ایران از ماه نوامبر خبر داد. طی هفته های اخیر دستگاه دیپلماسی این کشور از سویی به دنبال رایزنی با خریداران نفت ایران است تا خریدهای خود از ایران را کاهش دهند و از سوی دیگر از عربستان خواسته است کمبود ایجاد شده در بازار را جبران کنند.

از سوی دیگر و در راستای مقابله با چنین سیاست های مخربی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در صورتی در برجام خواهد ماند که منافع اقتصادی تهران از برجام تضمین شود و کشورهایی که خواستار باقی ماندن ایران در برجام هستند به اصطلاح این عدم النفع را جبران کنند.

در همین راستا شرکای برجامی دور تازه ای از رایزنی های خود را برای حفظ توافق هسته ای ساماندهی کردند. گذشته از مذاکرات کارشناسی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم راهی پایتخت های کشورهای عضو برجام شد و خواسته های ایران را به طور شفاف با شرکای برجامی در میان گذاشت.

49311

نظر شما