شناسهٔ خبر: 26820017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

واکنش نمایندگان خراسان رضوی به تصویب لایحه FATF

تصویب لایحه گروه ویژه اقدام مالی یا به اختصار FATF یکی از جنجالی ترین لوایح مطرح شده در مجلس بود که نمایندگان مردم خراسان رضوی در مجلس به تصویب این لایحه واکنش هایی نشان داده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ تصویب لایحه گروه ویژه اقدام مالی یا به اختصار FATF یکی از جنجالی ترین لوایح مطرح شده در مجلس بود که نمایندگان مردم خراسان رضوی در مجلس به تصویب این لایحه واکنش هایی نشان داده اند.

کریمی قدوسی: اروپایی‌ها در ازای برجام، تصویب FATF را خواسته‌اند

واد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم ، اظهار داشت: شخصاً نسبت به فضای جلسه و اظهاراتی که از سوی آقای لاریجانی و شمخانی مطرح شد اعتراض شدیدی داشتم. جلسه سران سه قوه در هفته های قبل و یا جلسه غیر علنی امروز مجلس درباره برجام و لوایح FATF  طراحی شده بود تا نمایندگان را متقاعد کند با عضویت ایران در FATF موافقت کنند.

جواد کریمی قدوسی ادامه داد: متأسفانه دولتمردان و برخی حامیان آنها، این شبهه را ایجاد کردند که لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم با FATF مرتبط نیست . درحالی که  کنوانسیون FATF ، 26 دستور العمل دارد که دولت در حال تبدیل تک تک این دستورالعمل‌ها به قانون است. ما به آقای شمخانی و برخی نمایندگان مدافع دولت اعتراض داشتیم و به هیچ نحوی زیر بار تصویب این لوایح نخواهیم رفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مسئولان دولتی تلاش می‌کنند بگویند این لوایح هیچ ارتباطی به برجام ندارند و قبل از برجام هم بحث عضویت کشورمان در این لوایح مطرح بوده، درحالیکه آقای عراقچی در پایان مذاکراتی که چند روز پیش با اروپایی‌ها داشت عنوان کرد که اروپایی‌ها اقداماتی را در راستای اجرای برجام در دستور کار قرار خواهند داد و  صراحتاً گفت که اروپایی‌ها به ازای ماندن در برجام، تصویبFATF  را از ایران خواسته‌اند. با وجود همه اظهارات مطرح شده شاهدیم که آقای لاریجانی همچنان می‌گوید این لوایح به FATF ارتباطی ندارد که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: هسته اصلی تحمیل لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مجلس و تصویب آن،  نصیری احمدآبادی رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان کارشناس بود. آقای لاریجانی در جلسه غیر علنی امروز گفت راه سختی را در پیش داریم و آقای عراقچی اعتراف کرد که اروپایی‌ها با ما کار نمی‌کنند و دولت‌های اروپایی تنها شرکت‌های کوچک را حمایت می‌کنند.

هاجر چنارانی: FATF یک سند استعماری است

هاجر چنارانی اظهار داشت: FATF یک سند استعماری است که خروج ایران از لیست سیاه را مشروط به اجرای برنامه اقدام 41 بندی برنامه کرده است.

وی ادامه داد:  در بندهای 29، 28، 27 و 8 این سند استعماری، ایران ملزم شده کنوانسیون تأمین مالی تروریسم، کنوانسیون پالرمو،  اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون تامین مالی تروریسم را به‌ تصویب مجلس برساند.

نماینده مردم شهرستان‌های  نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شک نکنید، ترامپ منتظر تصویب این 4 لایحه است، چه با حق شرط چه بدون حق شرط، متذکر شد: در این سند استعماری، حقوق مطرح کشورها در معاهدات نادیده گرفته می‌شود.

چنارانی با تأکید بر اینکه در برجام، شروط مجلس و حتی شرط اصلی رهبری نادیده گرفته شد، متذکر شد: تعریف ایران از تروریسم،  180 درجه با تعریف کنوانسیون و گردانندگان آن تفاوت دارد.

وی تأکید کرد: در دفاع از خون شهیدان، قدرتمندانه ایستادگی و شجاعانه به تکلیف الهی خود عمل می‌کنیم.

حجت‌الاسلام پژمانفر: خطرات “FATF” به مراتب از برجام بیشتر است

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر اظهار کرد: در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کنوانسیون FATF را امضا کردند که در ذیلش ۴۱ تعهد وجود دارد و در واقع یک سری تعهدات بین‌المللی است.

وی افزود: با توجه به اینکه این کنوانسیون بدون هماهنگی مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی امضا شده است هنگامی که منتشر شد مسئولان واکنش نشان دادند و شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد ما در ذیل FATF ورود نکردیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت اصرار دارد در قالب لوایح موافقت مجلس را کسب کند، از جمله قانون مبارزه با حمایت مالی از تروریسم که امروز در مجلس مطرح است و آقایان اصرار دارند که این قانون FATF نیست.

پژمانفر ادامه داد: نگرانی‌های فراوانی در این تعهد وجود دارد و کل مسئله در خصوص تعریف تروریسم است که چه معنایی برای آن در نظر دارند و ما مجبوریم بر اساس تعریف این سازمان‌ها از تروریسم، عمل کنیم.

وی بیان کرد: دولت از نگرانی‌ها آگاه است به همین دلیل در لایحه خودش اعلامیه تفسیری ایجاد کرده است و مدعی است با این اعلامیه مشکل برطرف می‌شود، در حالی که این اعلامیه فقط مصرف داخلی دارد و در پروتکل‌های بین‌المللی الزام‌آور نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حتی حق تحفظ هم طبق مصوبه‌ای که در کنوانسیون وین وجود دارد، اگر کسی بخواهد حق تحفظ بگذارد مشروط به این است که کشورهای عضو بپذیرند و همچنین با روح قانون مغایرت نداشته باشد.

پژمانفر در توضیح این مسئله که می‌شود نگرانی‌ها را برطرف کرد یا خیر گفت: بر اساس معاهده‌های بین‌المللی امکان برطرف شدن این نگرانی‌ها نیست و ما با پذیرش و تصویب این قانون خودتحریمی شدیدی در کشور ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: خطرات این موضوع به مراتب از برجام بیشتر است و همه ما باید مجلس را متقاعد کنیم با دست خودش به کشور خیانت نکند و مردم باید در این مسئله همراهی کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات اظهار داشت: فردا بحث رأی علنی به این قانون را مطرح می‌کنیم تا مشخص شود چه کسانی در تصویب آن نقش دارند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: رئیس مجلس که قصد دارد مثل افتخار تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام مدال افتخار تصویب این قانون را به گردن بیاندازد اما نمایندگان دیگر نیز باید رأیشان مشخص باشد تا مردم در مقابل خسارات و مشکلات ناشی از آن مطالبه‌گری کنند.

رضا شیران خراسانی: مخالف پیوستن به قرارداد استعماری FATF هستم

رضا شیران خراسانی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، در خصوص قرارداد FATF اظهار داشت: در حقوق بین الملل هیچ تعریف معین و واحدی از تروریست نیست.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که تعریف واحدی نباشد هیچ مبنایی بر این نیست که این کنوانسیون یک کنوانسیونی باشد که بخواهد با تروریست واقعی مقابله کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرارداد FATF به عنوان یک معاهده و کنوانسیونی به جهت جلوگیری از تامین مالی تروریست تشکیل شده است ولی تعریفی از خود موضوع ندارند که تروریست چه مبنا و شاخص هایی باید داشته باشد.

وی تصریح کرد: به طور مثال تعریفی از نسل کشی آمده که مورد تایید عرفی و غیر عرفی جامعه بین الملل قرار گرفته است ولی تروریست هیچ تعریف واحدی ندارد و هر کسی از یک منظری تروریست را معنا می کند.

شیران خراسانی با بیان اینکه ما هم به دلیل اینکه تعریف مشخص و واحدی ندارد با پیوستن به FATF به صورت جدی مخالفیم و آن را استعماری می دانیم، اذعان کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس طبق آخرین خبری که منتشر شده قرارداد FATF را با شرط تعریف تروریست از دیدگاه ایران مورد قبول قرار داده ولی هنوز به صحن علنی نیامده است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: چون FATF خود یک کنوانسیونی است که به دنبال مقابله با نهضت های آزادی بخش و جریان های اعتمادی که در دنیا شکل گرفته، است و ما هم با پیوستن به این کنوانسیون صد در صد مخالفیم.

 سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی: قاضی‌زاده: FATF باید توسط قوه قضائیه تنظیم شود نه دولت

ید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی،‌ درباره ارائه لوایح چهارگانه FATF سوی قوه قضاییه، گفت: آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هستند و نظر این شورای را بیان می‌کنند. ما قانون را گذرانده‌ایم به شورای نگهبان هم ارسال کرده‌ایم حال این شورا ایراد گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این ایرادات بعضا ماهیتی هستند که توسط مجلس هم قابل اصلاح نیستند، طبق قانون اساسی لوایحی که منشا قضایی دارند باید ابتدا توسط قوه قضائیه به دولت پیشنهاد شود و دولت سپس آن را ارائه کند.

نماینده مردم مشهد در دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت خود مستقیما نمی‌تواند لایحه قضایی تهیه کند، بنابراین این لوایح باید به قوه قضائیه بازگردد و این قوه پیشنهادات را به دولت ارائه کند، دولت آن را به مجلس ارسال کند و قوه مقننه مجددا باید آن را بررسی کند.

وی ادامه داد: تا این بخش کار صورت نگیرد، بقیه موارد انجام نمی‌شود. بنابراین این به معنای رد کل ماهیت این لوایح و غیر قابل بررسی بودن آن در مجلس است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: این لوایح با کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم متفاوت است، ما این لایحه تصویب نکرده‌ایم که بخواهیم به شورای نگهبان بفرستیم.

وی افزود: از آن چهار لایحه ما سه لایحه را که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، به شورای نگهبان فرستادیم .

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این لوایح باید مجددا به قوه قضائیه فرستاده شود، تنظیم مجدد شود و سپس آن را به دولت بفرستند و از آن جایی که دولت نمی‌تواند در این لوایح دست ببرد چون ماهیت کلی آن تغییر پیدا می کند، ایرادات به قوت خود باقی خواهند ماند.

وی گفت: این لوایح را باید قوه قضائیه اصولا تنظیم می‌کرد.

حسین مقصودی: فشارهای لاریجانی برای تصویب لایحه FATF بیشتر از دولتی‌ها بود

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در این نشست بابیان اینکه اگر نشست روشنگری پیوستن جمهوری اسلامی به‌کنوانسیون ویژه اقدام مالی FATF برای آقای لاریجانی برگزار شود، مشکلات کشور در FATF حل می‌شود، گفت: قبل از تصویب FATF، نشستی با حضور روحانیون و آقای لاریجانی برگزار شده بود، آقای لاریجانی خطاب به روحانیون و علما اعلام کرده بود، این لایحه FATF باید به‌تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

حسین مقصودی افزود: برای تصویب لایحه FATF، رئیس مجلس شورای اسلامی بیشتر از دولتی‌ها فشارهایی آورده بود تا این لایحه به‌تصویب مجلس برسد.

وی ادامه داد: هیچ کشوری در جهان به‌میزان ایران اسلامی در مورد دموکراسی سخن نمی‌گوید و هیچ کشوری نیز مانند کشور ما سابقه دفاع از محرومین و مستضعفین را ندارد.

ادعای سلطه‌گری کشورهای مؤسس FATF بر جهان

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز کشورهای مؤسس FATF ادعای سلطه‌گری بر جهان را دارند و ظریف وزیر امور خارجه کشورمان چندی پیش در مراسم افطاری شخصی به‌مهمانان اعلام کرد که کشورهای مؤسس FATF، آمریکا و رژیم صهیونیستی مدل حکومت نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند.

مقصودی تصریح کرد: زمانی که این کشورهای استکباری نظام ما را قبول ندارند، هرروز بهانه و توطئه‌ای برای ایجاد فشار به ایران اسلامی ایجاد می‌کنند.

وی گفت: فجر 1357 پدیدار شد، سلطه‌گری آمریکا در جهان از بین رفت، ولی هر روز با توطئه‌های متعدد مانند مترسک منافقین، جنگ تحمیلی، داعش، طالبان، جنگ نرم، یاس و ناامیدی و برجام را به‌راه انداختند، ولی امروز نوبت به‌ایجاد مترسک FATF از سوی کشورهای استکباری رسیده است.

توطئه‌های دشمنان ایران تمامی ندارد

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: اگر FATF نیز از سوی مجلس شورای اسلامی برسد، مطمئن باشید که توطئه‌های دشمنان ایران تمامی ندارد و توطئه‌های دیگری مانند FATF و برجام را به‌راه می‌اندازند.

مقصودی ادامه داد: متأسفم برای نمایندگان و مسئولان دولتی که چشم‌انتظار برقراری ارتباط با آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و از مسئولان دولتی انتظاری نداریم، چراکه خانواده‌های برخی از آنها در خارج از کشور سکونت دارند.

وی بیان کرد: برخی از افراد مدعی روشنفکر در خصوص FATF موضوعی را مطرح کردند که FATF حساب‌وکتاب آقازاده‌ها مشخص می‌شود، با طرح این ادعاها به‌دنبال عوام‌فریبی هستند.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمک ما به‌سوریه، عراق و لبنان برای امنیت و آسایش ایران اسلامی است و بر اساس مفاهیم قرآن باید به کمک امت واحده اسلامی بشتابیم.

فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مطالعه و بررسی بیشتر FATF

مقصودی تصریح کرد: قبل بررسی طرح FATF  در مجلس، مقام معظم رهبری فرمودند که نمایندگان مجلس سندهای استعماری و استبدادی را مطالعه کرده، بررسی بیشتری داشته باشند.

وی بر لزوم هوشیاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان نسبت به‌ابعاد مختلف لایحه FATF  تأکید کرد و گفت: امروزه تصویب این لایحه در کشور ما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف دشمنان ما تبدیل‌شده که با این لایحه نظام جمهوری اسلامی ما را در تنگنا و فشار قرار دهند تا به‌جبهه‌های مردمی مانند جبهه مقاومت و حزب‌الله لبنان کمک‌رسانی نشود.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی انتخابات اخیر ریاست مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان ولایی، اصولگرا که از سبد اصولگرایی رأی خود را به‌دست آورده‌اند، تنها 55 نفر به آقای حاجی بابایی برای ریاست مجلس شورای اسلامی رأی دادند.

انتهای پیام/

نظر شما