شناسهٔ خبر: 26819955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هورالعظیم در انتظار مجوز عراقی ها در آتش می سوزد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۲ بالگرد آبپاش برای مهار آتش در بخش عراقی هورالعظیم وارد استان شده، ولی برای آغاز عملیات باید طرف عراقی مجوز صادر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ورود 2 بالگرد آبپاش به استان برای خاموش کردن آتش سوزی وسیع در تالاب هورالعظیم بیان داشت: برای آغاز عملیات اطفاء حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم دولت این کشور باید مجوز صادر نماید.

وی خاموش کردن آتش در تالاب به وسیله بالگردهای آبپاش را نخستین تجربه کشور عنوان کرد و افزود: پیش از این عملیات اطفا در جنگل ها و یا مراتع اجرا شده بود.

لاهیجان زاده با بیان اینکه عصر روز چهارشنبه یک بالگرد و صبح امروز نیز بالگرد دوم وارد اهواز شده اند، اذعان داشت: از شب گذشته تعیین محل توقف، فرود اضطراری و اقامت آن ها انجام شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: امروز نیز بازدید هوایی از بخش ایرانی هورالعظیم انجام شد و جلسه ای با فرماندهی مرزبانی و گروه پرواز برای تعیین بهترین محل آبگیری صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه افزود: پیش از این برای عملیات اطفاء حریق در بخش عراقی هورالعظیم توافق شده، ولی تا ظهر امروز اجازه رسمی از سوی دولت عراق دریافت نشده بود، به همین دلیل عملیات اطفا هنوز آغاز نشده است.

به گفته لاهیجان زاده بالگردهای آبپاش در دمای بالای 40 درجه سانتیگراد امکان پرواز ندارند، به همین دلیل عملیات اطفا تنها در فاصله زمانی 7 تا 11 صبح امکانپذیر است.

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی بیش از 16 هزار هکتار از بخش عراقی تالاب مرزی هورالعظیم اظهار کرد: در شرایط فعلی تنها راهکار خاموش کردن آتش در این تالاب، استفاده از بالگرد آبپاش است، البته این روش نیز یک راهکار سعی و خطا به شمار می رود، زیرا تجربه اطفاء حریق در تالاب با استفاده از بالگرد آبپاش در کشور سابقه ندارد.

احمدرضا لاهیجان زاده بهترین راهکار جلوگیری از خودسوزی تالاب را تامین نیاز آبی آن عنوان کرد و بیان داشت: حقابه هورالعظیم تامین نشده و ورودی آب به بخش ایرانی از حدود 15 روز پیش کاملا قطع شده است.

وی با بیان اینکه بخش عراقی تالاب نیز خشک است گفت: از سوی دیگر با توجه به برداشت های آب کشاورزی در بالادست رودخانه کرخه و نیاز آبی بالا، تامین سهمیه آب تالاب در شرایط فعلی امکان ندارد، بنابراین آبپاشی بر روی آتش تالاب، فعلا تنها راهکار است.

لاهیجان زاده افزود: از سوی دیگر منطقه صعب العبور، مین گذاری شده، باتلاقی و دارای نیزارهای انبوه و مرتفع است که راه دسترسی زمینی ندارد.

این مقام مسئول اذعان کرد: بخش ایرانی تالاب که در حدود 100 هزار هکتار وسعت دارد، 1.6 میلیارد مترمکعب حقابه دارد و با احتساب بخش عراقی (که بیش از 35 هزار هکتار می شود) نزدیک 7 میلیارد مترمکعب آب برای آبدار کردن هورالعظیم نیاز داریم که در شرایط بی آبی فعلی امکان تامین آن وجود ندارد.

گفتنی است؛ تالاب مرزی هورالعظیم از حدود 2 هفته پیش دچار آتش سوزی وسیع در بخش عراقی این تالاب شده و دود غلیظ ناشی از این آتش سوزی، چندین شهر و روستای خوزستان را درگیر کرده و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است.

انتهای پیام/گ

اعزام بالگرد آبپاش برای خاموش کردن آتش تالاب

نظر شما