شناسهٔ خبر: 26819931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بوشهر| اجرای کشت متراکم میگو برای نخستین بار در سایت پرورشی مند دشتی

R41363/P1357/S6,53/CT11

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: کشت متراکم میگو برای نخستین بار در استان بوشهر در سایت پرورش میگوی مند شهرستان دشتی اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان دشتی، رضا عوض‌پور ظهر امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر با رویکرد توسعه شهرستان دشتی که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان تشکیل شد اظهار داشت: امسال آنچه را به‌عنوان اولویت در دستور کار قرار دارد بحث تمرکز بر مسائل توسعه‌ای شهرستان و افزایش برنامه‌ریزی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: تدوین سند برنامه‌ریزی توسعه شهرستان‌های ده‌گانه استان آماده  شده و در آینده نزدیک در اختیار فرمانداران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این سند می‌تواند نقش مهمی در جهت‌گیری‌های توسعه‌ای ایفا کند گفت:  بر اساس این سند توسعه شهرستان بر اساس آنچه که دستگاه‌های اجرایی و خروجی‌هایی که از شهرستان‌ها و اسناد بالادستی توسعه استان و برش شهرستانی گرفته‌ایم می‌تواند جهت‌گیری‌های هر شهرستان را مشخص کند.

عوض پور افزود: دشتی دومین شهرستان وسیع استان است که نزدیک به 15 درصد آبادی‌های بالای 20 خانوار استان بوشهر در دشتی وجود دارد ازجمله شاخص‌های جمعیتی با حدود 87 هزار نفر جمعیت رتبه پنج استان را دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر بیان کرد: نرخ رشد جمعیت دشتی از نرخ رشد استان کمتر است و رتبه شش استان را به خود اختصاص داده است و نرخ مهاجرت در آن بالاست.

وی  نرخ بیکاری در دشتی را 14 درصد دانست و بیان کرد: دشتی از نظر شاخص شهرنشینی رتبه پنج استان دارد و از متوسط استان پایین‌تر است و این نشان می‌دهد که سهم جمعیت روستایی از میانگین استان بیشتر است و نرخ فعالیت از میانگین استان پایین‌تر و نرخ بیکاری با حدود 14 درصد است.

عوض‌پور با بیان اینکه حدود 14 درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان دشتی قرار دارند افزود: سهم شهرستان دشتی در حوزه آبزی‌پروری 15 درصد ظرفیت استان است.

وی بابیان این‌که 14 درصد معادن استان بوشهر در دشتی قرار دارد خاطر نشان کرد: 40 درصد ظرفیت تولیدات گلخانه‌ای استان بوشهر در شهرستان دشتی قرار دارد و این نشان می‌دهد که باید بخش قابل‌توجه ای از تولیدات گلخانه‌ای استان متمرکز در شهرستان دشتی باشد.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر کیفیت راه‌های مواصلاتی در سطح شهرستان دشتی را نامطلوب عنوان کرد و گفت: از نظر تصادفات درون‌شهری جایگاه شهرستان مطلوب است و از میانگین استان شرایط بهتری است ولی به همان میزان نسبت تصادفات برون‌شهری از کل تصادفات در استان بالاتر است.

وی افزود: 62 درصد جمعیت روستایی از شبکه آب برخوردار است درحالی‌که میانگین استان 59 درصد می‌باشد 38 درصد طول شبکه‌های روستایی و 30 درصد شبکه‌های شهرستان فرسوده است.

عوض پور تأکید کرد: شهرستان دشتی در حوزه سلامت نیازمند کادر درمانی، پزشک عمومی و تخصصی است و سرانه فضای ورزشی روستایی و شهر از میانگین استان بهتر است.

وی افزود: 10 درصد راه‌های استان بوشهر در شهرستان قرار دارد و 16 درصد کلاس‌های تخریبی استان در دشتی وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به 93 میلیارد تومان منابع شهرستان بود که بین پروژه‌های مختلف توزیع شد.

وی افزود: برای این‌که کل پروژه‌های شهرستان دشتی تمام و مطالبات کل پیمانکاران را پرداخت کنیم به 135 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا 360 پروژه را به اتمام برسانیم که بخشی از این اعتبارات امسال تخصیص پیدا می‌کند.

عوض پور گفت: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم کمک کنند تا ما بتوانیم سهم بیشتری در اختیار همه شهرستان‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه حدود 35 پروژه امسال در دشتی پایان می‌یابد و مردم از این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند تصریح کرد: در بخش کشاورزی و تمرکز بر آبیاری تحت‌فشار به سبب فقر آبی که در استان وجود دارد باید به آن توجه کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر افزود: بحث توسعه گلخانه‌ای از ضرورت‌هاست و روند خیلی خوبی در شهرستان دشتی اتفاق افتاده که به‌تناسب از استان از وضعیت بهتری برخوردار است و جای کار بیشتری وجود دارد و تسهیلات خوبی دولت پیش‌بینی کرده است.

عوض پور خاطرنشان کرد: سال گذشته رقم خوبی برای تقویت صندوق توسعه کشاورزی استان گذاشته شد و امسال هم در زمینه اشتغال روستایی یارانه خوبی در شورای برنامه‌ریزی مصوب کردیم و تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش کاری است که در بخش کشاورزی باید موردتوجه مدیرکل جهاد کشاورزی در دشتی قرار گیرد.

وی افزود: شبکه‌سازی در زنجیره تأمین، تولید و بازاریابی صنایع‌دستی یکی از اولویت‌های شهرستان است که نیاز برنامه‌ریزی جدی‌تری توسط میراث فرهنگی وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر با بیان اینکه 30 درصد مرزهای آبی استان در شهرستان دشتی قرارداد گفت:در حوزه شیلات و آبزی‌پروری برای پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو سال گذشته اعتباراتی برای برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو به شهرستان اختصاص داده شد و امسال نیز اعتباراتی به این سایت‌های میگو تخصیص داده می‌شود.

وی از اجرای طرح پرورش میگو به صورت متراکم در دشتی خبرداد و افزود: در طرح توسعه سایت پرورش میگو مند کشت متراکم میگو انجام و این تجربه جدیدی در استان و فرصتی برای شهرستان دشتی است که می‌تواند در بخش اشتغال و اقتصاد شهرستان تحولی ایجاد کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما