شناسهٔ خبر: 26819594 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

پنجاه و پنجمین شماره فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد

بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، پنجاه و پنجمین شماره فصلنامه پانزده خرداد را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، پنجاه و پنجمین فصلنامه «پانزده خرداد» فصلنامه تخصصی در حوزه تاریخ پژوهش در ایران معاصر را به مدیر مسؤولی سیدحسن روحانی منتشر کرد.

در این فصلنامه بعد از سخن سردبیر ، به چهار بخش با عنوان‌های: مقالات، انقلاب اسلامی و مسأله فلسطین، نقد، متون منابع و دیدگاه‌ها و مناسبت‌ها پرداخته شده است.

 عنوان‌های: بازکاوی نقش آمریکا در ایجاد آشوب‌های کور دی‌ماه 96 بر اساس اطلاعات آشکار و زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی در جامعه اسلامی از منظر مقام معظم رهبری در بخش مقالات بررسی شده است.

 همچنین در بخش انقلاب اسلامی و مسأله فلسطین مطالبی همچون: داستان اردوگاه رشیدیه؛ صبرا و شتیلایی که اتفاق نیفتاد و بچه کاشی؛ معرفی و نقد خاطرات دیوید آلیانس به چشم می‌خورد

  نقدی بر تاریخ نگاری بهایی نیز عنوان بخش نقد متون و منابع و دیدگاه‌هاست و  همچنین عنوان‌های  قیام 15 خرداد 1342 و زندگی و مبارزات سیاسی  سید عبدالعلی آیت اللهی  در بخش مناسبت‌ها پیش روی ما قرار گرفته است .

چکیده مقالات:

بازکاوی نقش آمریکا در ایجاد  آشوب‌های کور دی‌ماه 96 بر اساس اطلاعات آشکار

 حسام حبیبی

 سهراب مقدمی شیهدانی

چکیده: اغتشاشات و آشوب‌های دی ماه 1396 یکی از توطئه‌های ناکام دشمنان جمهوری اسلامی بود، که در آستانه چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی با محوریت شیطان بزرگ، طراحی و با همدستی عوامل خارجی و داخلی، به اجرا گذاشته شد و البته ناکام ماند و در این مقاله با اتکا به اطلاعات منتشر شده و خصوصا با توجه به تصریحات مخالفان جمهوری اسلامی، به تحلیل نقش آمریکا در آشوب‌های مزبور پرداخته شده است و تبیین نقش محوری امریکا در آشوب‌های زمستان 96، موجب فهم عمیق و ملموس بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم  در 19/10/96 ، با موضوع تبیین ابعاد گوناگون عملکرد و هدایت این آشوب‌ها می‌گردد.

 این نوشتار به فاصله کمتر از دو ماه پس از وقوع آشوب‌های دی ماه؛ به تحریر در آمده و طبیعتاً نگارندگان از حیث دسترسی به تحلیل و اسناد مرتبط، در مضیقه قرار داشته‌اند و در آتیه ابعاد بیشتر این ماجرا روشن خواهد شد.

زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی در جامعه اسلامی از منظر مقام معظم رهبری

 اسماعیل عارفی گوروان

چکیده: مکتب اسلام همواره به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بوده است تا زمینه‌ساز اجرای احکام الهی به طور کامل باشد و آغاز شکل‌گیری تمدن اسلامی را ظهور اسلام باید همزمان دانست و در سده‌های آغازین اسلامی، این تمدن همواره رو به رشد و شکوفایی بوده است و اما برخی عوامل بیرونی و درونی، موجب کندی حرکت تمدن اسلامی شده است و  قرن اخیر به ویژه بروز انقلاب اسلامی ایران را می‌توان نقطه خیزش جدیدی برای تمدن اسلامی به شمار آورد و رهبر انقلاب اسلامی همواره هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی بیان کرده‌اند و تحقق این فرایند نیازمند نظام‌سازی فکری صحیح و دقیق است و بر این اساس در  پژوهش حاضر نویسنده درصدد است با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی به بیان زمینه‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در نظام فکری مقام معظم رهبری بپردازد. سپس مراحل تکوین تمدن نوین اسلامی را از منظر ایشان بیان کند؛  سؤالی که پژوهش با آن  روبه روست این است که بسترهای تحقق تمدن نوین اسلام در اندیشه مقام معظم رهبری چیست؟ در این راستا پس از بررسی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در خصوص  مفهوم تمدن اسلامی فرایند تحقق تمدن اسلامی شامل مرحله اول (انقلاب اسلامی)، مرحله دوم (تشکیل نظام اسلامی)، مرحله سوم (تشکیل دولت اسلامی)، مرحله چهارم (تشکیل کشور اسلامی)، مرحله پنجم ( تشکیل دینای اسلامی)، است و با رسیدن به آنها، وظایف و انتظاراتی بر عهده مردم و کارگزاران نظام اسلامی بیان شده است.

داستان اردوگاه رشیدیه صبرا و شتیلایی که اتفاق نیفتاد

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حمید روحانی با حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی طباطبایی

چکیده: نزدیک به 8 سال پیش از این در اردیبهشت 1389؛  حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در سفری به لبنان؛ با سید عیسی طباطبایی مصاحبه‌ای پیرامون جنگ و اردوگاه‌ها در دهه هشتاد میلادی و به ویژه محاصره اردوگاه رشیدیه داشتند.

هم اکنون بیش از 30 سال از آن وقایع می‌گذرد و هنوز ریشه پیدایی برخی مسائل آن در صحنه سیاسی لبنان محل بحث و پژوهش است و البته ملاحظات مطرح برای بازبینی واقعی حوادث نیز تا حدودی از میان رفته است.

از همین رو فصلنامه تخصصی پانزده خرداد در حوزه تاریخ پژوهشی بر آن است تا با انتشار این مصاحبه نقشی ولو اندک در تنویر اوضاع و شرایط تاریخ این دوره داشته باشد.

نقدی بر تاریخ نگاری بهائیت

مریم صادقی‌پری

چکیده: تاریخ نگاری به عنوان یکی از شاخه‌های فرهنگ، در بردارنده و بازگوکننده بخش مهمی از هویت دینی و ملی جامعه ما است؛ همواره نگارش تاریخ از زوایا و دیدگاه‌های متفاوت، از سوی مورخان مورد کنکاش قرار گرفته و آثار بسیاری از سوی جریان‌های مختلف فکری و سیاسی با دیدگاه‌های موافق و مخالف به ویژه از نظر روایت، تحلیل و ارزیابی در داخل و خارج از کشو در این ویژه تولید شده است.

از میان جریان‌ها و طیف‌های مختلف،  تشکیلات بهائیت توجه ویژه‌ای به تاریخ دارد و در سال‌های اخیر نویسندگان بهایی در آثار منتشر شده خود سعی کرده‌اند که از جایگاه و اهمیت تاریخ در رسیدن به اهداف خود بهره ببرند.

نگارنده با تکیه بر روش توصیفی و تحلیل و استفاده از منابع اصلی بهائیت درصدد آن است تا به شناخت تاریخ نگاری از منظر تشکیلات بهائیت بپردازد و زوایای مختلف آن را مورد بررسی  و واکاوی قرار دهد.

گفتنی است، پنجاه و پنجمین شماره فصلنامه پانزده خرداد در ۱۹۰ صفحه و به قیمت ۱۰۰۰ منتشر شده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

نظر شما