شناسهٔ خبر: 26819555 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گروه های فلسطینی:

مردم فلسطین باید برابر نظام آپارتاید صهیونیست ها متحد شوند

تهران - ایرنا - گروه های مختلف فلسطینی تصویب قانون نژادپرستانه 'کشور یهود' در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را تلاشی مذبوحانه برای نابودی هویت عربی فلسطین و مصادره اراضی ساکنان اصلی آن دانستند و خواستار اتحاد فلسطینیان برای مقابله با نظام آپارتاید صهیونیست ها شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری فلسطین (معا)، 'فوزی برهوم' سخنگوی جنش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که تصویب این قانون نژادپرستانه، موجودیت فلسطینیان و حق تاریخی آنان در سرزمین خودشان را به خطر می‌اندازد و زمینه مصادره و غصب اراضی فلسطینی را فراهم می کند.
برهوم افزود: اگر سکوت کشورهای منطقه و بین ‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حمایت‌های همه ‌جانبه آمریکا از این رژیم نبود، هرگز چنین قوانینی تصویب نمی ‌شد. به هر روی، این قوانین به طور کل باطل است و چیزی از واقعیت را تغییر نمی دهد و مردم فلسطین همچنان مالک اصلی این سرزمین بوده و خواهد بود.
این مقام جنبش حماس خواستار یکپارچگی مردم فلسطین برای مقابله با اقدامات و سیاست‌ های خطرناک رژیم صهیونیستی شد و از کشورهای عربی و جامعه جهانی نیز خواست برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی وارد عمل شوند.
کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی بامداد امروز پنجشنبه نژادپرستانه ترین قانون یعنی لایحه تبعیض‌ آمیز 'کشور یهود' را به طور نهایی تصویب و به قانون تبدیل کرد که این اقدام با واکنش های شدید نمایندگان عرب کنست و نیز گروه های مختلف فلسطینی روبه رو شد.
نمایندگان عرب حاضر در کنست در محکومیت این قانون، متن قانون را پاره کرده و در جلوی 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی انداختند.

** جهاد اسلامی
سایت 'فلسطین الیوم' گزارش داد که 'یوسف الحساینه' یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی در محکومیت قانون یاد شده، آن را آکنده از نژادپرستی و نفرت توصیف کرد.
وی افزود: با تصویب این قانون، تردیدی باقی نمی ماند که رژیم صهیونیستی قصد دارد به راه و روش خود برای نابودی فلسطینی ‌ها در اراضی اشغالی 1948 ادامه دهد. همچنین در حال آماده کردن خود برای الحاق بخش بیشتری از اراضی کرانه باختری به شهرک‌ های اسرائیلی است.
الحساینه ضمن اینکه قانون یاد شده را یکی از خطرناک ترین قوانینی خواند که صهیونیست ها طی چند سال اخیر آن را تصویب کردند، تصریح کرد: این قانون امتیازات زیادی به صهیونیست ها می دهد و فلسطینی ها که ساکن اصلی این خاک و سرزمین هستند، به عنوان شهروندان درجه دوم محسوب می شوند و زمینه برای مهاجرت اجباری آن ها فراهم می گردد.
این مقام جهاد گفت: اگر این قانون به مرحله اجرا برسد، برابر مرحله ‌ای جدید از مراحل آوارگی مردممان در قدس و اراضی اشغالی 1948 و نیز راه افتادن غول ساخت و ساز شهرک ‌سازی ها خواهیم بود. از این رو برای مقابله با این سیاست و توطئه خطرناک باید تلاش‌های داخلی و منطقه ‌ای خود را یکپارچه کنیم.

** ساف
' صائب عریقات' دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز گفت: رژیم صهیونیستی در نهایت توانست نظام آپارتاید (جدایی نژادی) را قانونی کند. این قانون امتداد میراث استعماری و نژادپرستانه ای است که مبتنی بر پاکسازی قومی و حذف مردم فلسطین و نادیده گرفتن حقوق آنها به عنوان ساکنان اصلی در سرزمین تاریخی شان است.
به گفته وی، طبق این قانون جنجالی، فلسطین منحصرا به عنوان یک کشور یهودی تعریف می ‌شود و به زعم صهیونیست ها، این مردم یهود هستند که تنها بر آن حاکمیت دارند.
عریقات درباره عواقب تصویب قانون یاد شده، هشدار داد و آن را نوعی دعوت قانونی برای تداوم روند پاکسازی قومی، مهاجرت اجباری فلسطینیان، گسترش یهودسازی، تداوم ساخت شهرک سازی ها و لغو بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود دانست.

** دولت وفاق ملی
'یوسف المحمود' سخنگوی رسمی دولت وفاق ملی فلسطین نیز تصویب قانون جنجال برانگیز 'کشور یهود' را تلاشی دیگر برای نابودی هویت عربی فلسطین دانست و گفت این اقدام پایه های دشمنی و نفرت را بر ویرانه های صلحی که قصد داشتم به آن دست یابیم، پایه ریزی کرد.
وی افزود: اقدام مسئولان صهیونیست در تصویب چنین قانون نژادپرستانه ای که مخالف ارزش های آزادی، دموکراسی و انسانی است، به معنای آغاز جنگی دیگر علیه مردم فلسطین و نابودی میراث کهن و ستوده آنان است.
المحمود تصریح کرد: قانونی که اشغالگران تصویب کردند، این اجازه را می دهد که زبان عربی را حذف کنند؛ زبانی کهن که بسیاری از متون و دستاوردهای علمی گذشته به این زبان شکل گرفته و زمینه تفاهم و همبستگی مبتنی بر خیر و سازندگی را ایجاد کرده است.

** وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین
وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به تصویب قانون یاد شده تاکید کرد که تصویب این قانون در راستای تلاش حزب راست افراطی اسرائیل برای بازسازی اجزای ساختار کابینه صهیونیست ها طبق ایدئولوژی دینی منفور و تاریکی است که دارند. برای تحقق این امر کابینه های این رژیم یکی پس از دیگری از سال 2009 پیوسته قوانین ضد فلسطینی را تصویب کرده اند.
این وزارتخانه افزود: صهیونیست ها با تصویب این قانون به طور رسمی اعلام کردند که یک نظام آپارتاید است.
وزارت خارجه فلسطین تاکید کرد: قانون یاد شده حامل یک پیام سیاسی روشن به سراسر جهان است، اینکه کابینه راستگرای افراطی نتانیاهو کاملا مخالف هر گونه تلاش برای حل نزاع میان فلسطینیان وصهیونیست ها بر اساس تشکیل دو کشور است. در عین حال، با سیاست هایی که در پیش گرفته، وجود تاریخی و تمدنی و فرهنگی و ملی مردم فلسطین را در خاک خودشان انکار می کنند. در قانون جدید صهیونیست ها آمده است:' نه کسی قبل از ما در این خاک بوده و نه کسی پس از ما در آن وارد خواهد شد'. این قانون در را به سوی بازگشت آوارگان فلسطینی به خاک خود می بندد و مقابل زمینه مهاجرت صهیونیست ها از سراسر دنیا به فلسطین اشغالی را فراهم می کند.
رژیم صهیونیستی بامداد امروز (پنجشنبه) لایحه 'کشور یهود' را با ۶۲ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و دو رای ممتنع به تصویب رساند.
طبق این گزارش، این قانون تبعیض‌ آمیز، سرتاسر سرزمین فلسطین را کشوری تنها برای صهیونیست‌ ها می داند و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی خود محروم می ‌کند.
به موجب این قانون، زبان عبری زبان رسمی خواهد بود و دیگر عربی زبان رسمی نیست. در حالی که عرب‌ های اسرائیلی یک پنجم جمعیت این کشور را تشکیل می‌ دهند.
شبد**خاورم**9329**1379

نظر شما