شناسهٔ خبر: 26819187 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

از بوی متعفن آب در سیستان تا تکاپو برای تأمین تانکر آب در بلوچستان/ فیلم و عکس

این روزها در منطقه سیستان علاوه بر کم آبی و بی‌آبی، مردم از بوی بد و متعفن آب گلایه دارند و در بلوچستان نیز روستاییان برای یک تانکر آب در این گرمای تابستان در رنج و عذاب هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، معضل بی‌آبی این روزها دامن گیر بیشتر استان‌های کشور شده و شاید اگر بگوییم بیش از سه هزار و 800 روستای این استان هم اینک فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند و آب آشامیدنی هستند و این روستاها بعضا به وسیله تانکرهای سیار تامین می شود، موضوع زیاد حادی به نظر نرسد.

این معضل برای مردم سیستان و بلوچستان که در چند قدمی دریا قرار دارند قابل قبول نیست و انتظار می‌رود مسؤولان با  استفاده از تکنولوژی‌های جدید و شیرین کردن آب، مشکلات مردم را حل کنند.

در منطقه سیستان مشکل فقط بی‌آبی و کم آبی نیست بلکه برخی از روستاها و شهرها که حداقل جرعه‌ای آب دارند هم به دلیل بوی بد آن نمی توانند مصرف کننده باشند.

شدت بو و تعفن آب در شهرستان زهک به اندازه‌ای است که حتی برای شستشوهای غیرضروری هم کارساز نیست.

این شرایط به قدری بد است که صدای امام جمعه زهک را در آورد تا در خطبه‌های این هفته به آن اشاره کند.

آبی که استفاده می‌کنیم بوی لجن می‌دهد

حجت الاسلام خدری در تریبون نماز جمعه گفت: امروز اگر ما دچار مشکلات هستیم به دنبال ظلمی است که خیلی از آقایان نسبت به ما می کنند اگر آقایان دست به کار نشود ما مجبوریم از خودمان دفاع کنیم، اکنون در شهرها و روستاها، آبی که استفاده می‌کنیم بوی لجن می دهد و  انسان را آزار می‌دهد.

امام جمعه زهک بیان کرد: در صورتی که همین آب برای زاهدان می‌رود ولی آنها باید آبی بیاشامند گوارا؛ لذا به آقای استاندار و فرمانداران به عزیزانمان در آبفای شهری و روستایی به نمایندگان به همه مسئولین از پشت این تریبون هشدار می‌دهیم اگر بنا باشد آبی که متعلق به سیستان است گوارای این آب را مرکز استان بنوشد و مردم مظلوم سیستان ما آب گندیده بنوشند به والله قسم اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد.

این بوی بد و متعفن آب که با شروع فصل گرما به اوج خود رسیده مردم را وادار کرده تا از آب لوله کشی استفاده نکرده و از مراکز فروش آب تهیه کنند لذا این روزها در سطح خیابان‌ها شاهد صف‌های طولانی آب در شهرهای شمالی سیستان هستیم.

 

مسؤولان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در مصاحبه‌های خود در زمینه چرایی بوی بد آب اعلام کردند: با شروع فصل گرما، پدیده بلوم جلبکی در چاه نیمه و انباشت رسوبات و مواد آلی دلیل این تغییر بو و طعم تلخ آب است.

رشیدپور: آیا تامین یک تانکر آب برای روستاییان سیستان و بلوچستان هم به تحریم‌ها ربط دارد

در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان نیز کم آبی برخی از روستاهای با اختصاص یک تانکر حل می‌شود که سومدیریت مسؤولان و عدم توجه و نگذاشتن اعتبار برای حل این مشکل صدای مردم را به برنامه زنده حالا خورشید تلویزیون رساند و مجری برنامه هم خطاب به مسؤولان اعلام کرد: « آیا تامین یک تانکر آب برای روستاییان سیستان و بلوچستان هم به تحریم‌ها ربط دارد؟!»

 

 

صاحبگل صالحی فرماندار نیکشهر نیز در جلسه با مدیران شرکت آبفای روستایی با اشاره به مشکلات بی آبی در روستاهای نیکشهر اظهار کرد: خشکسالی باعث تنش آبی و بحران در نیکشهر شده است.

 

 

حبیب رستمی مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر نیز اخیرا در جلسه‌ای از خشک شدن قنوات و بحران در بخش کشاورزی این شهرستان گفت.

 

 

انتهای پیام/و

نظر شما