شناسهٔ خبر: 26819053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

دولت های اروپایی کانال های مالی برای ایران را بررسی می کنند

به گفته چند مقام اروپایی، دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس به ایران اعلام کرده اند به دنبال راه هایی برای فعال ساختن حساب های بانک مرکزی ایران و اتصال آن به بانک های مرکزی خود هستند تا کانال های مالی را برای حفظ توافق هسته ای ایران باز نگه دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خرداد این اقدام نخستین نشانه ملموس حاکی ازاین است که اروپا می تواند به وعده خود در اتخاذ گام هایی برای حفظ توافق هسته ای ایران عمل کند.
به دنبال خروج امریکا از برجام در ماه مه، ایران اعلام کرد از توافق هسته ای کناره گیری خواهد کرد مگر اینکه از منافع اقتصادی حاصل از این توافق بهره مند شود.
مقامات اروپایی گفته اند گزینه بانک مرکزی اروپا برای فعال سازی حساب های بانک مرکزی ایران یکی از چند راهی است که دولت های اروپایی فعالانه به دنبال آن هستند
مقامات بانک مرکزی اروپا گفته اند با توجه به آمادگی امریکا برای اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران، تمایلی برای ایجاد رابطه مالی با این کشور وجود ندارد.
ایران همچنین باید قانون مبارزه با پولشویی مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی را اجرا کند.
هفته گذشته، واشنگتن درخواست اروپا را برای معافیت شرکت های اروپایی از تحریم ها،را رد کرد.
به گزارش نشریه وال استریت جورنال، وزرای خزانه داری و خارجه امریکا در پاسخ به این درخواست اروپا گفته اند:” تا زمانی که تهران آماده اتخاذ اقدامات ملموس و کنار گذاشتن سیاست های مورد نظر ما نباشد، برای اعمال فشار مالی بی سابقه بر ایران تلاش خواهیم کرد.”
ولی،آقای ظریف پس از دیدار روز ٦ ژوئیه در وین، گفت به همکاری کشورهای روسیه، چین و اروپا برای رفع نگرانی های اصلی ایران و گشودن کانال های مالی به روی این کشور، امیدوار شده است.
مقام های اروپایی گفته اند که امید می رود بانک مرکزی ایران در اروپا بتواند با استفاده از ارزهای یورو، و پوند انگلیس و دیگر ارزها، با سهولت بیشتری پول حاصل از صادرات نفت خود را دریافت کند.
مترجم : مفید علیزاده
لارنس نورمنوال استریت ژورنال (امریکا)
منبع عصر دیپلوماسی

نظر شما