شناسهٔ خبر: 26818942 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پوتین: حفظ برجام پس از خروج آمریکا اهمیت زیادی دارد

رئیس جمهور روسیه در سخنانی بر حفظ توافق هسته‌ای ایران پس از خروج واشنگتن از این توافق تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنانی در جمع سفیران این کشور در خارج و نمایندگان شماری از سازمان‌های بین‌المللی گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) یکی از اقدامات اشتباه دولت دونالد ترامپ بود و حفظ این توافق اکنون پس از خروج واشنگتن اهمیت زیادی دارد.

او افزود: توافق هسته‌ای با ایران یک سند مهم در چارچوب تلاش‌های منع گسترش سلاح هسته‌ای است.  

پوتین خاطرنشان کرد: ما بر مداخله نکردن در امور کشور‌های دیگر و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و شورای امنیت تأکید می‌کنیم. به تروریسم در سوریه ضربه محکمی وارد کرده‌ایم و به فرآیند مذاکرات آستانه برای حل سیاسی بحران سوریه نیز پایبند هستیم.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: با پایبندی به اصول و قوانین بین‌المللی ما می‌توانیم پیچیده‌ترین مشکلات بین‌المللی را حل کنیم. تلاش برای برقراری صلح و امنیت در جهان و مقابله با تهدیدات و چالش‌های جدید یک خواست جهانی است.

او افزود: روابط با آمریکا پس از دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور به سمت مثبت پیش می‌رود.  دیدارم با ترامپ موفق بود و برخی نیرو‌ها در داخل آمریکا تلاش می‌کنند از اهمیت تلاش‌های مشترک با روسیه بکاهند. روابط ما با آمریکا بدتر از دوران جنگ سرد بود و حل این بحران زمان می‌برد.

پوتین ادامه داد: باید برای قادرسازی شرکت‌های روس به منظور فعالیت در خارج و تلاش برای کاستن از تأثیرات حمایتگرانه تلاش شود. ما همچنین برای تقویت روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا- آسیا تلاش می‌کنیم.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: آنچه روسیه در عرصه بین المللی انجام می‌دهد در جهت تأمین منافع این کشور است و روسیه به هیچ عنوان به دنبال افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در هیچ نقطه‌ای از جهان نیست.

او افزود: یکی از اهدافی که مسکو دنبال می‌کند، قرار داشتن در میان ۵ اقتصاد برتر دنیا و حفظ این جایگاه است و برای تحقق این هدف از تمام فرصت‌ها در عرصه بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

پوتین گفت: علیرغم اختلافات موجود، اتحادیه اروپا یکی از شرکای اصلی روسیه باقی خواهد ماند. روسیه منافع اقتصادی مشترک زیادی با اتحادیه اروپا دارد. 

پوتین تصریح کرد: همکاران ما که با تلاش برای ملحق کردن گرجستان و اوکراین به ناتو سعی در افزایش تنش‌ها دارند، باید منتظر عواقب اقدامات غیرمسئولانه خود باشند.

انتهای پیام/

نظر شما