شناسهٔ خبر: 26818918 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمادگی رئیس‌جمهور سودان جنوبی برای تشکیل دولت فراگیر

رئیس‌جمهور سودان جنوبی امروز از آمادگی برای پذیرش توافقنامه آشتی و تشکیل دولت فراگیر به منظور پایان دادن به جنگ داخلی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالیکه مذاکرات برای دستیابی به توافق صلح بین دولت سودان جنوبی و رهبر شورشیان این کشور در خارطوم پایتخت سودان همچنان ادامه دارد، «سلواکر میاردیت» رئیس‌جمهور سودان جنوبی آمادگی خود برای پذیرش این توافقنامه را اعلام کرد.

شبکه الجزیره گزارش داد که سلواکر از آمادگی برای پذیرش توافق آشتی و تشکیل دولت فراگیر به منظور پایان دادن به جنگ داخلی خبر داد.

این توافقنامه که مذاکرات درباره آن در خارطوم همچنان ادامه دارد، بر تعیین پنج معاون برای رئیس‌جمهور تأکید دارد و شامل ابعاد امنیتی و تقسیم قدرت است.

وزارت خارجه سودان روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد که دولت سودان جنوبی و شورشیان این کشور پنج‌شنبه (امروز) توافقنامه تقسیم قدرت را امضا می‌کنند.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ پس از همه‌پرسی مردمی از سودان جدا شد و پس از آن درگیری‌های داخلی در این کشور از سال ۲۰۱۳ آغاز شد.

درگیری در این کشور تا کنون به آوارگی حدود ۱۲ میلیون نفر منجر شده و به اقتصاد کشور نیز زیان‌هایی وارد کرده است در حالیکه توافقات صلح قبلی نیز شکست خورده است.

«سلواکر میاردیت» رئیس‌جمهور سودان جنوبی و «ریک مشار» رهبر شورشیان اخیرا در نشستی در کمپالا پایتخت اوگاندا درباره تقسیم قدرت توافق کردند که این امر می‌تواند به جنگ داخلی این کشور پس از گذشت پنج سال پایان دهد.

نشست سلواکر و ریک مشار تحت نظارت «یوری موسوینی» رئیس‌جمهور اوگاندا و «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان برگزار شد.

انتهای پیام/ص

نظر شما