شناسهٔ خبر: 26818451 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

مراسم هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله فضل الله در دمشق برگزار شد

ابنا

هشتمین سالروز ارتحال آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله از مراجع تقلید لبنان در مجتمع حضرت زهرا(س) دمشق برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ هشتمین سالروز ارتحال آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله از مراجع تقلید لبنان در مجتمع حضرت زهرا(س) دمشق برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از علما و شخصیت های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، ابتدا کلیپی مستند از زندگی این عالم فقید پخش شد و سپس محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه سخنرانی کرد.

وی گفت: امت اسلامی در شرایط سخت کنونی به گفتمان وحدت آمیز و جامعی نیاز دارد که بتواند وحدت را تحکیم بخشیده و از شرایط شکاف و فتنه های کنونی نجات دهد.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت نیز تصریح کرد: حضور گسترده شخصیت های مختلف و مردم در این مراسم به معنای وفاداری به آیت الله فضل الله و پاسخ به کسی است که به سوریه عشق می ورزید.

وی افزود: ایشان نسبت به آینده سوریه و همچنین آینده آزادی طلبان هراس داشت. ایشان نسبت به ضربه خوردن وحدت ملی و اسلامی و ادیان نگران بود چرا که وحدت به معنای مقابله با همه پروژه هایی است که دشمنان علیه منطقه می خواهند.

این روحانی لبنانی با اشاره به ایستادگی علامه فضل الله در برابر فتنه گران و مخالفان همزیستی مسالمت آمیز گفت: این مرجع تقلید با کسانی مشکل داشت که نمی خواستند چهره رحمانی و سراسر محبت اسلام به دیگران منتقل شود و به شدت تلاش می کردند تا چهره دین را مخدوش سازند.

وی اظهار داشت: دین برای این نیامد که مسلمان فقط به مسلمان یا مسیحی فقط به مسیحی توجه داشته باشند بلکه پیروان ادیان موظف هستند به همه مردم خدمت کنند و همچنین انسان از جهالت و عقب افتادگی نجات یافته و زنجیرها را بشکند.

حجت الاسلام فضل الله از گفت وگو به عنوان بهترین راه برای رفع سوء تفاهم یاد کرد و ادامه داد: نباید به فتنه گران اجازه نفوذ و ایجاد رعب و هراس دارد تا به فتنه آفرینی میان ادیان و مذاهب بپردازند. ما باید همواره به گفت وگوی آرام و منطقی پایبند بمانیم و به فکر حل مشکلات و تنش ها باشیم.

وی با اشاره به احترام آیت الله فضل الله به جایگاه انسانی مردم خاطرنشان ساخت: انسان باید جایگاه انسانی خود را به دور از طایفه و مذهب و جریان سیاسی بشناسد و آیت الله فضل الله بر این اساس از احساسات طایفه ای به عنوان دروازه فتنه و نفوذ بیگانگان به منطقه یاد می کرد.

امام جمعه بیروت تأکید کرد که در گذشته نیز در لبنان شاهد بودیم که برخی به مسلمانان می گفتند شما ضرر دیده اید و باید در برابر مسیحیان بایستید و هنگامی که پیش میسحیان می رفتند، می گفتند که آماده باشید که مسلمانان می خواهند به سوی شما بیایند و بر این اساس فتنه ای داخلی رخ داد که نه به سود مسیحیان بود و نه مسلمانان.

وی افزود: این مرجع تقلید اهتمام فراوانی به فلسطین داشت و همه فتنه ها و توطئه های کنونی را با هدف محافظت از رژیم صهیونیستی می دانست. آیت الله فضل الله بر این باور بود که اگر ملت های عربی و اسلامی نسبت به فلسطین کوتاه بیایند هیچگاه مورد احترام قرار نگرفته و جایگاهی در جهان نخواهد داشت و باید منتظر مرحله جدیدی از اشغالگری باشند.

حجت الاسلام فضل الله در بخش پایانی سخنان خود گفت: ما در هشتمین سالگرد ارتحال این مرجع تقلید باید با ایشان عهد و پیمان ببندیم که اجازه ذلت و خواری امت را نداده و با همه فتنه گران به مبارزه می پردازیم.

...............

پایان پیام / 326

نظر شما