شناسهٔ خبر: 26817785 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حافظ روشندل قرآن کریم در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

تاکنون برای خود آرزوی بینایی نکرده‌ام/ حسی که در کربلا داشتم تکرار نشد

حافظ روشندل می‌گوید: هیچ‌گونه گله‌ای از خداوند متعال در خصوص اینکه چرا من را نابینا آفریده است، ندارم، چراکه می‌دانم حکمت خداوند در نابینا خلق کردنم بوده است،تاکنون نیز به‌ هیچ‌ وجه احساس ناامید بودن نکرده و نخواهم کرد و همواره خداوند را به خاطر این عنایتی که به من شده است، شکر می‌کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «زینب صفری» دختر روشندل 13 ساله بیرجندی است که از ابتدای تولدش جهان خلقت را با چشم دل دیده است، اگرچه از دیدن اشیاء محروم مانده است اما خداوند ویژگی‌های دیگری را در وی نهفته است که این کمبود را حس نمی‌کند.

استعداد بی‌نظیری که خداوند متعال در قبال بینایی به این بانوی بیرجندی عطا کرده، باعث شده تا آیات قرآن را یکی پس از دیگری در قلبش حفظ کند و به آن جامه عمل بپوشاند.

آرامش، سخن گفتن و مهربانی که این بانوی جوان دارد بی‌نظیر است، پدرش کارگر ساده و مادرش خانه‌دار است و تنها یک خواهر به نام نازنین دارد که او نیز همانند زینب مادرزادی نابیناست.

زینب با وجود مشکلاتی که داشته است، موفق به حفظ 20 جزء از قرآن کریم شده و به گفته خودش رتبه اول تا سوم مسابقات استانی را نیز در دست دارد.

با این بانوی 13 ساله به گفتگو می‌نشینیم تا این بار از دید یک دختر روشندل به جامعه بنگریم و آرزوهایش را مرور کنیم.

فارس: خانواده چطور مشکل نابینایی شما را پذیرفته و به شما کمک کرده است؟

زینب: از همان دوران کودکی نابینا بوده‌ام اما اکنون به لطف خدا قادر به دیدن برخی از اشیاء هستم و در حال حاضر تشخیص دادن مسیر و حتی رنگ‌ها برایم میسر شده است و این را نیز لطفی از جانب خدای خود می‌دانم.

دست پدر و مادرم را می‌بوسم

 من در یک خانواده‌ ایمانی به دنیا آمده‌ام، خانواده‌ای که نمازشان همیشه سر وقت خوانده می‌شود، خود را نیز مدیون زحمات پدر و مادرم می‌دانم و دستشان را می‌بوسم زیرا برای اینکه من به اینجا برسم، زحمات زیادی کشیده و از خوشی‌ها و لذت‌های خود بارها گذشته‌اند.

به خواهر کوچک‌تر از خودم حسودی می‌کنم، زیرا مادرم او را به دلیل شیرین‌زبانی که دارد، بیشتر از من دوست دارد.

 

فارس: ارتباط شما با محیط‌های فرهنگی و مذهبی همچون مسجد چگونه است؟

 زینب: نه‌ تنها در نماز جماعت مسجد شرکت می‌کنم، بلکه در اغلب مراسم‌ها و جلساتی که برگزار می‌شود نیز حضور فعالی دارم و دوست ندارم لحظه‌ای از مسجد جدا شوم.

من در یک خانواده‌ ایمانی به دنیا آمده‌ام، خانواده‌ای که نمازشان همیشه سر وقت خوانده می‌شود، خود را نیز مدیون زحمات پدر و مادرم می‌دانم و دستشان را می‌بوسم

فارس: نابینایی چه مشکلاتی را برای شما ایجاد کرده که قابل تحمل نیست؟

زینب: در حال حاضر پایه نهم هستم و در مدرسه دولتی درس می‌خوانم و تنها مشکلی که من را در چنین مدارسی اذیت می‌کند، کتاب است، چراکه با توجه به اینکه با خط بریل درس می‌خوانم و تعدادی از کتاب‌ها نیز به‌ صورت سی‌دی تدریس می‌شود، در این خصوص بسیار اذیت می‌شوم.

خط بریل و هزار دردسر...

سخت نوشتن و دیر نوشتن خط بریل در برخی مواقع باعث می‌گردد که انگشتانم آبله بزند، اما برای حل این مشکل دستگاه‌های پیشرفته‌ای وجود دارد که خواندن و نوشتن را آسان می‌کند اما متأسفانه از تهیه کردن آن عاجزم زیرا قیمت آن‌ها نزدیک به 18 میلیون است.

فارس: از چه زمانی با قرآن انس گرفته و حفظ آن را شروع کردید؟

زینب: از 5 سالگی با قرآن آشنا شدم و با تشویق پدر و مادرم و از طریق بهزیستی در کلاس‌های قرآن شرکت کردم و این‌ همه امید و آرامش را فقط به برکت وجود قرآن می‌دانم، چراکه زمانی که به قرآن خواندن مشغول می‌شوم این ویژگی‌ها پدیدار می‌گردد.

موسسه جامعة القرآن کریم فاصله زیادی با خانه ما داشت، اما به دلیل علاقه‌ای که به قرآن داشتم تمامی سختی‌ها را به جان خریدم و در کلاس‌ها شرکت کردم.

از ابتدا با الفبای قرآن و تجوید، کارم را شروع کردم و پس از اینکه اساتید مؤسسه، به توانایی و پیشرفت بسیار خوبم در زمینه قرآن پی بردند، به حفظ قرآن تشویق شدم که در حال حاضر موفق به حفظ 20 جزء از قرآن کریم شده‌ام و امیدوارم بتوانم به زودی کل قرآن را حفظ کنم.

در مسابقات قرآنی شهرستانی و استانی نیز بارها شرکت کرده‌ام که در اغلب مسابقات نیز موفق به کسب رتبه اول تا سوم شده‌ام ولی از سال ششم این حضورم کمتر شده است.

انس با قرآن خستگی‌ناپذیر است

فارس: چه عاملی باعث انگیزه و علاقه شما برای حفظ قرآن کریم شد؟

زینب: اگر کسی وارد عرصه حفظ قرآن شود، به هیچ عنوان از آن خسته نمی‌گردد، چراکه هر روز مفاهیم جدیدی را یاد می‌گیرد که برای زندگی‌اش مفید است.

قرآن خواندن و حفظ آن بر روی شیوه زندگی و همچنین درس خواندم تأثیر به سزایی داشته و باعث گشته تا نسبت به گذشته بهتر شوم تا جایی که امسال معدل خود را به بالای 19 ارتقاء دهم.


تفسیر قرآن با خط بریل وجود ندارد

فارس: چه مشکلاتی برای حفظ قرآن کریم بر سر راه شما وجود داشت؟

زینب: با توجه به اینکه تفسیری به خط بریل برای قرآن وجود ندارد و کلاسی نیز در این خصوص برگزار نشده است، بنابراین هنوز موفق به تفسیر قرآن نشده‌ام، البته در خصوص نهج‌البلاغه حضرت امیرالمؤمنین(ع)، کتابی به خط بریل وجود دارد، اما برای قرآن هنوز این اتفاق نیفتاده است.

فارس: کدام سوره و قرائت از قرآن کریم را بیشتر از سایر سوره‌‌ها و قرائت‌ها می‌پسندید؟

زینب: خواندن این کتاب برایم بسیار ارزشمند است، زیرا مطالب گران‌بهایی را از احادیث و کلمات قصار آن استخراج کرده‌ام اما سوره واقعه را بیشتر از دیگر سوره‌ها دوست داشته و می‌خوانم زیرا بهشت و جهنم را توصیف می‌کند.

انسان نمی‌تواند بهشت را توصیف کند اما آنچه از آیات درمی‌یابیم این است که مکانی بسیار زیباست که اگر یک قطعه از لباس‌های بهشتی به این دنیا برسد، تمامی انسان مدهوش می‌شوند و در داخل رودخانه‌های آن، به‌جای سنگ‌ریزه، مروارید و سنگ‌های بسیار قیمتی جای دارد.

در بین اساتید مطرح دنیا، بیشتر از تلاوت‌های استاد عبدالباسط لذت می‌برم زیرا علاوه بر تلاوت زیبا، قواعد صوت، لحن، تجوید و همچنین وقف و ابتدا را کاملاً رعایت می‌کنند.

از اینکه نابینا خلق شده‌ام، گله‌ای ندارم

فارس: آیا نابینایی شما باعث نشده تاکنون از وضعیت زندگی خود ناامید شده و ناراضی باشید؟

زینب: هیچگونه گله‌ای از خداوند متعال در خصوص اینکه چرا من را نابینا آفریده است، ندارم، چراکه می‌دانم حکمت خداوند در نابینا خلق کردنم بوده است.

تاکنون نیز به‌هیچ‌وجه احساس ناامید بودن نکرده و نخواهم کرد و همواره خداوند را به خاطر این عنایتی که به من شده است، شکر می‌کنم.

فارس: ویژگی‌هایی یک دختر شایسته از دیدگاه اسلام و قرآن کریم چیست؟

زینب: از دیدگاه اسلام یک دختر شایسته باید به حجاب خود اهمیت زیادی دهد و آن را ارزشمند بداند، احکام شرعی خود را به‌درستی انجام داده و نماز خواندنش سر وقت باشد و تا جایی که می‌تواند در نماز جماعت شرکت کند.

علاوه بر قرآن کریم، تمامی ائمه و مراجع تقلید نیز تذکراتی در خصوص حجاب داده‌اند و حضرت زینب(س) می‌تواند الگوی بسیاری از خواهران باشد، زیرا ایشان در حجاب و صبر بسیار در جایگاه والایی قرار دارند.

 

حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) الگوهای من در زندگی هستند

حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) الگوهای من در زندگی هستند چراکه حضرت فاطمه(س) بااینکه سن کمی داشتند اما در جایگاه معنوی بالایی قرار داشتند تا جایی که مردم را ارشاد و راهنمایی می‌کردند و خداوند متعال نیز برای نشان دادن جایگاه ایشان سوره کوثر را بر قلب پیامبر نازل کرده است، این سوره علاوه بر این برای اهمیت دادن به جایگاه دختر نازل شده، زیرا در عصر جاهلیت، بیشتر به پسرها توجه می‌شد و دختران را زنده‌به‌گور می‌کردند.

هیچگونه گله‌ای از خداوند متعال در خصوص اینکه چرا من را نابینا آفریده است، ندارم، چراکه می‌دانم حکمت خداوند در نابینا خلق کردنم بوده است.
تاکنون نیز به‌هیچ‌وجه احساس ناامیدی نکرده و نخواهم کرد و همواره خداوند را به خاطر این عنایتی که به من شده است، شکر می‌کنم

 

فارس: در سفر به شهرهای زیارتی و حرم اهل‌بیت(ع) چه حاجتی را از آن‌ها خواسته‌اید؟

زینب: هنگامی که وارد صحن باصفای حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) می‌شوم، احساس عجیبی به من دست می‌دهد انگار تازه متولد شده‌ام.

 همه امامان گفته‌اند که شما برای دیگران دعا کنید تا دیگران برای شما دعا کنند، لذا من هر خواسته‌ای که داشته‌ام برای مردم و برطرف شدن مشکلات جامعه بوده است و از خدا می‌خواهم آن افرادی که آرزوی کربلا دارند نیز به آرزویشان برساند.

حضرت معصومه(س) از روی عشق و علاقه‌ای که به برادرشان داشتند به سمت خراسان حرکت کردند، اما به دلیل بیماری که داشتند در قم وفات می‌کنند و موفق به دیدن برادرشان نمی‌شوند.

هر زمانی که به قم نیز سفر کرده‌ام، از خداوند خواسته‌ام که هیچ زمانی خواهری، برادر خود را و هیچ برادری، خواهر خود را نابهنگام از دست ندهد.

حسی که در کربلا داشتم تکرار نشد/ تاکنون برای خود آرزو و دعایی نکردم

سفری نیز به کربلای معلی داشتم که حسم در این مکان مقدس در هیچ مکانی به من دست نداد و اقناع روحی نیز با یک‌بار سفر کردن کامل نمی‌شود و امیدوارم یک بار دیگر هم به این مکان مقدس اعزام شوم.

فارس: بزرگ‌ترین آرزویی که برای خودتان داشته‌اید چه بوده است؟

زینب: تاکنون برای خود آرزو و دعایی نکردم، اما از خداوند می‌خواهم که سایه پدر و مادرم را از سرم کوتاه نکند.

برای بینا شدن خود تاکنون از خداوند درخواستی نداشته‌ام زیرا می‌دانم که این سرنوشتم بوده است و اگر خداوند نخواهد حتی برگ درختی بر روی زمین نمی‌افتد.

فارس: نظر شما در مورد رشادت‌های مدافعین حرم در دفاع از حرم حضرت زینب(س) چیست؟

زینب: شهادت در راه خداوند این پیام را به دیگر کشورها می‌رساند که جوانان ما برای پاسداشت از دین خود حاضرند جان خود را فدا کنند و این مدافعان حرم نیز به این دلیل در سوریه حضور دارند که ما امنیت داشته باشیم.

حس عجیبی نسبت به فلسطین و سوریه به‌ خصوص کودکانش دارم و هر وقت خبر جنایات صهیونیست‌های کودک‌کش و داعش را می‌شنوم، قلبم سراسر از غم و اندوه می‌شود.


وعده مقام معظم رهبری به زودی محقق خواهد شد

وعده مقام معظم رهبری در مورد نابودی اسرائیل به زودی محقق خواهد شد و رژیم غاصب صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید.

فارس: مهم‌ترین پیام شهدا و مدافعین حرم برای دختران و هم‌سن‌و سال‌های خود را چه می‌دانید؟

زینب: باید به آن دسته از افرادی که حجاب خود را رعایت نمی‌کنند، امربه‌معروف و نهی از منکر کرد و به آن‌ها می‌گویم به خاطر حضرت زینب(س) و مدافعان حرم و شهدایی که برای حفظ ارزش‌ها از جان خود گذشته‌اند، حجابشان را رعایت کنند.

حجاب درونی یعنی اینکه خود را در برابر آسیب‌ها حفظ کرده و خود را از آسیب‌های، فکری و شیطانی در امان نگه داریم و حجاب بیرونی یعنی زیبایی‌هایمان را در برابر نامحرم حفظ کنیم.

دیدن مقام معظم رهبری یکی از آرزوهایم است

فارس: در حال حاضر بهترین هدیه خود را چه می‌دانید؟

زینب: دیدار با مقام معظم رهبری از جمله آرزوهایی است که دوست دارم هرچه زودتر به آن برسم و با اینکه چشمانم نمی‌بیند اما همین که بتوانم از نزدیک صدایشان را بشنوم برایم کفایت می‌کند، به خاطر اینکه مقام معظم رهبری را از نزدیک ببینم، 15 روزه کل قرآن را حفظ خواهم کرد.

اگر مقام معظم رهبری را زیارت کنم قطعاً از سخن گفتن با ایشان عاجز خواهم بود و فقط دوست دارم که ایشان حرف بزنند و از زندگی خود برایم سخن بگویند و اگر قرار باشد هدیه‌ای از دست ایشان بگیرم نیز کتاب، اولویت اولم خواهد بود.

بزرگ‌ترین آرزویی که دارم دیدن خانه خداست

 سفر به خانه خدا نیز آرزوی هر مسلمانی است، چراکه همانند زمان تولدش، پاک و تطهیر می‌شود.

دیدار با مقام معظم رهبری از جمله آرزوهایی است که دوست دارم هرچه زودتر به آن برسم و با اینکه چشمانم نمی‌بیند اما همین که بتوانم از نزدیک صدایشان را بشنوم برایم کفایت می‌کند

فارس: مهم‌ترین توصیه شما به دختران هم‌سن و سالتان چیست؟

زینب: به دخترها علاوه بر حفظ حجاب که اصل سعادت در جهان هستی است، توصیه می‌کنم اگر در کاری شکست خوردند، ناامید نشوند، چراکه هر شکست، مقدمه پیروزی‌های بزرگ است.

انتهای پیام/ذ

نظر شما