شناسهٔ خبر: 26817684 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازنگری در ممنوعیت سنگ بلوک به کشور

معاون امور معدنی وزارت صنعت: واردات سنگ کوپ (بلوک) که در چند وقت اخیر به اشتباه ممنوع شده بود، تا هفته آینده آزاد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

جعفر سرقینی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنعت سنگ، معدن و صنایع جانبی افزود: قرار گرفتن سنگ بلوک در گروه چهار کالاها و در نتیجه ممنوع شدن آن اقدامی اشتباه بود و مقرر شد تا هفته آینده این محصول در گروه سه کالای قرر گرفته و واردات آن آزاد گردد.

وی افزود: ممنوعیت واردات سنگ تزئینی مطالبه به حقی بود که با توجه به وجود سنگ با کیفیت ایرانی در بازار، انجام شد اما زمانی که سنگ بریده را در گروه 4 قرار دادیم، اشتباهی سنگ بلوکی هم در این گروه قرار گرفت درحالیکه این محصول ، قابلیت فراوری و ایجاد ارزش افزوده و صادرات مجدد را دارد و ایجاد اشتغال نیز خواهد کرد و ممنوع شدن واردات آن منطق نداشت.

معاون وزیر صنعت بخش سنگ تزئینی را یکی از بخش های ممتاز صنایع معدنی دانست و افزود: سال گذشته 370 میلیون دلار صادرات سنگ تزئینی داشتیم که در مقایسه با سال 1391 دو برابر شد و باز هم بیشتر خواهد شد و امیدواریم در یک برنامه 5 ساله، صادرات آن به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.

سرقینی همچنین با اشاره به اختصاص 1200 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی صنایع گفت: گرچه در برخی کارخانجات ما تجهیزاتی وجود دارد که در کشورهای صاحب این صنعت نظیر ایتالیا هم کمتر وجود دارد اما برخی کارخانجات ما فرسوده اند و باید تلاش کنند در قالب انجمن سنگ ایران، از این اعتبار مناسب برای نوسازی صنایع خود بهره مند شوند.

وی همچنین میزان بهره وری در صنعت معدن را بین 65 تا 70 درصد دانست و گفت: با نوسازی دستگاههای کارخانجات معدنی، حتما این میزان بهره وری ارتقا می یابد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2416857" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181297/2416857?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما