شناسهٔ خبر: 26817384 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفت و گو با شهردار بهارستان مطرح شد؛

تنش‌ بین شهرداری و شورای شهر بهارستان از عدم شناخت شرح وظایف است/ تلاش برای معرفی بهارستان به عنوان منطقه تفریحی و گردشگری

شهردار بهارستان گفت: عامل اصلی تنش های بین شهرداری و شورای شهر عدم شناخت شرح وظایف و اختیارات قانونی و عدم شناخت منابع مالی و انسانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ به دلیل حواشی استیضاح شهردار بهارستان و تنش های ایجاد شده و شفاف سازی اذهان عمومی گپ و گفت صمیمانه ای با یحیی عیدی بیرانوند شهردار شهر بهارستان داشتیم.

شهردار بهارستان حضور رسانه ها را موتور محرک مدیران جامعه دانست و اعتقاد دارد عامل پویایی و فعال بودن سیستم مدیریت هر جامعه ای رسانه ها هستند.

عیدی یکی از شاخصه های سنجش پیشرفته و توسعه یافته بودن هر شهری را موفقیت در حوزه رسانه ها عنوان کرد به گونه ای که اگر ابزار رسانه ای جامعه ای قوی باشد، قطعا چنین جامعه ای مترقی خواهد بود.

با توجه به اینکه قبلا ساکن شهر بهارستان نبوده اید، نظر شما در خصوص این شهر چیست؟

روزی که به عنوان شهردار شهر بهارستان منصوب شدم، سیمای شهر بهارستان را مثبت دیدم، با خودم قرار گذاشتم از تجاربم استفاده کنم و با همدلی و همراهی شورای شهر و مجموعه شهرداری، از جمله شهردارهای موفق باشم و تحولی در شهر بهارستان ایجاد کنم.

علت مشکلاتی که در سیستم مدیریت شهری بهارستان به وجود آمده چیست؟

متاسفانه دوگانگی مدیریت شهری حاکم بر شهر بهارستان و جنس مدیریت در استان اصفهان به خصوص بروکراسی اداری حاکم بر بدنه مدیریت شهری و کاغذ بازی ها و توجه به حواشی مسائل موجب شده که مدیران دچار فرسایش کاری شوند و طولانی شدن بازه زمانی اجرای طرح ها را شاهد باشیم اما حس اعتماد و دوستی بین مجموعه شهرداری و شرکت عمران در این مدت ایجاد شده و به این واسطه خیلی از پرونده هایی که چندسال است راکد مانده بود بین این دو مجموعه، پایان کارشان اعلام شد.

هم چنین برخی پروژه ها تجدید و برخی ها با تقسیم مسئولیت سریع تر در روند پیگیری قرار گرفت و نشست های متعددی با انبوه سازان مسکن مهر داشتیم، حتی می توان گفت یکی از این پروژه ها که طی این جلسات حل و فصل شد پرونده مسکن مهر(۲۸۰ واحدی) طلاب بود که بیش از ۲ سال ساکنان این مجتمع در حال رفت و آمد بین این دو مجموعه شهری برای رفع مشکلاتشان بودند.

در مدت هشت ماهی که سکان مدیریت شهرداری بهارستان را بر عهده داشتید، برای جذب سرمایه گذاران برای پیشرفت شهر چه کرده اید؟

در خصوص جذب سرمایه گذار ۷۰ درصد تخفیف عوارض به سرمایه گذاران معرفی شده از سوی شرکت عمران را فراهم کرده ایم و طی این طرح پیشنهادی بستر یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش عمرانی فراهم شده است.
از محل همین سرمایه گذاری ها، امیدواریم شرکت عمران به وظایف خود در برابر شهر بهارستان که از قبل جا مانده است بهتر عمل کند، طبق آخرین توافقات با ریاست شرکت عمران قرار است حدود شش میلیارد تومان پروژه روکش آسفالت برای رفع دست اندازها و زیباسازی چهره شهر به زودی انجام شود که همین امر موجبات دلگرمی مردم را فراهم می کند.

پیشرفت های خوبی در حوزه سرمایه گذاری داشته ایم به طوری که باغ قبلی بانوان بهارستان به دلیل اشرافیت مکان و راحت نبودن بانوان، تغییر کاربری داده شد و قرار است سرمایه گذاری با هزینه ۱۳ میلیارد تومان در این مکان با چند هزار متر زیر بنا یک رستوران سنتی و امکانات تفریحی برای استفاده خانواده ها فراهم کند، پروژه این باغ رستوران تفریحی قرار است با طراحی ویژه و منحصر به فرد و همچنین مصالح چوبی خاص به زودی آغاز شود.

با توجه به اینکه استان اصفهان با بحران آب مواجه است، برای صرفه جویی در مصرف آب و حفظ و توسعه فضای سبز چه کرده اید؟

در حوزه فضای سبز اقدامات خوبی انجام گرفته است، در سه بخش شهر، سه پیمانکار توسعه پساب فاضلاب را در حال پیگیری هستند و امیدواریم بتوانیم این سیستم پساب را برای آبیاری فضای سبز در همه جای شهر بهارستان هر چه سریع تر فعال کنیم و سیمای شهر سبز و شاداب شود، همچنین در این حوزه با توسعه آبیاری قطره ای به دنبال صرفه جویی در مصرف آب هستیم.

به تازگی در صحن علنی شورای شهر بهارستان مورد استیضاح قرار گرفته اید، علت چه بود؟

حدود یک سال بود که مهدی فاتحی شهردار قبلی به دلیل مسائلی کار را رها کرده بود و پس از او مدیریت شهرداری چهار ماه با سرپرست اداره می شد، زمانی که من مدیریت شهرداری را بر عهده گرفتم فصل پاییز و زمستان بود و مناسب برای فعالیت عمرانی خاصی نبود هم چنین چهار ماه بود که حقوق پرسنل و هزینه های پیمانکاران پروژه ها پرداخت نشده بود، رسیدگی به صورت وضعیت پروژه ها انجام نشده بود؛ دهه فجر حضور و هماهنگی برنامه های مناسبتی، ستاد نوروزی شهر بهارستان که نزدیک به ۱۰ هزار نفر مسافر با مشارکت بخش خصوصی در ورودی شهر در ایام تعطیلات نوروز اسکان داده شدند و…. من تا شب عید فرصت کردم جو نا آرام شهرداری را تا حد زیادی آرام کنم و سر و سامان ببخشم و حقوق معوقه پرسنل را به همراه عیدی تمام و کمال پرداخت کنم.

فرصت رسیدگی به پروژه های عمرانی شهرداری که نیمه تمام مانده بود یا آغاز پروژه جدید را نداشتم و از سوی دیگر در حال تغییر و جابه جایی نیروهای معاونت های شهرداری بودم تا افراد خبره، کارشناس و صاحب نظر را برای معاونت ها برگزینم. بعد از تعطیلات نوروز به وضعیت پیمانکاران رسیدگی کردم و پروژه هایی که به طور مثال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پایان کار زده بودند با ۵۵۰ میلیون تومان پایان کار زدم، لذا با رسیدگی به پرونده ها و گزارش ها تاکنون نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان از پیمانکاران کسر هزینه شده است.

همچنین برخی از پیمانکاران نیز از شهرداری قبلی مازاد بر آنچه در صورت وضعیت اعلام کرده بودند دریافتی داشته اند که از طریق مراجع قضایی پیگیر هستیم که هزینه ها مجدد به شهرداری باز گردد لذا فایق شدن بر مشکلات چنین اداره ای قدری زمان بر است زیرا خیلی از افراد منافعشان به خطر می افتد.

به عقیده بنده عامل اصلی تنش های بین شهرداری و شورای شهر عدم شناخت شرح وظایف و اختیارات قانونی و عدم شناخت منابع مالی و انسانی است به عنوان مثال عضو شورا حقی در عزل و نصب ندارد، حق دخالت در امور اجرایی ندارد، ولی وقتی عضوی از شورا در اموری که در حیطه ایشان نیست اعمال نظر می کند و سرخورده می شود جور دیگری سرخوردگی را در محیط کاری نشان می دهد، شورا یک ناظر کلی است که بر عملکرد شهردار و منابع مالی نظارت می کند تا بر اساس مصلحت شهر هزینه ها مصرف شود.

سوالات استیضاح اعضای شورای شهر چه بود و پاسخ شما چیست؟

یکی از سوالات استیضاح کنندگان خرد کردن معاملات و پروژه ها بود، خرد کردن پروژه یعنی یک پروژه در چند فاز اجرا شود که در زمان مدیریت من هیچ گونه معامله ای خرد نشده است اما برخی مواقع معاملات جزیی تا سقف ۲۰ میلیون تومان و برخی معاملات متوسط تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان معمولا همراه با استعلام از شورای شهر اجرا شده است.

سوال دیگر، مربوط به جمع آوری سگ های ولگرد بود که در پاسخ گفتم، ما باید بپذیریم که قانون به ما اجازه کشتن حیوانات و سگ ها را با سلاح گرم یا از طریق مسمومیت نمی دهد و آنقدر انجمن های حمایت از حیوانات در سطح کشور، استان اصفهان و شهر بهارستان فعال هستند که فکر کشتن حیوانات دور از ذهن است. لازم است بگویم تا الان هیچ گونه آزاری از سوی سگ ها به مردم شهر بهارستان نرسیده است (شیوع بیماری یا حمله به انسان) و فقط ایجاد نگرانی و وحشت برای مردم داشته اند. ما نزدیک به ۱۰۰ قلاده از این سگ ها را تاکنون در مجموعه ای جمع آوری کرده ایم و در قرنطینه قرار دارند و پس از عقیم سازی رها می شوند، جمع آوری سایر سگ ها را هم معاونت خدمات شهری در دستور کار دارد.

سوال دیگر استیضاح کنندگان در خصوص عدم توجه به فضای سبز و زیباسازی شهری است، جالب است در همین جا اعلام کنم که به کاشت گل و گیاه بسیار علاقه مند هستم و معتقدم که شهر باید پر از گل و گیاه باشد زیرا به شهروندان نشاط و امید می دهد و در زیباسازی شهر بسیار موثر است.

همانطور که در ابتدا گفتم سه پیمانکار در عرصه توسعه پساب در سه فاز در حال فعالیت هستند تا هفته آینده برگشت پساب را هم افتتاح می کنیم؛ همچنین برای اولین بار شرکت عمران را نیز وادار کرده ایم چند برابر سال های گذشته در شهر درخت بکارد و خودمان نیز با توجه به بودجه شهرداری نزدیک به یک میلیارد تومان برای خرید نهال و گل و گیاه هزینه کرده ایم؛ همچنین در نظر داریم با توسعه بام شهر بهارستان تفرجگاه زیبایی را در شان مردم این شهر فراهم کنیم. قصد داریم شهر بهارستان را به عنوان شهر گردشگری و تفریحگاهی معرفی کنیم و در همین زمینه طرح آبنمای واتر اسکرین، طرح احداث میدان درخت عدل، طرح احداث پل معلق را در کوه های مشرف به بهارستان به طول ۱۱۰ متر و در اتفاع ۳۶ متری، احداث مسیر دوچرخه سواری، احداث باغ رستوران چند طبقه در بام بهارستان را در دست اقدام داریم.

پروژه طرح محیط بان را در دست اقدام داریم؛ این پروژه با هزینه ای نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان قرار است توسط یک هنرمند اصفهانی در دشت و طبیعت کوه های کلاه قاضی با ارتفاع ۴۰ متر احداث شود این سازه که از بیرون شبیه یک محیط بان است و درون اش مجموعه خدماتی رفاهی، تالار، رستوران و… در نظر گرفته شده است که امیدواریم طرح منحصر به فردی در کشور باشد و هم خدمتی برای سپاسگزاری از محیط بانان زحمتکش فعال در عرصه حفظ محیط زیست کشور عزیزمان ایران باشد.

نگاه شورا و شهردای بهارستان کار و تلاش سازنده و خدمت صادقانه به مردم است و شما رسانه ها در اجرای این هدف یاری رسان ما مدیران و خدمت گزاران به مردم هستید.

انتهای پیام/

نظر شما