شناسهٔ خبر: 26816755 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عربستان توافقنامه امضا شده با مخالفان حضورش در «المهره» یمن را نقض کرد

R7969/P36355/S8,90/CT10

یک رسانه عربی اعلام کرد: نیروهای سعودی و هم پیمانانش توافق امضا شده با معترضان در اواخر هفته گذشته را که مخالف دخالت آنها در امور داخلی استان المهره در شرق یمن است، با سیطره مجدد بر یک پست نظامی نقض کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یک منبع یمنی به سایت عربی 21 گفت: نیروهای مورد حمایت سعودی یک پست نظامی تحت کنترل نیروهای امنیت عمومی دولت دست نشانده عبدربه منصور هادی در جاده ارتباطی بین شهر الغیضه مرکز استان المهره و گذرگاه "شحن" در مرز با سلطان نشین عمان را به کنترل خود خودر آورده اند.

وی افزود: نیروهای نظامی وابسته به راجح باکریت استاندار المهره با پشتیبانی تانک ها و نیروهای نظامی و بالگردهای آپاچی ارتش سعودی این پست نظامی را به کنترل خود در آورده و نیروهای امنیت عمومی وابسته دولت دست نشانده را بیرون کرده اند.

به گفته این منبع، این منطقه از آن جهت اهمیت دارد که در 40 کیلومتری شهر الغیضه واقع است و از طریق گذرگاه زمینی شحن با سلطان نشین عمان مرتبط است.

این منبع گفت: این اقدام سعودی ها نقض توافق امضا شده بین مسئولان محلی استان مهره و فرماندهی نیروهای ائتلاف سعودی و کمیته برگزار کننده تحصن مسالمت آمیز هفته گذشته به شمار می رود. این توافق نیروهای وابسته به استاندار المهره را غیرقانونی دانسته و بر لزوم ادغام آن در دستگاه های امنیتی دولت دست نشانده عبدربه تاکید کرده است.

استان المهره که از آن به دروازه شرقی یمن یاد می شود؛ شاعد اعتراضات مردمی سه هفته ای در رد سیاست های ریاض و سلطه آن بر دو گذرگاه شحن و صرفیت و بندر نشطون و فرودگاه بین المللی الغیظه و بستن آن بود.

مسئولان برگزار کننده تحصن روز جمعه سیزدهم ماه جاری میلادی بعد از توافق با نیروهای سعودی و مسئولان محلی برای برآورده شدن خواسته های خود، تحصن را به حالت تعلیق درآوردند. آنها خواهان از سرگیری فعالیت بندر نشطون و دو گذرگاه شحن و صرفیت و بازگشایی فرودگاه الغیضه به روی پروازهای غیرنظامی و تخلیه آن از سوی نیروهای سعودی هستند که این فرودگاه را به یک مرکز نظامی تبدیل کرده اند.

در استان المهره دو گذرگاه مرزی با سلطان نشین عمان قرار دارد و این استان نواری ساحلی به طول 560 کیلومتر مشرف بر دریای عرب و بندر دریایی به نام نشطون دارد.

انتهای پیام/

نظر شما