شناسهٔ خبر: 26816420 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مدیران ارشد اقتصادی کشور پای میز بررسی مسائل اقتصادی استانهای شمالغرب

پزشکیان خواستارشد : تفویض اختیارات به استان ها در تصمیم گیری های عملیاتی

مدیران ارشد اقتصادی کشور دور یک میز مسائل و مشکلات اقتصادی استان های شمالغرب کشور را بررسی و راهکارهای عملیایی ارائه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،در این جلسه که پزشکیان نائب رئیس مجلس و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، یعقوبی معاون امور بین الملل بانک مرکزی،شهریاری  استاندار آذربایجان غربی، علی جهانگیری معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، مدیران برخی بانک‌ها و نمایندگان سازمان امور مالیاتی  کشور و مسوولان بخش های اقتصادی سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل نیز حضور داشتند، روند فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی و فعالان اقتصادی، صادرکنندگان کالا و واردکنندگان مواد مورد نیاز کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در حوزه‌های مختلف از جمله تامین ارز، امور مالیاتی و گمرکی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر پزشکیان در این نشست افزایش اختیار عمل استانها در تصمیم گیری های را ضروری  دانست و گفت: در شرایط حساس اقتصادی امروز باید به استانها اعتماد کنیم و اختیار عمل بیشتری به آنها بدهیم.

وی، با تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه از تولید اظهار کرد:برای مقابله با تحریم های امریکا باید مراقب تولید، صنعت ، اشتغال و کارآفرینان باشیم  و این مراقبت اتفاق نمی افتد مگر با شناخت دقیق از شرایط حاکم بر مجموعه های تولیدی و حمایت به موقع از آنها.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی ، افزایش اختیارات استانها در رفع نیازهای ارزی تولید را در شرایط فعلی راهکاری منطقی برای برون رفت از مشکلات دانست و گفت: اگر امروز به موقع به استانها اختیار عمل داده شود و آنها در تخصیص ارز دولتی به واحد ها وارد میدان شوند استانها خواهند توانست با همکاری تجار نیاز ارزی استان را به صورتی معقول رفع کنند.

هدایت صنعت در شرایط سخت اقتصادی از تهران میسر نیست

وی افزود: اگر هدف ما این است که نگذاریم صنعت بخوابد این مهم از تهران امکان پذیر نخواهد بود ، تمام تلاش ما این است که تولید کننده ما زمین نخورد، اگر قصد ما این است که در استانها حداقل اقدامات را اجرایی کنیم و در عمل شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی نباشیم قطعا استانها بهتر از تهران می توانند این کار را مدیریت کنند.

اعتماد کنید و اختیار بدهید

پزشکیان با انتقاد تند از تمرکز گرایی در کشور خاطرنشان کرد: یا شما به مدیران استانی خود اعتماد دارید و یا ندارید؟ اگر اعتماد دارید پس با تمام باور خود به این مدیران اعتماد کنید به آنها اختیار عمل بدهید ، امکانات اجرایی شدن مصوبات را در اختیارشان قرار دهید و اگر منابعی تخصیص داده می شود اجازه چگونگی عمل را به استان بدهید.

قابل قبول نیست که همه تصمیمات در تهران گرفته شود

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، گفت: چه کسی پاسخگوی مرگ کارخانه ها خواهد بود؟  بارها گفته ام چه امکانی در دست مدیران استانی قرار دارد؟ مدیران استانی در مواقع اورژانسی چه اختیار عملی دارند؟ این مورد قبول نیست که همه تصمیمات در تهران گرفته شود.

پزشکیان، خاطرنشان کرد: اگر می گوییم اختیاری داده شود تاکید ما نیز بر اختیاراتی است که بر مبنای قانون عمل شود اما اگر اختیار ندهید و منتظر کارگروه ها، شبکه ها و... باشید بسیاری از کارخانه های ما در این بین دچار ضرور و زیان بسیاری شده و دیگر پاسخی نخواهیم داشت.

به کسانی که در میدان عمل هستند اعتماد کنید/ تهران مکان عملیات نیست

وی افزود: اگر می خواهید مشکلات حل شود به مدیران استانی اعتماد کنید و اختیار عمل را به کسانی بدهید که در میدان عملیات هستند تا در این شرایط سخت اقتصادی به موقع بتوانند عملیات کنند . اگر قبول داریم در جنگ اقتصادی هستیم و نیاز به عملیات داریم پس کار را به افراد عملیاتی بسپارید ، تهران مکان عملیات نیست.

رفع مشکلات تولید تصمیم گیری و عمل اضطراری را می طلبد/ ضرورت تفویض اختیارات اولویت بندی تخصیص ارز به استان ها

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست رفع مشکلات تولید کنندگان در شرایط فعلی را نیازمند تصمیم گیری ها به موقع و با اولویت استانی دانست و خاطرنشان کرد: تامین مواد اولیه واحد های تولیدی در برخی از موارد دچار مشکلاتی است که باید نسبت به رفع آنها اقدامات فوری و اضطراری انجام شود.

علی جهانگیری، با اشاره به گله مندی تولید کنندگان از نحوه تخصیص ارز در اولویت دو شد و گفت: بدون شک در سطح ملی با حجم وسیعی از درخواست های ثبت سفارش روبرو هستیم اما متاسفانه اولویت بندی بر مبنای نیاز ضروری استان و مجموعه ها در این مهم دیده نشده است.

وی خواستار اولویت بندی تخصصی ارائه ارز به تولید کنندگان شد و افزود: برای نمونه ما شاهد هستیم که شرکتی در طول یک ما بیش از 100 عنوان ثبت سفارش انجام داده است اما ثبت سفارش ها تنها بر مبنای تاریخ ثبت شده اولویت بندی می شود در صورتی که همین شرکت اگر یک مورد از ثبت سفارش ها به موقع به دست وی نرسد دچار مشکل و حتی تعطیلی واحد تولیدی خواهد بود .

ضرورت افزایش اختیارات استانها

جهانگیری خواستار دادن اختیارات به استانها شد و گفت: استانها بدون شک اشراف بیشتری بر واحد های تولید و نیازهای آنها دارند و اگر دولت مبلغ مشخصی سهم ارزی به استانها بدهد در شرایط حساس برای کمک به واحد ها برای ادامه حیات خود می توان از این سهم استفاده کرد.

وی ادامه داد: این سهم ارزی می تواند برای کالاهای ضروری و نیازهای کوچک ارزی در اختیار استان ها قرار گیرد.

وی همچنین خواستار تسهیل در ترخیص کالاهایی شد که در برهه تدوین قوانین جدید در گمرکات مانده اند شد وگفت: انتظار داریم دولت با در نظر گرفتن مدت چهارماه اجازه ترخیص مواد اولیه و ماشین آلاتی را بدهد  که در زمان تغییرات قوانین بارگیری شده  یا به مقصد رسیده است و به دلایل مغایرت قانونی در گمرکات مانده اند.

گفتنی است در این جلسه که با پیگیری های دکتر پزشکیان برگزار شده بود نمایندگان و مسئولان بخش‌های مختلف اقتصادی به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.

خبرنگار: حمیده بردباری

 

 

 

 

نظر شما