شناسهٔ خبر: 26816257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قم| آیت‌الله مبلغی: برای آمدن نسل امروز به مساجد باید بازتعریف جدیدی داشته باشیم

R7854/P1357/S6,62/CT11

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر مدل‌های ارتباط با مسجد و جامعه عطف به گذشته و انسان دیروز باشد این مدل‌ها نمی‌تواند موفق باشد در نتیجه باید یک بازتعریفی از انسان امروز و نیازهایش داشته و مسجد را به این سمت سوق دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله احمد مبلغی در بازدید از فعالیت‌های مسجد محوری استان در سخنانی در مسجد آل‌یاسین با بیان اهمیت و جایگاه مسجد اظهار داشت: در مسجد یاد خدا برده می‌شود، مسجد خانه خدا بوده از این‌ جهت که بیشترین توجه در آن صورت می‌گیرد و ذکر خدا در آن انجام می‌شود.

وی با تأکید بر آرامش‌ بخشی به انسان از طریق ذکر خدا گفت: خداوند زمانی که در قرآن بحث آرمان‌شهر و قریه را مطرح می‌کند صفت آرامش را به‌کاربرده است، در نتیجه نباید یاد خدا را در فرد خلاصه کنیم چرا که بازتاب یاد خدا در روح جامعه است، بنابراین اگر بپذیریم که مسجد جای ذکر خدا است می‌توان گفت که مسجد مکانی برای آرامش بخشی به انسان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان کار ویژه‌های مسجد ابراز کرد: مسجد مکان اجتماعیات بوده و شعاع آنچه که مبتنی اطمینان باشد و بر تمام عرصه زندگی تأثیر می‌گذارد، کارکردهای لحاظ شده برای مسجد اجتماعی بوده و البته ممکن است کلیسا این کارکرد را نداشته باشد چرا که مبتنی بر رهبانیت بوده است.

مبلغی با مقایسه کلیسا و مسجد گفت که این دو، در دو نقطه مشترک هستند و در یک نقطه متفاوت، اما دو نقطه ای که بین مسجد و کلیسا اشتراک وجود دارد؛ یکی آن است که هر دو مکان، جای ذکر خداست (و از قرآن، این موضوع استفاده می شود).

وی گفت: نقطه مشترک دوم این است که ذکر خدا در هر دو مکان، در پاره ای از انسان ها صفت عدم استعلاء (برتری ناخواهی)  را ایجاد میکند. این، صفت بسیار مهمی است و قرآن به صفت عدم برتری جویی بعضی از کشیشان و رهبانان اشاره کرده است.  مبلغی افزود: در اسلام هم انسان های بسیاری از رهگذر مسجد و ذکر خداوند به صفت خضوع و خشوع و دوری جویی از برتری خواهی دست می یابند.

وی افزود:  نقطه تفاوت بین مسجد و کلیسا  در این نهفته است که  رهبانیت کلیسا به معنای دوری جستن از جامعه است در حالی که مسجد از آنجا که بر پایه نفی رهبانیت بنا شده است، به سمت جامعه می رود و کارکردهای اجتماعی را در سطح جامعه ارائه می کند، به نحوی میان معنویت الهی که ناشی از ذکر است و حضور در جامعه رابطه اساسی و جدی و تعریف شده برقرار می کند.

وی با بیان اینکه برای برقراری ارتباط بین جامعه و مسجد نباید مدل‌های گذشته را به‌کار برد، تصریح کرد: اگر مدل‌های ارتباط با مسجد و جامعه عطف به گذشته و انسان دیروز باشد این مدل‌ها نمی‌تواند موفق باشد باید یک بازتعریفی از انسان امروز و نیازهایش داشته و مسجد را به این سمت سوق دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیستم‌سازی و تشکیلات‌سازی به شرطی خوب است که کار ویژه مسجد در یک مسیر تقدم و پیشرفت قرار بگیرد و گرنه مسجد را تا یک حدی می‌توانیم تقدم ببخشیم و اگر این‌گونه نباشد بسیاری از نسل‌ها به مسجد نمی‌آیند بنابراین باید آموزش‌هایی در این زمینه داشته باشیم و به‌صورت علمی کارکرده و بازتعریف از انسان امروز و نیازهایش داشته باشیم.

مبلغی با بیان اینکه همه انسان‌ها نیاز به آرامش دارند، تأکید کرد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که انسان‌ها ده‌ها و صدها نیاز دارند و خاصیت دین اگر به‌خوبی درک شود همه به سمت آن می‌آیند در نتیجه مسجد باید زینت باشد و زیبایی زندگی را باید مسجد تبلیغ کند.

وی گفت: نسل‌های امروز نمی‌خواهند راهب باشند و نکند مسجد را جای رهبانیت مدرن قرار دهیم، با نگاهی به آیات قرآن کریم در مورد زندگی ملاحظه می‌کنیم خداوند نیز زینت‌های خود را از انسان منع نکرده است در نتیجه باید زینت خدا در مسجد متجلی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری نظریه انسان در باب زندگی را سه عنصر بیان و تصریح کرد: اسلام به دنبال جمال، حلال و زندگی پاکیزه و کمال یعنی مسیر رو به تکامل الهی است اگر مسجد را کانون این سه قرار دادیم موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام/ح

نظر شما