شناسهٔ خبر: 26815900 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

پلیس انگلیس عامل مسمومیت اسکریپال را شناسایی کرد/ دست روس ها در کار است

آسوشیتدپرس گزارش داد که پلیس اطلاعات خود را با منابع مختلف مقایسه کرده و به این نتیجه رسیده است که عوامل دخیل در این حادثه، تبعه روس بوده‌اند.

صاحب‌خبر -

منابع انگلیسی روز پنجشنبه اعلام کردند که پلیس این کشور عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه روس که در انگلیس مسموم شد را شناسایی کرده است.

به گزارش ایرنا، این منابع می‌گویند که پلیس معتقد است چند تبعه روسی در این عملیات دست داشته و از طریق بررسی دوربین‌های مداربسته این شبکه را شناسایی کرده‌اند.

آسوشیتدپرس گزارش داد که پلیس اطلاعات خود را با منابع مختلف مقایسه کرده و به این نتیجه رسیده است که عوامل دخیل در این حادثه، تبعه روس بوده‌اند.

متروپلیتین پلیس تاکنون در این رابطه به‌طور مستقیم اظهارنظر نکرده است.

دولت انگلیس، مسکو را به مسمومیت اسکریپال با ماده نوویچوک ساخت روسیه متهم و به‌موجب آن 23 تن از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرده و روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده، ده‌ها تن از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک این کشور اخراج کرده است.

علاوه بر انگلیس، آمریکا و شمار زیادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن حمایت از موضع لندن، تعدادی از دیپلمات‌های روسیه را که جاسوس معرفی کرده، از کشور خود اخراج کرده‌اند.

اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس درسال 2006 ( 1385)به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد. او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ام.آی.6 گزارش داده است.

به گفته منابع بهداشتی انگلیس، اسکریپال و دخترش دو ماه پیش پس از انجام مراحل درمانی در بیمارستان سالزبری مرخص شدند اما جزئیاتی درباره محل اقامت آن‌ها منتشرنشده است.

اسکای نیوز گزارش داد: یافته‌های تازه پلیس مهری تائیدی است بر ادعای دولت انگلیس که معتقد است روسیه در حادثه مسمومیت اسکریپال دست داشته و یا دست‌کم کنترل آن را ازدست‌داده است.

ماه گذشته نیز دو تبعه انگلیسی در منطقه امزبری در نزدیکی سالزبری براثر تماس با ماده‌ای به سرنوشت اسکریپال ها دچار شده و بعداً اعلام شد که یکی از این افراد جان‌باخته است. پلیس در این پرونده معتقد است که این افراد براثر تماس با نوویچوک مسموم شده اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چندی پیش گفته بود که دولت انگلیس آگاهانه و عمدا خط مشی تخریب روابط با روسیه را در پیش گرفته است.

نظر شما