شناسهٔ خبر: 26815532 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در واکنش به تصویب قانون «کشور یهود»

گروه‌های فلسطینی: «اسرائیل» قانوناً نظام آپارتاید را ایجاد کرد

طرف‌های فلسطینی تصویب قانون موسوم به «کشور یهود» را ایجاد نظام آپارتاید به صورت قانونی توصیف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌المل خبرگزاری فارس، رژیم صهیونیستی بامداد امروز (پنجشنبه) لایحه «کشور ملی یهود» را با ۶۲ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و دو رأی ممتنع به تصویب رساند (جزئیات بیشتر).

این قانون، با واکنش طرف‌های مختلف فلسطینی روبه‌رو شده است.

ساف

«صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» تصویب این قانون را بشدت محکوم کرد و گفت: اسرائیل موفق به قانونی کردن آپارتاید (جدانژادی) شد و نظام آپارتاید را به صورت قانونی ایجاد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «معا»، وی ادامه داد این قانون ادامه میراث استعماری است که بر اساس پاکسازی نژادی بنا شده و این قانون نادیده گرفتن عامدانه حقوق ساکنان اصلی یک سرزمین تاریخی است.

جهاد اسلامی

بر اساس گزارش «فلسطین‌الیوم»، «یوسف الحساینه» عضو ارشد جهاد اسلامی در واکنش به این موضوع اعلام کرد، تصویب این قانون در شور اول، پُر از نژادپرستی و نفرت است.

وی ادامه داد: تصویب قانون مذکور کمترین شکی باقی نمی‌گذارد که اسرائیل به مسیر خود برای نابودی فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی 1948 ادامه می‌دهد همانگونه که برای مصادره و انضمام بخش بیشتری از اراضی کرانه باختری به شهرک‌های اسرائیلی آماده می‌شود.

الحساینه تصریح کرد: اگر این قانون اجرایی شود ما در برابر مرحله‌ای جدید از مراحل آوارگی مردممان در قدس و اراضی اشغالی 1948 و نیز غول شهرک‌سازی خواهیم بود و این همان چیزی است که وحدت تلاش‌های داخلی و منطقه‌ای برای مقابله با این توطئه خطرناک را می‌طلبد.

حماس

«فوزی برهوم» سخنگوی حماس نیز اعلام کرد تصویب قانون «کشور یهود» مشروعیت دادن رسمی به نژادپرستی اسرائیلی، هدف قرار دادن خطرناک فلسطینی‌ها و حق تاریخی آنها در سرزمین خودشان و سرقت  واضح ملک و دارایی آنهاست.

برهوم ادامه داد، اگر سکوت منطقه‌ای و بین‌المللی بر جنایات رژیم اشغالگر و نیز حمایت نامحدود آمریکا از آن وجود نداشت، اینگونه قوانین تصویب نمی‌شد.

این عضو ارشد حماس تأکید کرد قوانین باطل اجرایی نخواهد شد و ملت فلسطین صاحب حق و حاکمیت بر این سرزمین است.

بنا به قانون مذکور، فلسطین  صرفا کشوری ویژه صهیونیست‌ها معرفی می‌شود که فلسطینی‌ها در آن از حقوق شهروندی خود محروم هستند.

انتهای پیام/ص

نظر شما