شناسهٔ خبر: 26815507 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از سوی ستاد توسعه زیست فناوری؛

محصولات سالم کشاورزی رتبه بندی می شوند

با راه اندازی شبکه محصول سالم با عنوان طرح «شمس» محصولات سالم کشاورزی رتبه بندی می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، به منظور توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه‌بندی محصولات سالم کشاورزی و بازسازی، بازیابی و فروش این محصولات در راستای ارتقاء سلامت و حفظ ایمنی غذا از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری«شبکه محصول سالم» با عنوان «طرح شمس» راه‌اندازی شد.

دکتر سید محمود رضا شایسته مجری طرح شبکه محصول سالم با بیان اینکه فضای سلامت کشور با کودها و سم های شیمیایی پر شده، گفت: پیش از اینها سموم با یارانه به کشاورزان ارائه می شد که آنان ناآگاهانه از این مواد بالاتر میزان مصرف استفاده می کنند که در نهایت منجر به تولید محصولات ناسالم می شود.

وی گفت: شهرهای شمالی یکی از نقاطی است که آمار سرطان بالایی دارند. یک سری مناطق وجود دارد که به دلیل سم ها دیگر نمی توان محصول سالم کشت کرد از این رو لازم است که فرهنگ سازی  از کشاورز شروع شود.

شایسته با بیان اینکه شبکه محصول سالم به عنوان یک پلتفرم در صدد است محصولات سالم گواهی شده را معرفی و شفاف سازی کند، افزود: درحال حاضرتولید سالم گواهی شده داریم و این شبکه با ۱۵۰ عضو راه افتاده است و ۶۰ شرکت تولیدکننده کود معدنی، آلی و زیستی آماده عضویت در شبکه هستند. هم چنین بیش از ۱۰۰ عضو در انجمن ارگانیک و سایر انجمن های مرتبط نیز بالقوه این آمادگی را برای پیوستن دارند.

مجری شبکه محصول سالم بیان کرد: تأمین مالی این زنجیره به عنوان سرمایه در گردش مشکلی است که باید به آن پرداخت. شبکه محصول سالم حداقل به ۲۰ پروژه مطالعاتی عملیاتی احتیاج دارد که در حال تهیه این پروژه ها و مدل ها هستیم.

به گفته وی، درحال حاضر ۵ پروژه انجام شده است که مهم ترین آن رهگیری محصول سالم از مزرعه تا سفره است. 

نظر شما