شناسهٔ خبر: 26815501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

استاندار خوزستان:برداشت آب از رودخانه بهمنشیر به صفر رسید

به گزارش پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در گفت و گوی زنده با بخش خبری 21 شبکه اول سیما در خصوص

صاحب‌خبر - به گزارش پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در گفت و گوی زنده با بخش خبری 21 شبکه اول سیما در خصوص مشکلات آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر و شادگان عنوان کرد: هم اکنون وضعیت آبرسانی در شهرهای آبادان خرمشهر و شادگان مناسب است و در خرمشهر پس از 13 تیرماه وضع آب بسیار مناسب بوده و ای سی آب خرمشهر بین یک هزار و 400 تا یک هزار و 700 متفاوت بوده است و در حال حاضر شرایط خوب و پایدار است.
استاندار خوزستان افزود: در شهرستان شادگان هم به همین منوال وضعیت مناسب و پایدار بوده و مشکل خاصی نیست اما در آبادان به این علت که یک شهر خطی است و سه ایستگاه آب از بهمنشیر داشته است که باهم به صورت رینگ (متصل) نبودند تنظیماتی که در دوره آزمایشی باید انجام شود مقداری سخت تر است و به درازا کشیده شده است اما هم اکنون سه روز است که وضعیت آب شرب در آبادان هم مناسب شده است و ای سی آب به 2 هزار و 100 تا 2 هزار و 200 میکرو گرم بر متر مکعب رسیده است.
شریعتی بیان کرد: خوشبختانه مقدار آبی که تعهد داشتیم برای آبادان تحویل دهیم بین 130 تا 135 هزار متر مکعب در شبانه روز در حال تحویل است و سه روز است که از بهمنشیر برداشت آب نداشتیم و شرایط مناسب است.
استاندار خوزستان ادامه داد: خط لوله ای هزار هم که باید به ایستگاه جمشیدآباد آبادان برسد تا شرایط کاملاً پایدار تر از وضع موجود شود روز جمعه به بهره‌برداری خواهد رسید و این ایستگاه جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار خواهد داد.
شریعتی اضافه کرد: البته هم اکنون هم برداشت از بهمنشیر به صفر رسیده است و حتی آبرسانی به بخش چوئبده هم از طرح غدیر انجام می شود و در آن منطقه ای سی آب در سطح مناسبی است.
استاندار خوزستان در خصوص وضعیت اروندکنار توضیح داد: در اروندکنار نیز از روز چهارشنبه آبرسانی انجام شده است و آب اروند کنار هم وضعیت نسبتا مناسبی پیدا کرده است البته با بهره برداری از خط ایستگاه جمشیدآباد در روز جمعه وضعیت بهتر هم خواهد شد.
شریعتی تصریح کرد: خط آبرسانی شهید کشتکار هم در دست اجرا است و این خط برای آبرسانی به تعداد زیادی از روستاهای آبادان است که حداکثر تا 10 مرداد ماه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و در کنار آن طرح حفار شرقی در خرمشهر برای آبرسانی به 17 روستا در دست اقدام است که آن هم در 10 مرداد تکمیل خواهد شد.
وی با اشاره به شرایط خشکسالی استان یادآور شد: خشکسالی فعلی در خوزستان در بیش از 70 سال اخیر بی سابقه بوده است به طوری که آورد رودخانه کارون بیش از 64 درصد، رودخانه دز 60 درصد، مارون 82 درصد ، رودخانه زهره 92درصد و رودخانه کرخه هم 37 درصد نسبت سی سال متوسط گذشته کاهش داشته است.
استاندار خوزستان ادامه داد: با تشکیل تیم های منظم و منسجم به ریاست فرمانداران برای صیانت از این آب جهت رسیدن به هدف موردنظر که استفاده نخلستان های آبادان خرمشهر و دارخوین و جنوب خوزستان بود کار در حال انجام است و شخصیت‌های حقیقی و کشت و صنعت ها همکاری خوبی در این زمینه داشته اند.
شریعتی اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون آب در رودخانه مارد به ای سی 6 هزار و 500رسیده است و تا فردا به زیر پنج هزار خواهد رسید و قابل استفاده برای نخلستان ها خواهد شد و آب مورد نیاز نخلستان های خرمشهر و آبادان نیز در حال تامین است.
استاندار خوزستان در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص راهکار جلوگیری از خسارات وارده به تاسیسات آبرسانی عنوان کرد: ما در مرحله اول از مردم و دامداران و کشاورزان کمک گرفتیم که خسارتی ایجاد نشود و در عین حال گشت های حراست مشغول فعالیت هستند و از خط لوله صیانت می‌کنند.
اوایل تیر ماه امسال در پی کاهش شدید حجم آب رودخانه کارون و نفوذ آب دریا به این رودخانه، آب شرب شهرستان های آبادان و خرمشهر شور شد که این مساله اعتراض مردم را به دنبال داشت.
با انتقال آب از طریق طرح آبرسانی غدیر به این 2 شهرستان مشکل آبرسانی به آبادان و خرمشهر در چند روز اخیر برطرف شده است.
7158/6064
انتهای پیام

نظر شما