شناسهٔ خبر: 26815029 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با یکی از ارتشی‌مردان قدیمی

«من تاکنون ۵۰ تانک عراقی را منهدم کرده‌ام»؛ این جمله مسیر زندگی‌ام را تغییر داد

این شهید بزرگوار در آن روز گفت: «من تاکنون ۵۰ تانک عراقی را منهدم کرده‌ام». و این جمله آن چنان تأثیری در من داشت که دیگری جای هیچ تردیدی را برای اعزام به منطقه باقی نمی‌گذاشت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس مازندران ـ حماسه و مقاومت/ الگوسازی و ایجاد نماد در هر جامعه‌ای می‌تواند به فرهنگ‌سازی و در نهایت دست‌یابی به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده بیانجامد، کمتر جامعه دارای تاریخ و فرهنگ را می‌توان در جهان یافت که به این مهم به‌عنوان یکی از اولویت‌های فرهنگی خود بی‌توجه باشد.

فرهنگ ایثار و شهادت نیز از جمله مواردی بوده است که همواره در سال‌های پس از انقلاب اسلامی‌ مورد تأکید قرار گرفته و نقطه اوج آن در دفاع مقدس به تصویر کشیده شد.

فرزندان این ملت در دوران دفاع از کشور، ایثار و شهادت‌طلبی را به معنای واقعی صرف و تصویری جدید از این فرهنگ را متأثر از درس‌های عاشورا به جهانیان معرفی کردند و به‌راستی شهدا نمادهای این فرهنگ بودند، نمادهایی طلایی که ستاره‌های‌شان بر روی شانه‌های‌شان دوخته شده بود، پیش از آن که کسی از آنها تقدیر کند.

محمد صیدی از جمله ارتش‌مردانی است که به‌واسطه یکی از همین نمادهای ایثار و شهادت لباس خدمت به کشور را بر تن کرد و همچون دیگر هم‌قطارانش پای در کارزار دفاع از اسلام و قرآن نهاد.

صیدی از تأثیرگذاری امیر سرلشکر خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی بر او در مسیر خدمت به کشور روایتی جالب و خواندنی دارد که در پی می‌آید.

فارس: در آغاز گفت‌وگو از روزهای انقلاب بگویید و نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی.

همان‌طور که می‌دانید انقلاب اسلامی‌ و وقایع سال 57، به‌ طور کل مردمی‌ و برخواسته از درون جامعه بود، در واقع این ملت بودند که خواستار انقلاب بودند و اسباب پیروزی آن را فراهم آوردند، ارتش نیز به‌عنوان نهادهای مردمی، به خود ملت تعلق دارد و از این قاعده مستثنی نبود، سربازان ارتش، فرزندان این ملت بودند و در شرایطی که ملت خواستار تحول در جامعه بود، فرزندان آنان در لباس ارتش نیز با خانواده خود همراهی کردند.

معتقدم اگر ارتش و فرزندان این ملت به صفوف درهم‌تنیده جامعه نمی‌پیوست شاید وقایع بهمن 1357 به شکلی دیگر رقم می‌خورد.

فارس: فکر می‌کنم توضیحات شما یادآور شعار معروف آن روزها مبنی بر «ارتش فدای ملت، ملت فدای ارتش» باشد.

دقیقاً، سربازان ارتش، فرزندان ملت بودند و هستند و در واقع فدایی ملت، ملت با آغوش باز از فرزندان خود استقبال کرد و آن فرزندان خلف نیز به ندای رهبر و خانواده خویش لبیک گفتند.

فارس: جناب صیدی! توطئه بعدی دشمنان انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی بود، در ابتدا بفرمایید چه شد که وارد ارتش شدید و در روزهای جنگ چه می‌کردید؟

سؤال جالبی است، برای پاسخ شما باید به سال‌ها قبل برگردم و از سخنرانی شهید خلبان شیرودی در میدان اصلی شهرمان (تنکابن) یاد کنم، سخنرانی‌ای که مقدمه و جرقه ورود من به ارتش را زد و من را به‌ عنوان نوجوانی 19 ساله وارد جبهه‌های حق علیه باطل کرد.

به‌ خوبی به خاطر دارم شهید شیرودی در آن سخنرانی حماسی خود با تصویرسازی مثبت و حماسی از جبهه‌ها چگونه روحیه ایثار و فداکاری را در بین حاضرین تحریک کرد، این شهید بزرگوار در آن روز گفت: «من تاکنون 50 تانک عراقی را منهدم کرده‌ام». و این جمله آن چنان تأثیری در من داشت که دیگری جای هیچ تردیدی را برای اعزام به منطقه باقی نمی‌گذاشت، به بیان دیگر می‌توان از شهید کشوری و شیرودی و الگوسازی از رشادت‌های ایشان به‌ عنوان عامل محرک من برای ورود به جبهه‌ها یاد کرد.

اما همان‌گونه که اشاره شد به‌ عنوان جوانی 19 ساله وارد جبهه شدم و از همان ابتدا در خط مقدم مشغول شدم، در بیشتر مناطق عملیاتی غرب، جنوب و جنوب غرب خدمت کردم، اما بهترین خاطراتم در مناطق عملیاتی غرب کشور بود، اجازه بدهید درباره سوابق خدمتی به همین اندازه اکتفا کنم، جنگیدن برای ما در واقع یک وظیفه الهی بود، پاسداری از خاک کشورمان، عزت و استقلال‌مان، شرافت و ناموس‌مان، پاسداری از خون شهدا و از همه مهم‌تر برای جلب رضایت پروردگار می‌جنگیدیم، ما دشمن ایران را دشمن اسلام می‌دانستیم و کوتاهی در انجام وظیفه را باعث شرمندگی.

فارس: اساساً نظر شما درباره پدیده جنگ چیست؟

به عقیده من جنگ را می‌توان از دو دیدگاه بررسی کرد، نگاه اول، نگاه تهاجمی است و بُعد دوم بحث دفاعی است، به‌جز عده‌ای محدود جنگ‌طلب در جهان استکبار و استعمار، فکر نمی‌کنم دیگر انسان‌های آزاده، منطقی و پایبند به اصول انسانی، جنگ و اقدام نظامی را از دیدگاه تهاجمی مورد تأیید قرار دهند.

 

 

تجاوز و اشغال‌گری پدیده‌ای بسیار زشت و زننده است که آثار تبعات منفی بسیاری را چه برای اشغال‌گر و چه برای کشور تحت اشغال ایجاد می‌کند، اما نگاه دوم یعنی بُعد دفاعی جنگ که با الفاظ و تعابیری همچون حُب وطن، عشق به خاک، التزام به رهبری و شهادت‌طلبی معنادار می‌شود، همان نگاهی است که در فرهنگ ما برای آن، جایگاه ویژه در نظر گرفته شده است، اگر به دفاع مقدس و اساساً تاریخ 30 ساله انقلاب اسلامی دقت شود، درخواهید یافت ایران هیچ‌گاه مهاجم و متخاصم نبود و اما همواره برای دفاع از کیان ایران اسلامی آماده بوده است.

بنابراین می‌توان گفت در فرهنگ نظامی ما جنگ به معنای تهاجم و اشغال‌گری، پدیده‌ای مضموم و نکوهیده است اما به معنی دفاع از ارزش‌ها و اعتقادات، جایگاهی بسیار رفیع و متعالی دارد.

در ارتش ایران هیچ فرمانده‌ای جنگ‌طلب نیست اما زمانی که سخن دفاع از خاک و ناموس و اطاعت از رهبری به میان می‌آید، همه آماده‌ایم.

فارس: جنگ ۸ ساله و دفاع مقدس چه واقعیت‌هایی را برای ملت ایران از یک‌سو و دیگر ملل جهان به‌ویژه دشمن این انقلاب از سوی دیگر نمودار ساخت؟

به پرسش شما در قالب پیام‌های دفاع مقدس بر ایران و جهان پاسخ می‌دهم، مهم‌ترین پیام داخلی دفاع مقدس این بود که فرزندان شما تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون برای حراست از این خاک و ارزش‌های آن آماده‌اند و از هیچ قدرت و زوری واهمه ندارند.

مهم‌ترین پیام جنگ 8 ساله برای خارج از کشور به‌ویژه دشمنان قسم‌خورده این نظام نیز، شناساندن واقعی فرهنگ شهادت‌طلبی موجود نزد این ملت بود، به بیان دیگر دفاع مقدس این پیام آشکار را برای جهانیان مخابره کرد که تا فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی در بین فرزندان این ملت وجود دارد، دراز کردن دست طمع به سوی ایران، اشتباهی نابخشودنی و شاید غیر قابل جبران باشد، اشتباهی که به شدیدترین و قاطع‌ترین شکل ممکن به آن پاسخ داده خواهد شد.

فارس: اگر اشتباه نکنم در اصطلاح نظامی‌ به روزگار فراغت از جنگ، ایام صلح می‌گویند، خدمت در ایام صلح چگونه است؟

سؤال به جایی بود، چون بهانه‌ای دست می‌دهد برای اشاره به زحمات طاقت‌فرسا و ستودنی مرزبانان ارتش جمهوری اسلامی و به طور کامل تمامی سربازان نیروهای مسلح، همان‌طور که مطلعید طبق قانون اساسی پاسبانی و حراست از مرزهای کشور بر عهده ارتش گزارده شده است، با گستره پهناور مرزی و البته موقعیت حساس کشور عزیزمان در منطقه، تصور مرزبانی و حراست کامل از درب‌های ورودی کشور به هیچ وجه نمی‌تواند کار آسانی باشد، هنوز هستند هم‌قطاران ما که از روزگار جنگ به نوعی پاگیر مناطق عملیاتی شدند و تا همین امروز در آن مناطق خدمت می‌کنند، اگر با کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی سفر کرده باشد قادر خواهید بود تا اندازه‌ای واقعیت‌های یک منطقه عملیاتی را درک کنید و گوشه‌ای از مشکلات و مشقت‌های خدمت در آن مناطق را دریابید، پاکسازی مناطق مرزی از مین و دیگر بقایای جنگ تحمیلی و مقابله با دست‌درازی‌های بچه‌گانه برخی عناصر نفاق در برخی مناطق، گوشه‌ای از خدمات ارتش‌مردان جمهوری اسلامی در دوران صلح است، اما تمرکز اصلی ارتش در این دوران به بحث آموزش و تعلیم سربازان بازمی‌گردد، ایجاد آمادگی لازم در بین کارکنان وظیفه و پایور از طریق آموزش صحیح و هدفمند یکی از اولویت‌های ارتش در شرایط فعلی است، همچنین بحث و انجام رزمایش نگهداری و تعمیر نیز از دیگر اولویت‌های ما محسوب می‌شود.

موضوع مهم دیگر با توجه به بیانات فرماندهی کل قوا نوآوری و شکوفایی در عرصه نظامی‌ است، سال‌هاست این انقلاب با پدیده تحریم مواجه است و کوچک‌ترین فناوری را نیز از ملت ما دریغ می‌کنند اما آیا این ملت از کار ایستاده است؟ هر ساله چندین جنگ‌افزار جدید و مدرن به مجموعه تجهیزات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌ ایران افزوده می‌شود و این مرهون زحمات، تحقیقات و خلاقیت جوانان این کشور در بخش نظامی‌ است، بنابراین خدمت برای یک نظامی‌، پایانی ندارد حتی در زمان صلح.

فارس: مقایسه‌ای کوتاه از خدمت در خط مقدم و خدمت در پادگان آموزشی و یا رزمی‌ در زمان صلح می‌تواند، برای مخاطبان ما جالب باشد.

هر یک از این دو شرایط خاص خود را دارند، خدمت در منطقه عملیاتی آن هم در زمان جنگ مقتضیات خاص خود را دارد، در کارزار دفاع، کسی با کسی شوخی ندارد و اساساً هر کس توان تاب آوردن و ماندن ندارد، دل شیر می‌خواهد در مقابل توپ و تانک ایستادگی کردن، آن هم تنها به عشق الله، درست اینجاست که یک بُعد شهادت معنی‌دار می‌شود، رشادت و شهامت تا آنجا که از جان خود برای دفاع از خاک و ارزش‌ها بگذری.

اما خدمت در زمان کنونی جنبه دفاع از دستاوردها را دارد و حفظ آمادگی، امروز ما در سنگری دیگر از محصولی دفاع می‌کنیم که بذر آن را شهدا، جانبازان و رزمندگان پاشیدند.

فارس: اقتدار ارتش و میزان آمادگی نیروهای مسلح به‌طور کل چه تأثیری به تقویت جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی خواهد داشت؟

ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرموده مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا بازوی قدرتمند این نظام است، تردیدی نیست ارتش ایران در کنار سایر نیروهای مسلح آنچنان اقتداری را برای این شجره طیبه به‌وجود آورده و خواهند آورد که حتی تصور دست‌اندازی به ایران اسلامی، خیالی واهی باشد، تردیدی نیست ارتش و نیروهای مسلح مقتدر در تقویت جایگاه و موقعیت سیاسی دولت‌ها نقشی بسیار حیاتی ایفا خواهد کرد.

فارس: در پایان نکته‌ای باقی مانده است؟

از فرصتی که در اختیار اینجانب به عنوان یک فرد نظامی‌ قرار گرفت تشکر می‌کنم و بار دیگر به‌عنوان سربازی کوچک بر این نکته تأکید دارم که ارتش همواره در رکاب مقام معظم رهبری خواهد بود و تا آخرین نفس تلاش خواهد کرد تا از دستاوردهای انقلاب، شهدا و امام شهدا پاسداری کند.

انتهای پیام/ذ

نظر شما