شناسهٔ خبر: 26814885 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درخواست وزیر خارجه اسبق انگلیس برای تغییر راهبرد برگزیت

صاحب‌خبر -
  به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ، به نقل از خبرگزاری فرانسه،  بوریس جانسون وزیر مستعفی امور خارجه انگلیس از دولت این کشور خواست راهبرد خود را در زمینه خروج از اتحادیه اروپا تغییر دهد. جانسون روز چهارشنبه در سخنرانی در پارلمان انگلیس خطاب به نمایندگان گفت هنوز برای نجات برگزیت فرصت وجود دارد. وی هشدار داد برنامه ترزا می نخست وزیر انگلیس در خصوص حفظ روابط اقتصادی نزدیک با اتحادیه اروپا - که جانسون و دیوید دیویس وزیر برگزیت بر سر آن استعفا کرده اند- باعث می شود از برگزیت فقط یک نام باقی بماند.
 
جانسون که نخستین سخنرانی پس از استعفا را در مجلس عوام انگلیس ایراد می کرد گفت هنوز امکان دارد می مسیر حرکت خود را تغییر دهد.وی گفت: "هنوز برای نجات برگزیت دیر نشده است. ما در این مذاکرات زمان در اختیار داریم. ما یک بار برنامه خود را تغییر داده ایم و می توانیم یک بار دیگر این کار را انجام دهیم". جانسون تاکید کرد انگلیس باید اکنون توافق خود را قطعی کند و این نظر را که این کشور می تواند اکنون به توافقی برسد و در آینده آن را تغییر دهد, رد کرد.
 
وی گفت با در پیش گرفتن برنامه می "ما برای تسلیم اقتصادی داوطلب می شویم" و این کار انگلیس را در "بلاتکلیفی و بدبختی دائمی" قرار خواهد داد. جانسون گفت می در ابتدا دیدگاهی درخشان برای برگزیت ارائه کرد که شامل جدا شدن انگلیس از دادگاه ها، اتحادیه های گمرکی و بازار واحد اروپا و همچنین عقد قراردادهای تجاری جدید بود.
 
وی گفت: "اما در 18 ماه گذشته در این مورد دچار تردید شدیم. ما پذیرفتیم بیش از 40 میلیارد پوند بابت خروج از اتحادیه اروپا بپردازیم؛ بدون آنکه در مورد آینده روابط اقتصادی خود مذاکره کنیم؛ ما حکم دادگاه اروپا را در مورد جنبه های کلیدی خروج از اتحادیه اروپا پذیرفتیم و از همه بدتر اینکه اجازه دادیم موضوع مرزهای ایرلند شمالی که می توانست به سادگی و بدون دردسر حل و فصل شود، سیاسی شود و به موضوع اصلی بحث تبدیل شود".

نظر شما