شناسهٔ خبر: 26814408 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش هفتگی حوزه نشر

یک هفته با کتاب؛ فعالیت نهادها و مجمع های حوزه نشر

هفته‌ای که گذشت اخبار خارجی مهمی را در زمینه کتاب و نشر در بر نداشت و مهم‌ترین خبرهای این بازه زمانی مربوط به اتفاقات داخلی بازار نشر و ادبیات بودند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش هفتگی مرور اخبار حوزه کتاب و نشر در این هفته، دربرگیرنده ۱۰ خبر؛ و از این جهت، گزارشی کم‌خبر است. این گزارش خبری در حوزه بین‌الملل ندارد و همه خبرهایش مربوط به اتفاقات داخلی حوزه ادبیات و نشر هستند.

گزارش با خبر خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران آغاز می‌شود و پس از آن یک خبر از اتحادیه ناشران و ۲ خبر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مرور می‌شود. در ادامه یک خبر از جایزه پروین اعتصامی، ۲ خبر از کتابخانه ملی،  یک خبر از فعالیت‌های بین‌المللی موسسه شهر کتاب و چند خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

در ادامه، مشروح گزارش «یک هفته با کتاب» در آخرین هفته تیرماه را از نظر می‌گذرانیم:

خرید ۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی ارشاد از ناشران

هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۵۹۱ و ۵۹۲ خرید ۷۰۳ عنوان کتاب به مبلغ ۲۳ میلیارد و ۳۹۴ میلیون ریال را تصویب کرد. این عناوین در ۹۵ هزار و ۷۵۰ نسخه جا دارند.

برگزاری مجمع عمومی شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان

مجمع عمومی شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران (نوبت دوم) عصر سه شنبه ۲۶ تیر با حضور قریب به ۶۰ نفر از اعضای این تعاونی و سهامداران آن و همچنین نماینده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در محل این تعاونی برگزار شد.

در این مجمع پس از استقرار هیئت رئیسه در جایگاه، گزارش بازرسان شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران توسط بکایی قرائت شد که در این گزارش ضمن اشاره به این نکته که شرکت تعاونی یاد شده در دوره مالی منتهی به پایان سال ۹۶ هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته، تاکید شده بود: بر این اساس بررسی تراز مالی موضوعیتی ندارد.

برگزاری نخستین جلسه هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور

اولین خبر مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این هفته، برگزاری نخستین جلسه هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره جدید است که سه‌شنبه این هفته برگزار شد.

این نشست با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فاطمه فهیم نیا، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، هادی جعفری نژاد، نماینده معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مهری پری‌رخ، استاد پیشکسوت کتابداری، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده پیشکسوت و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این جلسه علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گزارشی از عملکرد فرهنگی این نهاد در سال های ٩٦ و سه ماهه نخست جاری ارائه کرد.

برگزاری نشست فوق العاده شورای معاونین نهاد کتابخانه‌ها

نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با دبیرکل این نهاد، هم این هفته در شهرستان بهارستان استان تهران برگزار شد و اجرای آزمایشی طرح جدید کتابخانه‌های عمومی در مدارس فاقد کتابخانه با اجرای طرح «یاوران کتابخانه» به بحث و تبادل نظر، گذاشته شد.

این نشست که اولین نشست فوق‌العاده معاونین این نهاد بود، پس از اعلام ۳۱ شهر دارای اولویت بالا جهت ارتقاء برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، برگزار شد و با حضور دبیرکل، مشاور، معاونین و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همراه بود.  از جمله اهداف این نشست، بررسی ظرفیت‌های کتابخانه‌های این شهرستان و برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، بود.

اعلام برگزیدگان جایزه ادبی پروین اعتصامی

برگزیدگان هشتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی صبح شنبه این هفته در حسینیه جماران تهران معرفی شدند.

به این ترتیب، برگزیدگان این جایزه در بخش‌های پژوهش‌های ادبی، شعر، ادبیات نمایشی، ادبیات داستانی و ادبیات کودک معرفی شدند.

دیدار رئیس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان با مسئولان کتابخانه ملی

اولین خبر این هفته از کتابخانه ملی هم این است که محمد حمد الضویانی رئیس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان و هیأت همراه، ضمن بازدید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با جمعی از مسئولان این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

کلیدخوردن طرح تاریخ شفاهی صد سال تئاتر کودکان و نوجوانان

نشست امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد نمایش کودک هم این هفته برگزار شد و این تفاهمنامه با عنوان «همکاری در اجرای طرح تاریخ شفاهی صد سال تئاتر کودکان و نوجوانان در ایران و انجام مصاحبه با چهره‌های شاخص هنر نمایش کودک و پژوهندگان فعال در این عرصه» به امضای غلامرضا عزیزی رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و داود کیانیان از اعضای هیئت موسس بنیاد نمایش کودک رسید.

رونمایی از ترجمه بوسنیایی رمان مصطفی مستور در سارایوو

این هفته علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب، به تشریح دستاوردهای سفر مشترکش با مصطفی مستور به کشور بوسنی و هرزه‌گوین برای شرکت در جشنواره ادبی ملی سارایوو پرداخت که یکی از این دستاوردها رونمایی از ترجمه بوسنیایی رمان «استخوان خوک و دست‌های جذامی» در این کشور بود.

این سفر هفته گذشته انجام شده بود.

رونمایی از کتاب معرفی برگزیدگان جوایز ادبی ایران

مراسم رونمایی از کتاب «کیمیای پارس» با موضوع نگاهی به برگزیدگان جوایز ادبی ملی ایران در حوزه داستان عصر شنبه این هفته در خبرگزاری مهر برگزار شد.

افتتاح نمایشگاه تصویرگری براتیسلاوا در سنندج

طبق یکی از خبرهای دوشنبه این هفته، نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دو سالانه براتیسلاوا در گالری سوره سینما بهمن سنندج افتتاح شد. در این نمایشگاه ۴۲ اثر از تصویرگران ایرانی و اسلواک در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است که از میان این آثار ۲۹ تصویرگری از اسلواک و ۱۳ اثر از ایران است.

۲۵ اثر به نمایش گذاشته شده مربوط به تصویرگرانی ایرانی و اسلواکی است که جایزه بزرگ این مسابقه را دریافت کرده‌اند.

نظر شما