شناسهٔ خبر: 26814196 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

محققان استرالیایی دریافتند؛

اسانس دارچین به مقابله با سوپرباگ ها کمک می کند

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز:محققان دریافتند "سینامالدئید"، ماده موجود در اسانس دارچین، می تواند از طریق ممانعت از رشد و گسترش باکتری های که در مقابل اکثر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند، به مقابله با سوپرباگ ها کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در حالیکه اکثر عفونت های ویروسی در حال مقاوم شدن به آنتی بیوتیک ها هستند، «سانجیدا حلیم توپا»، پزشک دانشگاه تکنولوژی سوئینبرن استرالیا، دریافته است که سینامالدئید که عامل ایجاد طعم منحصربه فرد دارچین است می تواند به عنوان جایگزین برای آنتی بیوتیک ها در مقابله با سوپرباگ ها که گروه باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها هستند، استفاده شود.

توپا در ادامه می افزاید: «اگرچه در بسیاری از مطالعات قبلی در مورد فعالیت آنتی میکروبی اسانس دارچین گزارش شده است، اما هنوز استفاده گسترده ای از آن در صنعت داروسازی نمی شود.»

به گفته محققان، ضرورت فوری برای توسعه جایگزین های برای آنتی بیوتیک های درمان کننده عفونت های مزمن نظیر عفونت های ناشی از سوند ادرار و مفاصل مصنوعی وجود دارد.

توپا به جای نابودی باکتری ها، به بررسی اصلاح رفتار باکتری ها از طریق اختلال در ارتباط باکتریایی به منظور پیشگیری از تشکیل بیوفیلم های عفونی برآمد.

توپا در این باره می گوید: «فرضیه ما این است که با استفاده از آنتی میکروب های طبیعی نظیر اسانس ها، در تشکیل بیوفیلم ها دخالت نماییم. از اینرو ما بر تاثیر غلظت های مختلف سینامالدئید در مراحل مختلف رشد بیوفیلم تمرکز کردیم.»

در این مطالعه، تاثیر غلظت های مختلف سینامالدئید بر بیوفیلم های تشکیل شده از رشته باکتری های بیماری زا «سودوموناس آئروژینوزا» آزمایش شد.

نتایج نشان داد غلظت مناسب سینامالدئید که در حد مرگبار نبود، موجب کنترل پخش سودوموناس آئروژینوزا و رشد بیوفیلم شد.


نظر شما