شناسهٔ خبر: 26814057 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان:

۴۰ درصد واحدهای معدنی استان سمنان غیرفعال هستند

سمنان - رئیس اتاق بازرگانی سمنان بابیان اینکه کمبود آب، نبود بازار فروش، خام فروشی و هزینه‌های زیاد عوامل رکود معادن هستند، گفت: ۴۰ درصد معادن استان غیرفعال هستند.

صاحب‌خبر -

علی‌اصغر جمعه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به راهکارهای برون‌رفت از معضل غیرفعال بودن معادن استان سمنان و ضرورت برداشتن گام‌هایی به‌سوی فعالیت مجدد این واحدها، بیان کرد: کمبود آب، خام فروشی و نبود بازار فروش سه عاملی هستند که بیشترین مشکلات را برای بخش معادن استان پدید آورده و حتی ۴۰ درصد معادن استان را نیز غیرفعال کرده‌اند.

وی افزود: مشکلات بخش معدن بسیار هستند برای مثال از سال ۹۵ تاکنون ۱۰ واحد معدنی در استان فقط به دلیل نبود آب تعطیل‌شده‌اند لذا اگر می‌خواهیم معادن ما به شکوفایی بازگردد می‌بایست به فکر تأمین زیرساخت‌ها و حمایت از آن‌ها باشیم.

ضرورت رفع مشکلات معادن

رئیس اتاق سمنان، ضمن بیان اینکه اگر همه زیرساخت‌ها و شرایط برای فعالیت معادن فراهم شود، ۶۰ درصد کل اقتصادی استان را با خیال راحت می‌توان بر دوش بخش معادن نهاد، بیان کرد: این استان دارای ظرفیت‌های عظیم معدنی است که باید در دو حوزه نخست فعال کردن معادن با تأمین زیرساخت‌ها و دوم جلوگیری از خام فروشی، توسعه را به آن‌ها بازگرداند.

جمعه‌ای باابراز اینکه بر اساس استاندارد جهانی باید عملیات اکتشاف مواد معدنی تا عمق ۵۰۰ متری صورت گیرد درحالی‌که متوسط آن در سمنان فقط ۱۰ متر است، بیان کرد: می‌توان با استفاده از فنّاوری های جدید و همچنین ماشین آلات معدنی در سایه فراهم کردن زیرساخت های لازم فعالیت های معدنی، به توسعه خوبی در حوزه معادن استان دست یافت.

وی بابیان اینکه پنج هزار نفر در معادن استان سمنان مشغول به کار هستند، تاکید داشت: ارتزاق بیش از ۳۰ هزار نفر در استان به معادن وابسته است لذا باید به دنبال رفع مشکل این بخش بود.

نظر شما