شناسهٔ خبر: 26813349 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

اختصاصی «عصرخودرو»

آشنایی با شرکت کامیون‌سازی جیناف و محصولات آن

عصر خودرو- در دنیای خودروسازی سنگین، شرکت‌های مختلفی وجود دارند که از زیرساخت‌های سازندگان دیگر برای توسعه و ساخت محصولی مطابق با نیاز‌های مصرف‌کننده استفاده می‌کنند. برای مثال، در سبد فروش محصولات شرکت‌های بزرگ اتوبوس‌سازی می‌توان پلت‌فرم‌های آماده‌ای برای نصب اتاق مورد نظر و ساخت اتوبوسی با نام و نشان خود پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در بحث خودروهای تجاری باری نیز این رویه را می‌توان دید که از آنها می‌توان به محصولات سیسو بر اساس مرسدس بنز و رنو، آسترا و سی‌وی بر اساس ساخته‌های ایویکو، تایتن‌های مرسدس بنز، تاترا بر پایه ساخته‌های داف و... اشاره کرد که البته در این میان نامی پرآوازه و آشنا به نام جیناف را نیز می‌توان دید که از محصولات DAF و مرسدس بنز برای خلق تولیداتش استفاده می‌کند.

پیدایش ‌
در سال 1933 فردی به نام Evert van Ginkel یک موسسه برای ساخت محصولات مورد استفاده در صنعت کشاورزی بر اساس فورد سری A در یکی از شهر‌های هلند تاسیس کرد. در این راه دو پسر وی نیز به توسعه کار پدر مشغول شدند تا جایی که از کامیون‌های ارتشی برای تبدیل و بازسازی آنها به قصد مصارف تجاری استفاده می‌کردند. در دهه 50 میلادی و بعد از جنگ دوم جهانی، کامیون‌های reo آمریکایی باقیمانده در میادین جنگ از اصلی‌ترین مواد اولیه آنها به شمار می‌رفت که در این راه، موتور این کامیون‌ها که عمدتا بنزینی بودند، با پیشرانه‌های دیزل ساخت لیلاند که ‌روی داف نیز نصب بود، تعویض می‌شد. در سال 1959 برادران جینکل تصمیم گرفتند تا به ساخت کامیون‌های کامل‌تری اقدام کنند که در این راه، باز هم از کامیون‌های reo با کابین ساخت خود بهره گرفتند و بعد از مدتی تحقیق و جست‌وجو بهترین موتور و گیربکس را برای این کار از ساخته‌های DAF دیدند. در سال 1967 شرکت جیناف تاسیس شد و در آن زمان از جمله قوی‌ترین سازندگان کمپرسی در هلند به شمار می‌رفت.
جیناف در سال 1975 اولین کامیون چهار‌محوره خود را که دومین محصول اینچنینی در بازار هلند بود، به میدان فرستاد. این کامیون
 با نام 8×8 kfs‌ سر و صدای زیادی در بازار فروش به پا کرد و چون جیناف از قطعات کامیون‌های دیگر در ساخت محصولاتش استفاده می‌کرد، قیمت تمام‌شده پایین محصولاتش، بسیاری از خریداران را وسوسه به داشتن یک دستگاه از آنها می‌کرد.
در سال 1980 این شرکت اولین کامیون چهارمحوره 8×8 خود را با نام F480 که دیگر هیچ قطعه مشترکی با کامیون‌های نظامی نداشت، به بازار فرستاد. موفقیت‌های جیناف به جایی رسید که 2 سال بعد توافقنامه‌ای با DAF به منظور انجام خدمات پس از فروش ساخته‌های جیناف در مراکز تعمیرگاهی DAF به امضا رساندند. جیناف در سال 1985 اولین کامیون پنج‌محوره خود را نیز رونمایی کرد و یک سال بعد از همین کامیون با فنربندی کاملا پنوماتیک پرده برداشت تا به این شکل قدرت مهندسی خود را به رخ رقبا بکشد. همکاری دو شرکت جیناف و DAF به قدری تنگاتنگ شد که جیناف کامیون‌هایش را کاملا بر اساس ساخته‌های DAF طراحی می‌کرد و برای افزایش قابلیت‌های آنها تغییرات خاصی را در شاسی و سیستم فنربندی انجام می‌داد. این شرکت همچنین در سال 1991 از سیستم فرمان‌گیری الکترونیکی محور سوم در کامیون‌هایش با نام EVS رونمایی کرد.
جیناف هم‌اکنون نیز در همکاری گسترده‌ای با DAF قرار دارد به نوعی که در کنار کامیون‌های معدنی خاص خودش، کشنده‌های فوق‌سنگینی بر اساس محصولات DAF را نیز طراحی و تقویت می‌کند.
این شرکت همچنین در سال‌های گذشته از فورد کارگو نیز برای تولید کامیون‌هایش استفاده کرده است و به‌تازگی محصولات باری سبک‌وزنی بر اساس مرسدس بنز آتگو را نیز در سبد تولیدش دارد.

 

از جمله کامیون‌های reo ارتشی که توسط نظامیان آمریکایی در جنگ دوم جهانی استفاده می‌شد.

 

اولین جیناف ساخته شده بر اساس reo با کابین ساخت برادران جینکل

  اولین کامیون جیناف چهار‌محوره با آرایش حرکتی 8×8 که در سال 1975 رونمایی شد.
 

 

اولین کامیون پنج‌محوره جیناف در سال 1985 معرفی شد.

 

کامیون جیناف با فرمان گیری الکترونیکی محور چهارم در سال 1991

نویسنده: علیرضا داودی

برای اطلاع از جدیدترین اخبار جهان خودرو به کانال عصر خودرو در روبیکا بپیوندید.

دانلود با کیفیت

نظر شما