شناسهٔ خبر: 26812630 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حماس جزئیات طرح آشتی ملی مصر را تشریح کرد

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس جزئیات طرح پیشنهادی مصر به این جنبش در زمینه آشتی ملی با جنبش فتح را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، موسی ابو مرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تصریح کرد که در طرح جدید ارائه شده از سوی مصر ساز و کارهایی برای اجرای آشتی ملی که به بن بست رسیده بود، تعیین شده و قرار است در مراحل مختلف و با بازه های زمانی مشخص اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه حماس گفتگوهای جدیدی درباره آشتی ملی انجام نخواهد داد و تمامی اقدامات بر اساس توافقات قبلی انجام خواهند شد، خاطر نشان کرد که حماس با طرح پیشنهادی مصر که در جریان سفر اخیر هیأت این جنبش به قاهره ارائه شده بود، موافقت کرده و آماده اجرای آن است و اراده کامل برای این کار را هم دارد و تنها منتظر پاسخ جنبش فتح به این طرح است.

این عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که «ما امیدواریم جنبش فتح به این طرح پاسخ مثبت دهد و رفتار و اراده واقع بینانه ای برای پایان دادن به این برهه از تاریخ ملت فلسطین داشته باشد، به ویژه که تغییرات منطقه ای باعث حرکت به سمت چنین طرحی می شود».

جزئیات طرح

موسی ابو مرزوق درباره جزئیات طرح مصر نیز اظهار داشت که بر اساس این طرح، تمامی مجازات های اعمال شده علیه نوار غزه به زودی لغو خواهند شد و راه حل هایی برای مسائل مورد اختلاف در نظر گرفته شده است.

 وی افزود:« این طرح مبتنی بر مراحل مختلف است که در بازه های زمانی مشخص اجرا خواهند شد و هر مرحله متشکل از مجموعه ای از اقدامات است که به صورت همزمان اجرا می شوند و تمامی این اقدامات بر اساس توافق سال ۲۰۱۱ قاهره اتخاذ شده اند».

این رهبر برجسته حماس خاطر نشان کرد که مهمترین نکته این طرح، توقف مجازات های اعمال شده علیه غزه، بازگشت وزرا به وزارتخانه هایشان ضمن پایبندی به فعالیت با کادر اداری کنونی و آغاز رایزنی ها برای تشکیل دولت وحدت ملی است.

وی تصریح کرد که حماس بر روی اجرای توافقات قبلی و به ویژه اجرای تصمیم کمیته اداری درباره اتخاذ سیاست یکپارچه در زمینه حقوق تمامی کارمندان جدید و قدیمی تاکید دارد.

ابو مرزوق اعلام کرد که حماس پس از کسر حقوق کارمندان امنیتی که مشمول اقدامات کمیته اداری نیستند، مالیات های گرفته شده در غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل خواهد داد و ضمن اجرایی کردن آشتی اجتماعی، نشست کمیته های امنیتی را برگزار خواهد کرد.

وی با اشاره به یکپارچه سازی دستگاه قضایی و سازمان اراضی فلسطین زیر نظر مصر، تاکید کرد که «چاره ای جز ساماندهی به اوضاع داخلی فلسطین از طریق برگزاری نشست کمیته توسعه و احیای سازمان آزادی بخش فلسطین «ساف»(یا همان کادر رهبری موقت) به منظور اتخاذ ساز و کار مناسب برای توافق سال ۲۰۱۱ قاهره وجود ندارد».

ابو مرزوق تاکید کرد که این اقدامات شورای ملی، انتخابات، پارلمان، آزادی ها و آشتی اجتماعی را در بر می گیرد و به عبارت دیگر، تمامی پرونده ها در عرصه ملی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و اراده سیاسی کلید تمامی این پرونده هاست.

برچسب‌ها:

نظر شما