شناسهٔ خبر: 26811328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات

یک قدم به سمت ترمیم کابینه

تهران- ایرنا- سخنان دیروز رئیس دفتر رئیس جمهوری در خصوص ایجاد برخی تغییرات در کابینه، از نگاه مطبوعات امروز مقدمه ای برای خانه تکانی در دولت دوازدهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، سخنان «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه نشست دیروز هیات دولت مبنی بر اینکه رییس جمهوری در حال بررسی اسامی گزینه‌ هایی است که قرار است به جمع همکارانش اضافه شوند، مهم ترین محور خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز پنجشنبه 28 تیرماه 1397 بود. روزنامه ها همچنین به مباحث مربوط به مذاکره میان ایران و آمریکا توجه نشان دادند. برخی روزنامه نگاران نیز در تحلیل های خود آینده روابط ایران و اروپا به دنبال خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه این کشور علیه ایران را واکاوی کردند.

** دولت در آستانه حذف و اضافه؟
رییس دفتر رییس جمهوری که پیش از این احتمال جا به‌ جایی برخی اعضای دولت را رد نکرده بود، دیروز در حاشیه نشست هیات دولت یک گام فراتر نهاد و خبر داد که رییس جمهوری در حال بررسی اسامی گزینه‌ هایی است که قرار است به جمع همکارانش اضافه شوند. این موضوع یکی از پر بازتاب ترین محورهای خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز بود.
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «طرز فکر اقتصادی را تغییر دهید»، آورد: در دهه‌های گذشته اگر تغییری در بهبود وضعیت اقتصادی روی داده است تنها به خاطر تغییر شرایط بوده و تفکر اقتصاد آزاد نتوانسته به اقتصاد ایران کمک چندانی کند. از این رو بهترین اقدام این است که رییس‌جمهور به نوع تفکر در سیاستگذاری‌های اقتصادی رجوع کرده و تغییر نگاه را در آنجا در دستور کار خود قرار دهد.
این روزنامه افزود: بنابراین افراد تا حدی می‌توانند در به وجود آمدن فضای سالم اقتصادی موثر باشند. حال که موعد تغییرات در کابینه فرا رسیده، سوال اینجاست که چه افرادی با چه تفکری قرار است وارد تیم اقتصادی دولت شوند.
روزنامه «ایران» هم در گزارشی با عنوان «موعد ترمیم کابینه» نوشت: مرداد ماه، دومین سال فعالیت دولت دوازدهم است و حال در آستانه این رویداد، به نظر می‌رسد انجام برخی تغییرات در کابینه جدی شده است. مطالبه ترمیم کابینه حالا دیگر حرف منتقدان و مخالفان دولت نیست بلکه جریان‌های سیاسی حامی دولت هم خواستار آن شده‌اند. بعد از اعمال فشارهای امریکا که از آن به جنگ اقتصادی علیه ایران تعبیر می‌شود، شرایط جدید بر کشور حاکم شده و مسئولان هم در برابر آن تدابیری اندیشیده‌اند.
«استقبال افکار عمومی از خبر تغییرات در کابینه» هم عنوان گزارشی در روزنامه «جمهوری اسلامی» است که در آن می خوانیم: انتشار خبر تغییرات در کابینه از زبان رئیس دفتر رئیس‌جمهور که روز گذشته صورت گرفت، ازسوی افکار عمومی، رسانه‌ها و کارشناسان با استقبال چشمگیری مواجه شد.
در ادامه آمده است: به اعتقاد کارشناسان، بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به ویژه در مدتی که از فعالیت دولت دوازدهم سپری شده، معلول ضعف برخی از وزرا علی الخصوص تیم اقتصادی دولت است.مشهود بودن این ضعف به حدی بود که تقریباً تمام جناح‌های سیاسی اعم از موافق و منتقد دولت دوازدهم، بر ضرورت تغییر در کابینه اتفاق نظر داشتند ولی تاکنون تلاش خاصی ازسوی رئیس‌جمهور مبنی بر اجابت این مطالبه مشاهده نشده بود اما سخنان دیروز واعظی نشان داد دکتر روحانی سرانجام به خواسته عمومی توجه کرده و درحال بررسی نفرات جایگزین برای برخی وزرا و مسئولان اقتصادی در دولت است.
روزنامه «خراسان» هم در گزارشی با عنوان «تغییر کابینه در مرحله تعیین افراد» آورد: با گذشت بیش از یک ماه از جدی شدن زمزمه های تغییر کابینه و در حالی که مقام های دولتی مدتی بود در این باره سخن نمی گفتند، رئیس دفتر رئیس جمهور روز گذشته از بررسی اسامی توسط رئیس جمهور برای تغییر در کابینه و به ویژه در تیم اقتصادی دولت خبر داد.
این روزنامه افزود: پیش از این بسیاری از کارشناسان با توجه به تنش های اقتصادی اخیر به ویژه در بازار ارز و چالش های متعدد اقتصادی موجود و نارضایتی بخش عمده مردم و نخبگان از عملکرد اقتصادی دولت، خواستار تغییر در تیم اقتصادی دولت بودند.
روزنامه «قانون» هم در گزارشی با عنوان «احتمال ‌خانه ‌تکانی در پاستور» با اشاره به سخنان واعظی در خصوص احتمال برخی تغییرات در کابینه نوشت: از میان اظهارات واعظی می‌توانیم برداشت کنیم که غیر از تیم ااقتصادی افراد دیگری نیز باید با دولت خداحافظی کنند ولی بی‌شک باید جابه‌جایی‌هایی در دولت صورت بگیرد که مشکلات رفع شود و اگر روحانی سعی دارد با تغییر چند مهره حواشی و اعتراضات را خنثی کند بداند که این مسیر راهی جز تلف کردن وقت ملت نیست.
روزنامه «جوان» هم در گزارشی با عنوان «تازه‌ نفس‌های دولت در جنگ اقتصادی» تحلیل کرد: دولت بالاخره با خواست عمومی و نخبگان همراه شد و پذیرفت که بخشی از کابینه (خصوصاً حوزه اقتصاد) را به نفع تحرک و پویایی تغییر دهد.
جوان با اشاره به اینکه یکی از مواردی که در آن تغییرات اعمال می‌ شود در تیم اقتصادی دولت است، افزود: پیش از این برخی خبر‌ها حاکی از آن بود که جدی‌ترین گزینه‌های روحانی برای تغییرات در کابینه، خروج وزرایی، چون آخوندی وزیر راه و شهرسازی، کرباسیان وزیر اقتصاد و همچنین سیف رئیس بانک مرکزی از جمع سایر اعضای کابینه است که احتمالاً این تغییرات 12 مرداد کلید خواهد خورد.

** درخواست آمریکایی ها برای مذاکره با روحانی
پس از اظهارات «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در نشست اخیر ناتو، مبنی بر اینکه ایرانی‌ ها برای مذاکره با آمریکا تماس خواهند گرفت، رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری از درخواست چندباره آمریکایی‌ ها برای ملاقات با «حسن روحانی» خبر داد. این موضوع بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت.
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «ترامپ و معضل تماس با ایران»، با اشاره به اینکه روز گذشته رییس دفتر رییس جمهوری از درخواست هشت باره دونالد ترامپ برای ملاقات با روحانی خبر داده، نوشت: ایشان روشن نساخته چرا در آن هنگام چنین موضوعی را اعلام ننموده و نحوه تماس چگونه بوده است؟ بر فرض که دونالد ترامپ هشت بار درخواست ملاقات نموده باشد، اینکه نشانه قدرت و هنر ما نیست بلکه موضع طرف مقابل را می ‌رساند. هنر ما هنگامی به منصه ظهور می ‌رسید که از بهترین فرصت و موقعیت استفاده می ‌کردیم. نه اینکه آنقدر زمان بگذرد تا طرف مقابل ما را از نظر اقتصادی دچار تزلزل نموده، تحریم‌های خودش را به طور زورگویانه و غیرقانونی بر ما تحمیل نماید آنگاه طعنه بزند که آیا وقتش نرسیده بیایید با ما مذاکره کنید؟
روزنامه «ابتکار» هم در یادداشتی با عنوان «تیغ دو لبه مذاکره» با اشاره به رفتارهای یکجانبه ترامپ علیه ایران و خروج وی از برجام نوشت: برخی معتقدند که در شرایط دشوار امروز ایران شاید بهترین راه مذاکره باشد. با این حال باید این هشدار را داد که در آینده، انتشار هرگونه خبری از دیدارهای پنهانی یا واسطه‌گری کشورهایی مثل عمان و روسیه یا بازی روس‌ها بر سر ایران با آمریکا نیز می‌تواند این وجهه ایران را به همان اندازه نشستن پای میز مذاکره رسمی با آمریکا تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه سیاستگذاران دیپلماسی ایران باید بدانند که در نهایت اولویت‌شان در این عرصه چیست و بر این اساس رفتار کنند.
روزنامه «تجارت» هم در گزارشی، اظهارات و رفتارهای رییس جمهوری آمریکا در قبال ایران را نشانه «خشم ترامپ از بی توجهی ایران» دانست.

** دورنمای روابط اروپا با ایران
در ادامه بحث ها پیرامون چند وچون ادامه همکاری اروپا با ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان، روز گذشته (27 تیرماه 97) در مصاحبه با «یورو نیوز» تصریح کرد که اروپا نباید تنها به اظهار نظر و صدور بیانیه اکتفا کند؛ ما نیاز داریم که راهکارهایی عملی به خصوص در زمینه مراودات بانکی، سرمایه‌گذاری، انرژی، حمل و نقل و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از سوی آنها دریافت کنیم. این سخنان دستمایه شماری از تحلیل ها در روزنامه های امروز در ارزیابی روابط آینده ایران و اروپا بود.
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «دوگام از اروپا یک گام از ایران»، با اشاره به سخنان روز گذشته ظریف، ضمن بررسی اقدامات ایران و اروپا برای تداوم همکاری‌های برجامی، نوشت: اروپا و آمریکا به واسطه پیوندهای عمیق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در غایت ماجرا از چسبندگی‌ زیادی برخوردار بوده و حجم مراودات تجاری میان این دو قطب به گونه‌ای است که اگر اروپا در تحولات آتی ناچار به انتخاب میان ایران و آمریکا باشد، قطعاً ایالات متحده را به رغم تمامی واگرایی‌های موجود در روابط فراآتلانتیکی انتخاب خواهد کرد.
به نوشته ابتکار، به همین دلیل است که «ورنر هویر» رییس بانک سرمایه گذاری اروپا روز گذشته اعلام می کند : با وجود حمایت این بانک از تلاش های اتحادیه اروپا این نهاد سرمایه گذاری قادر نیست در ایران فعالیت کند ، زیرا نگران است سهامش در بازار های آمریکا کاهش یابد.
روزنامه «جهان صنعت» هم در یادداشتی با عنوان «آیا شرایط حضور اروپاییان در بازار ایران مهیاست؟»،آورد: با تصمیمی که آمریکا در قبال برجام گرفت و از آن خارج شد، فضای پرتنش و ملتهبی را رقم زد و چشم‌انداز اقتصادی ایران را به چالش کشاند‌. اروپاییان نیز خواهان حفظ برجام به نحوی هستند تا مراودات خود را با آمریکا نیز حفظ کنند‌. از یک طرف اتحادیه اروپا زیرساخت جدی برای مقابله با آمریکا در حوزه اقتصادی ندارد از طرف دیگر هم ایران هنوز به‌طور دقیق مشخص نکرده که خواهان چه امتیازات سیاسی یا اقتصادی از اتحادیه اروپا برای حفظ برجام است‌.
جهان صنعت افزود: این طور که به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا به تنهایی نمی‌تواند از برجام حمایت کند و لازم می‌داند تا کشورهای چین و روسیه را نیز وارد ماجرا کند‌. البته مشخص نیست که چین بتواند از سیاست‌های ایران دفاع کند چراکه خود درگیر جنگ تعرفه‌ای با آمریکاست ولی اگر چنین اتفاقی رخ نمی‌داد ممکن بود منافع ایران در برجام تضمین شود اما عمدتا این دو کشور بیشتر خواهان روابط صنعتی و همکاری با کشورهای اروپایی هستند و به دنبال رقیبی مانند ایران برای خود نیستند که این موضوع بازار ایران را بعد از مدتی تبدیل به بازار کالا می‌کند تا تولید!
«در انتظار مشوق‌های برجامی اروپا» هم عنوان یادداشتی در روزنامه «شرق» است که در آن آمده است: اروپا تا امروز بر حفظ برجام تأکید داشته، ولی در عین حال اعلام کرده دغدغه‌هایی دارد که مایل است در مذاکره با ایران درباره آنها تصمیم‌گیری شود. امروز تحریم‌های آمریکا که با عنوان تحریم‌های مضاعف یا ثانویه اعمال شده است، هرگونه تعامل مالی با ایران را بسیار دشوار می‌کند. اگر اروپایی‌ها با حفظ اتحاد، روی حفظ برجام باقی بمانند، این امر شکاف با ایالات متحده را واقعی می‌کند.
در ادامه می خوانیم: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌تازگی اعلام کرده با سرعت بالا در حال تلاش برای حفظ برجام هستند و شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز به‌روزرسانی قوانین مسدودکننده را که دو هفته پیش پارلمان اروپا مجوز آن را صادر کرده بود، به تصویب رسانده است؛ بنابراین برای حفظ برجام گام‌هایی در حال برداشته‌شدن است. مسئله روشن این است که شرکت‌های اروپایی ریسک نمی‌کنند؛ چراکه از روابط گسترده تجاری با ایالات متحده، سود درخور توجهی دارند.

پژوهشم**9282**9279

نظر شما