شناسهٔ خبر: 26811257 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خطیب موقت نماز جمعه تهران:

امروز چادر در تهران مصداق تعظیم شعائر است

آیت الله خاتمی در خصوص مناسبت های ویژه شیعیان گفت: راز و رمز این همه تکریم و تجلیل به این خاطر است که اهل بیت(ع) به سمت فراموشی نر‌وند، در اصل ائمه ما الگو و‌ جلودار ما هستند و باید آنها را مدنظر قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران شامگاه چهارشنبه(۲۷تیرماه) در مراسم روز ملی بزرگداشت  و تکریم امامزادگان که در امامزاده حسن(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه کشورها برای خودشان مناسبت های ویژه ای دارند، اظهار داشت: در کشور ما نیز همه نوع مناسبتی وجود دارد، در واقع ما مناسبت های بین المللی هم داریم، ما ۲۲بهمنی داریم که یک مناسبت مذهبی نیست بلکه مناسبت ملی است که همه اقشار در آن شرکت می کنند.

 

وی ادامه داد: شیعیان یکسری مراسم ها دارند که اختصاصی ما است به این معنا که اهل تسنن و اقلیت ها این مناسبت ها را ندارند، ما دهه کرامت داریم که با ولادت حضرت معصومه(س) شروع می شود که با ولادت شاه چراغ(ع) ادامه پیدا می کند و در نهایت با میلاد امام رضا(ع) به پایان می رسد و اهل تسنن و اقلیت ها این مراسم را ندارند.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران در مورد شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) نیز خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) بانوی فاخری است که پیش از تولدشان امام صادق(ع) در مورد ایشان پیش گویی کرده است و امام موسی کاظم(ع) از ایشان تجلیل می کند، همچنین امام رضا(ع) به محض رسیدن به طوس طی یک نامه اختصاصی از ایشان خواستار حضور در طوس می شوند، همچنین شاهچراغ(ع) نیز که برادر کوچکتر امام هشتم است بسیار حضرت معصومه(س) را تکریم می کردند.

 

خاتمی با اشاره به دهه ولایت تصریح کرد: این ایام از ۲۰ قربان شروع می شود و تا ذی الحجه ادامه پیدا می کند، همچنین ما مراسم ایام سوگواری ماه محرم را داریم که در امتدا آن وارد مراسم ماه صفر می شویم که با اربعین آغاز می شود و با رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) به پایان می رسد.

 

وی افزود: ما مناسبت های دیگری همچون دهه اول و دوم فاطمیه، ایام شادی شعبان و ... را داریم که نشان می دهد این مناسبت ها هدفمند است، اولین تفاوت ما در مناسبت ها با دیگران این است که در این مناسبت ها ما مواضع خود را با اهل بیت(ع) مشخص می کنیم، در اصل ما با این مراسم ها خط اهل بیت(ع) را برای خود ترسیم می کنیم، خط ما اهل بیت(ع) است و خط خطی نیست و هر روز به سمتی نمی رویم و تغییر رویه نمی دهیم.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران ابراز داشت: امروز چادر در تهران مصداق تعظیم شعائر است، اگر همه جا کشور حجاب چادر ثواب داشته باشد در تهران ثواب آن بیشتر است،  در فضایی که متاسفانه برخی با بی توجهی یا برخی هم از روی عناد به دنبال برگرداندن بی حجابی رضاخانی هستند زنان چادری با چادر خود آرمان ها را حفظ می کنند.

 

خاتمی بیان کرد: راز و رمز این همه تکریم و تجلیل به این خاطر است که اهل بیت(ع) به سمت فراموشی نر‌وند، گاهی ما برای برخاستن و نشستن ذکر امام علی(ع) را می آوریم این ذکر به یک دوره تاریخی بر می گردد، یاران امام علی(ع) در زمان سکوت امام علی(ع) برای آنکه امام اول ما به فراموشی سپرده نشود به هم قول دادند هرگاه خواستن برخیزند و بنشینند ذکر یاعلی را بر زبان جاری کنند.

 

وی عنوان کرد: ائمه ما الگو و‌ جلودار ما هستند و باید آنها را مدنظر قرار دهیم، نماز برای پیغمبر(ص) بسیار مهم بود و ایشان هیچ چیز را به نماز ترجیح نمی داد، بنابراین باید اهل بیت(ع) را به یاد بیاوریم تا سبک زندگی آنها را فراموش نکنیم.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: ابراز محبت یکی از دیگر از دلایل برپایی مناسبت های مختلف در بین شیعیان است، راز دهه کرامت نیز این است که همه امامزادگان که آنها را مورد تکریم قرار می دهیم همه ولایت مدار هستند، حضرت معصومه(س) یک نمونه کامل ولایت مدار است، حضرت شاه عبدالعظیم الحسنی(ع) نیز دین خود را به امام هادی(ع) عرضه می کند و امام می فرمایند این دین مداری است.

 

خاتمی خطاب به سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: باید از مسئولین فرهنگی اوقاف بخواهیم که تمامی امامزادگان کل کشور  را به صورت تفکیکی معرفی کنند، وقتی انسان ‌وارد امامزادگان می شود احساس آرامش می کند زیرا آنها انسان هایی متقی بودند.

 

وی در پایان دلیل اصلی مناسبت های ویژه شیعیان را اینگونه توضیح داد: دلیل اصلی برپایی مناسبت های مختلف در بین شیعیان این است که راه آنها را دنبال کنیم و حال که نظامی در این کشور شکل گرفته که به دنبال تحقق آرمان های آنها است از این امامزاده ها و این نظام حمایت کنیم.

نظر شما