شناسهٔ خبر: 26811238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ و معضل تماس با ایران

تهران- ایرنا- چندی است دونالد ترامپ با لحنی طعنه‌آمیز اعلام می‌دارد در انتظار تماس مقامات ایرانی برای مذاکره بر روی برجام می‌باشد. روز گذشته هم رئیس دفتر رئیس جمهور ایران اظهار می‌دارد دونالد ترامپ هشت بار درخواست ملاقات با دکتر روحانی نموده است.

صاحب‌خبر -

سیدعلی خرم استاد دانشگاه حقوق بین‌الملل در یادداشتی در روزنامه آرمان، نوشته است:بر فرض که دونالد ترامپ هشت بار درخواست ملاقات نموده باشد، اینکه نشانه قدرت و هنر ما نیست بلکه موضع طرف مقابل را می‌رساند. هنر ما هنگامی به منصه ظهور می‌رسید که از بهترین فرصت و موقعیت استفاده می‌کردیم. نه اینکه آنقدر زمان بگذرد تا طرف مقابل ما را از نظر اقتصادی دچار تزلزل نموده، تحریم‌های خودش را به طور زورگویانه و غیرقانونی بر ما تحمیل نماید آنگاه طعنه بزند که آیا وقتش نرسیده بیایید با ما مذاکره کنید؟ برنامه دونالد ترامپ به گمانش این است که آنچنان ایران را در موضع ضعف قرار دهد که فشار اقتصادی تبدیل به موج اعتراض شود.

متاسفانه کسی را در جهان یارای مقابله با قدرت اقتصادی دلار نیست و این مزیت مطلق اکنون به دست فردی نامعقول چون دونالد ترامپ افتاده تا با سرنوشت جهان بازی نماید. اتحادیه اروپا و چین با داشتن تولید ناخالص داخلی بیشتر از آمریکا ولیکن از قدرت اقتصادی کمتری در جهان برخوردارند و این به خاطر نقش تاریخی و دیرینه دلار می‌باشد. اما در مقایسه، اتحادیه اروپا توان ایستادگی در مقابل آمریکا را از نظر سیاسی و بین‌المللی دارد و از نظر اقتصادی و مالی هم تا حدودی اهرم مناسب دارد.

مهم‌تر از آن، سلامت قول و وعده‌های اروپاست که نه مثل روسیه و چین قصد ندارد با کارت ایران در مقابل آمریکا بازی نماید و برعکس به خاطر جلوگیری از زورگویی دونالد ترامپ و ممانعت از تک قطبی شدن جهان، اتحادیه اروپا تمایل دارد از توافق هسته‌ای دفاع و حمایت نماید و این برای ما نقطه قوت و اعتماد و اطمینان است. در حالی که در مورد روسیه، شرایط کاملا برعکس است.

روسیه به قصد پرکردن جیب خود از کارت‌های گوناگون ایران در صحنه سیاسی نظیر سوریه، یمن، عراق و لبنان و در صحنه اقتصادی نظیر نفت، تجارت، صنعت، سرمایه گذاری و دیگر موارد برای تاخت زدن با کارت‌های در دست غرب سعی می‌نماید خود را متولی و قیم نزد ترامپ و غرب معرفی نماید و سخن از سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری روسیه در صنعت نفت ایران می‌رانند در حالی که هنوز به تهران نرسیده، سخنانشان از سوی وزیر انرژی روسیه تکذیب می‌شود و یا روسیه پیش قدم می‌شود و به عربستان پیشنهاد افزایش تولید دو میلیون بشکه نفت برای اخراج ایران از بازار صادرات نفت جهان می‌نماید. آنچه که ادعا شد که روسیه قرار بوده سخنگوی ما در ملاقات پوتین با ترامپ باشد، امید دارم که صحت ندارد. شایسته است خودمان سرنوشت خود را رقم بزنیم و اجازه ندهیم دیگران با فرصت طلبی سرنوشت ما را در دست گیرند.

*منبع:روزنامه آرمان،1397،4،28
**گروه اطلاع رسانی**1893**1755**

نظر شما