شناسهٔ خبر: 26811018 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بهت‌زدگی سعودی‌ها در پی موفقیت پهپادهای دوربُرد ارتش یمن

سعودی‌ها پس از اینکه نیرو‌های یمنی با پهپاد‌های دوربُرد خود ریاض را هدف قرار دادند، دچار سردرگمی شده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

سعودی ها پس از اعتراف شرکت بزرگ نفتی آرامکو به آتش سوزی در تأسیسات این شرکت در ریاض از موفقیت جدید ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و پهپاد دورپرواز یمنی‌ها -که با پیمودن مسافت حدود هزار کیلومتری و عبور از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی و راداری به ریاض و تأسیسات شرکت نفتی آرامکو رسیده و آن را هدف حمله قرار داده است - دچار سردرگمی شده‌اند.

 

دبیرکل جنبش انصارالله یمن در آستانه آغاز چهارمین سال تجاوز به یمن اعلام کرده بود که «سال چهارم با پهپادهای دوربردمان خواهیم آمد.»

در یک موفقیت راهبردی که در نوع خودش برای نخستین بار به لطف و یاری خداوند در «نبرد بازدارندگی» به دست آمد، یگان پهپادهای ارتش و کمیته های مردمی یمن اعلام کرد پالایشگاه شرکت نفتی آرامکو را در ریاض پایتخت عربستان هدف حمله قرار داده است.

یگان پهپادها این موفقیت راهبردی را که با استفاده از پهپاد دور پرواز «صماد - 2» انجام شده است، فاش کرد.

شرکت آرامکو به آتش سوزی در پالایشگاه این شرکت در ریاض اذعان و اعلام کرد در حال تحقیق درباره علل این آتش سوزی است.

این نخستین عملیات در نوع خود برای یگان پهپادها در حمله به پایتخت متجاوزان سعودی است و بدین ترتیب پرده از قدرت بالای پروازی این پهپاد در مسافت‌های طولانی که از هزار کیلومتر فراتر می رود، برداشت.

المسیره سپس این پرسش را مطرح کرد که حمله پهپاد نیروهای یمنی به ریاض و هدفی که با دقت انتخاب شده بود چه اهمیت راهبردی دارد؟

طالب الحسنی، گزارشگر المسیره در پاسخ به این پرسش در گزارشی گفت: یک موفقیت نظامی ویژه به دست آمد که بزرگترین موفقیت برای یگان پهپادها و بخش نظامی ارتش و کمیته های مردمی یمن محسوب می شود. این موفقیت در چارچوب تکامل فرآیند بازدارندگی و تقویت معادله نظامی یمنی در رویارویی با تجاوز سعودی-آمریکایی به دست آمده است.

پهپاد صماد-2 مسافتی در حدود هزار کیلومتر را طی کرد و از صدها رادار و سیستم‌های رهگیری هوایی عبور کرد و به ریاض پایتخت عربستان رسید و به یک هدف راهبردی مهم حمله کرد. شرکت آرامکو، شریان اصلی اقتصاد سعودی ها و بزرگترین شرکت جهانی نفتی است.

این موفقیت علاوه بر اهمیت نظامی‌اش، یک رونمایی جدید از قدرت نظامی یمنی و اتفاقی غافلگیرکننده برای سعودی هاست که همچنان به دنبال آن هستند تا چگونه از خسارات ناشی از موشک‌های بالستیک یمنی ها بکاهند و جلوی نفوذ گسترده ارتش و کمیته های مردمی یمن را به توانایی های دفاعی سعودی بگیرند. البته مشخصات پهپاد صماد-2 که توانست این مسافت طولانی را طی کند و به هدفش برسد هنوز فاش نشده است.

از نظر راهبردی، همه اهداف و مناطق و شهرهای سعودی در این مسافت در معرض حملات پهپادهای یمنی قرار دارند و این موفقیت، قدرت موشکی نیروهای یمنی را که به همه این مناطق دسترسی دارند و به اهداف دقیقی حمله و به سعودی ها طی سال‌های گذشته خسارات زیادی وارد کرده اند، تقویت می کند.

سعودی ها با این موفقیت نظامی یمنی ها پس از آنکه شرکت آرامکو به آتش سوزی در تأسیسات پالایشگاهی اش در ریاض پایتخت عربستان اعتراف کردند دچار سردرگمی شده اند.

گزارشگر المسیره درباره سابقه ارتقای توانایی های نظامی موشکی و پهپادهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به تصاویر شهید صالح الصماد، رئیس سابق شورای عالی سیاسی یمن در افتتاحیه نمایشگاه پهپادها و تأکیدهای عبدالملک بدرالدین الحوثی، دبیرکل جنبش انصار الله یمن در آغاز چهارمین سالگرد تجاوز سعودی آمریکایی به یمن اشاره کرد و گفت عبدالملک از نیروی هوایی کوبنده و مؤثر در رویارویی با متجاوزان سعودی سخن گفته و تصریح کرده بودکه پایتخت‌های کشورهای متجاوز در امان نخواهند بود.

عبدالملک گفته بود: «سال چهارم با پهپادهای دوربردمان خواهیم آمد.»

 

 

 

نظر شما