شناسهٔ خبر: 26810761 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درس هایی از جام جهانی فوتبال

روزنامه باختر چاپ کرمانشاه در شماره 2696 روز چهارشنبه مطلبی را با عنوان 'درس هایی از جام جهانی فوتبال' به قلم بهمن ویسی منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

در این یادداشت آمده است: بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال با قهرمانی تیم شایسته فرانسه به پایان رسید. تقابل اشک ها و لبخندها، شور و نشاط مردم و واکنش های هیجانی، صحنه های زیبا و مهیجی را در جام 2018 روسیه رقم زد که برای همیشه در خاطره ها ماندگار خواهد بود.
جام جهانی روسیه درس ها، نکته ها و عبرت های بسیاری به همراه داشت که می توان به برخی از آنها اشاره کرد. اولین درس جام، اعتبار و اهمیت کار جمعی، اتحاد و انسجام تیمی و هماهنگی درونی بود. فوتبال در جایگاه
محبوب ترین پدیده اجتماعی به مانند حوزه سیاست و اقتصاد، عرصه کنش گروهی و ارتباط سیستماتیک اجزای سازمان است.
همه شاهد بودیم کشورهایی که محور و پایه کار گروهی خود را بر تک ستاره هایی چون مسی، رونالدو، نیمار و سوارز تنظیم کرده بودند خیلی زود از گردونه رقابت ها کنار رفتند و در نقطه مقابل تیم هایی با منطق کار جمعی، نمایش زیبایی از بازی فوتبال را ارائه دادند. در مقام مقایسه، سیاست و اقتصاد نیز عرصه تک روی، عمل احساسی، فعالیت های غیرکارشناسانه و فاقد پشتوانه خرد جمعی نیست و هرگونه تصمیم سازی و تصمیم گیری فردی، عواقب سهمگینی به همراه خواهد داشت. در ساحت عمومی هم نباید در انتظار قهرمانی نشست که با عصای جادویی، گره از کارهای فرو بسته بگشاید. عصر قهرمانان به سر رسیده و هرکس که اندیشه اعتلای فراگیر وطن دارد باید قهرمان زندگی خود، گروه و کشورش بوده و با احساس مسئولیت و سخت کوشی، نقش و رسالت فردی را در این مسیر به انجام رساند.
در جام جهانی روسیه به لطف دوربین های متعدد، حضور گسترده خبرنگاران و سیستم جدید VAR جزئیات حرکات و ریزه کاری های تماشاچیان و بازیکنان زیر نگاه دقیق افکار عمومی قرار داشت.
امکان فریب داور و صحنه سازی های مکارانه با هدف کتمان حقیقت وجود نداشت و هیچ فعل و انفعالی از نگاه دوربین ها مخفی نمی ماند. شاخص ها و مولفه های حوزه روابط بین الملل و جوامع مدرن نیز بدین گونه است. اصول و قواعدی چون: حقوق بشر، دموکراسی، آزادی بیان، حق شهروندی و رفاه اجتماعی نیز به مانند فوتبال، زیر نگاه کنجکاو، مسئولانه و موشکافانه جامعه جهانی و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد قرار داشته و عدم پایبندی به این ضوابط، عواقب سنگینی برای ناقضان به دنبال خواهد داشت.
دیگر نکته مثبت جام جهانی، گردهمایی نژادها، رنگ ها، ادیان، مذاهب و زبان های متنوع در قالب یک تیم و یا روی سکوی تماشاچیان بود. تفاوت های نژادی و عقیدتی در تیم مانع حرکت تیمی نبود و در میان تماشاچیان هم آن چه اهمیت داشت تشویق و ترغیب تیم مورد علاقه به برد جوانمردانه بود و این انسجام، اتحاد و تعامل، مهم ترین پیامد بازی فوتبال به ویژه در جام جهانی است.
به هر حال جام جهانی روسیه پایان یافت و امیدوارم دستاورد جام 2018، صلح، آشتی، تعامل و همگرایی جامعه جهانی در مدیریت بحران های بین المللی باشد.
8066

نظر شما