شناسهٔ خبر: 26810365 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

استفاده از تلفن همراه موجب اختلال رفتاری در نوجوانان می‌شود

تلفن همراه اختصاصی در اختیار نوجوانان قرار ندهید

سیناپرس: تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهند که استفاده زیاد از تلفن‌های همراه هوشمند و رسانه‌های دیجیتالی توسط نوجوانان باعث بروز اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی در آن‌ها می‌شود.

صاحب‌خبر -

پیش از اینکه تلفن‌های همراه هوشمند را به نوجوانان خود اختصاص دهید بهتر است اطلاع داشته باشید که تحقیقات جدید نشان می‌دهند، نوجوانانی که زیاد از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که در معرض اختلال کم‌توجهی و بیش فعالی قرار گیرند.

نوجوانانی که از دستگاه‌های دیجیتالی زیاد استفاده می‌کنند، دو برابر افراد دیگر دچار اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی می‌شوند. اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی یک اختلال مغزی با علائمی حاوی الگوی بی‌توجهی، رفتار بیش فعالی و رفتار تکانشی است و می‌تواند با همان عملکرد ادامه پیداکرده و یا پیشرفت داشته و حادتر شود.

با توجه به پژوهش‌هایی که محققان انجام داده‌اند، هشدار داده می‌شود که استفاده از تلفن همراه هوشمند موجب اختلال رفتاری در نوجوانان خواهد شد و والدین نباید این‌گونه دستگاه‌ها را به‌صورت اختصاصی در اختیار فرزندان خود قرار دهند.

بر اساس این یافته‌ها، نوجوانانی که از دستگاه‌های دیجیتالی به میزان زیاد استفاده می‌کنند، دو برابر افراد دیگر دچار اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی (Attention-deficit hyperactivity disorder) که به‌اختصار آن را ADHD می‌نامند، می‌شوند.

اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی (ADHD) یک اختلال مغزی با علائمی حاوی الگوی بی‌توجهی، رفتار بیش فعالی و رفتار تکانشی (impulsiveness) است و می‌تواند با همان عملکرد ادامه پیداکرده و یا پیشرفت داشته و حادتر شود.

پروفسور آدام لونتال (Adam Leventhal) استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کک کالیفرنیای جنوبی در ایالات‌متحده آمریکا (University of Southern California Keck School of Medicine) در این رابطه اظهار داشت: «فن‌آوری‌های جدید تلفن‌های همراه هوشمند می‌تواند باعث تحریک شدید رفتاری در تمام طول روز شود به همین جهت استفاده از رسانه‌های دیجیتال بیشتر از گذشته موردمطالعه قرارگرفته‌اند. ما با اطمینان کامل می‌توانیم اعلام کنیم، نوجوانانی که برای مدت‌زمان بیشتری از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر نشانه‌های اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی قرار خواهند گرفت.»

لازم به ذکر است که این مطالعات بر تأثیر تنوع‌های دیجیتالی از قبیل رسانه‌های اجتماعی، ویدئو، پیام متنی، دریافت موسیقی، اتاق‌های گفتگوی آنلاین و غیره بر سلامت روان نوجوانان تمرکز کرده است. این گروه تحقیقاتی داده‌های دو هزار و پانصد و هشتاد و هفت نوجوان را برای دو سال موردبررسی قراردادند. آن‌ها از شرکت‌کنندگان خواسته بودند تا اعلام کنند که از چه تعداد تنوع دیجیتالی استفاده می‌کنند. ۱۴ سیستم‌عامل محبوب دیجیتال رسانه‌ای در این تحقیقات مورداستفاده و بررسی قرار گرفت. پژوهشگران شرکت‌کنندگان را در سه دسته، بدون استفاده، استفاده متوسط و استفاده زیاد رسانه‌های دیجیتالی تقسیم‌بندی کردند. سپس آن‌ها این افراد را هر شش ماه موردبررسی قرار می‌دادند. آن‌ها دریافتند که اگر درجه استفاده از رسانه‌های دیجیتالی به میزان ۱۰ باشد، اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی ۱۲ خواهد بود.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹٫۵ درصد ۱۱۴ نوجوانی که حداقل نیمی از سیستم‌عامل‌های رسانه‌ای دیجیتال را استفاده کرده و ۱۰٫۵ درصد از ۵۱ نوجوانی که از ۱۴ سیستم‌عامل را استفاده می‌کردند، اغلب نشانه‌های جدیدی از اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی را در خود بروز می‌دادند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت ۴٫۶ درصد از ۴۹۵ نوجوانی که از هیچ سیستم‌عامل دیجیتال استفاده نمی‌کردند، دارای علائم اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی بودند که تقریباً به میزان اختلالی است که در جمعیت عمومی می‌توان مشاهده کرد.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در مجله انجمن پزشکی آمریکا (American Medical Association) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

لینک کوتاه

نظر شما