شناسهٔ خبر: 26810335 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چالش مدرسه کانکسی

تبریز - ایرنا - وجود مدرسه های کانکسی از جمله معضلات آموزش و پرورش در مناطق مختلف کشور می باشد که به نظر می رسد رفع آن با تغییر کاربری و فروش مدرسه های مازاد در اختیار این نهاد انسان ساز، البته به شیوه درست، میسر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حق آموزش در اعلامیه جهانی حقوق بشر و در اسناد یونسکو مورد تاکید قرار گرفته است و بر این اساس، یونسکو آموزش را یک حق طبیعی و انسانی می داند که مطابق اساسنامه آن همه انسان‌ها باید از آموزش پایه برخوردار شوند.
یکی از الزامات تحقق آموزش مطلوب در هر جامعه ای وجود مدارس و کلاس های درس باکیفیت و استاندار است؛ به طور میانگین هر دانش آموز در هر روز حداقل نزدیک به 6 ساعت از بهترین زمان خود را در مدرسه و کلاس درس می گذراند، بنابراین دلنشین بودن، جذاب بودن و البته استاندارد بودن محیط آموزشی یکی از اصول اولیه آموزش است.
با این حال کمبود مدرسه و کلاس درس در سراسر ایران همواره یکی از چالش های مسوولان آموزش و پرورش بوده و آنها با راه حل های مختلف از جمله دو و سه نوبتی کردن مدارس و استفاده از ظرفیت خیران سعی در جبران کمبود مدرسه ها کرده اند.
در چنین شرایطی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با پارادوکس وجود 300 مدرسه کانکسی در کنار 425 باب مدرسه عرضه شده برای تغییر کاربری و فروش مواجه است.
البته آموزش و پرورش آذربایجان شرقی برای سال تحصیلی جدید با چالش بزرگ دیگری به نام کمبود نیروی انسانی نیز مواجه می باشد، زیرا قرار است امسال 3 هزار و 300 نفر از نیروهای آن بازنشسته شوند، در حالی که تنها یک هزار و 600 نفر نیروی جدید جذب این نهاد می شود.

** 425 مدرسه آذربایجان شرقی تغییر کاربری می شود
با مصوبه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و بر اساس بند «ه» تبصره 9 قانون بودجه سالجاری کشور تعداد 425 مدرسه و فضای تملیکی فرهنگی و آموزشی این استان تغییر کاربری شده و فروخته می شود.
در نشست اخیر شورای آموزش و پرورش که اختصاص به تعیین تکلیف ماده قانونی فوق داشت، بدون نظر مخالف و با تایید اعضای جلسه، مجوز تغییر کاربری، فروش و واگذاری مدارس و مکان های تملیکی آموزش و پرورش استان داده شد تا بدین طریق بخشی از منایع مالی این مجموعه بدون انتقال به خزانه داری مرکز در داخل استان تامین و هزینه شود.
بند «هـ» تبصره 9 قانون بودجه سال 1396 به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده است به منظور ساماندهی و بهینه سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره برداری از آنها اقدام کند.
ضمن اینکه تغییر کاربری موضوع این بند به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان یا شهرستان و تصویب کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صورت می‌ گیرد و از پرداخت همه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، اخذ گواهی بهره برداری، احداث، تخریب و بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف می‌ باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی می گوید: هم اکنون این مجموعه دارای 425 ملک قابل واگذاری و تغییر کاربری به مساحت 800 هزار و 384 مترمربع است که از این تعداد، 313 ملک به مساحت 665 هزار مترمربع قابلیت تغییر کاربری و 165 ملک نیز به مساحت 62 هزار و 400 مترمربع قابلیت فروش دارد.
جعفر پاشایی اضافه می کند: بر همین اساس، فضاهای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی که بیشتر آنها در شهرهای تبریز، مراغه و مرند در مراکز مرفه نشین و مرغوب واقع شده اند به مراکز مسکونی و تجاری تبدیل خواهد شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه مدارس و فضاهای آموزشی مورد نظر این قانون باید با دقت و حساسیت ویژه ای تغییر کاربری و فروخته شوند، معتقد است: نباید در این زمینه به گونه ای اقدام شود که تنش های اجتماعی و فرهنگی به وجود آمده و مردم از نحوه اجرای آن ناراضی باشند.
رحیم شهرتی فر می گوید: برای اجرای این ماده قانونی ضمن تایید کلیات طرح، باید در تمامی شهرها، بخش ها و روستاها نظریات کلی جمع بندی شده و در کمیسیون ماده 5 به دقت و ظرافت تصمیم گیری شود.
وی، بند «ه» تبصره 9 قانون بودجه سالجاری کشور را فرصتی تاریخی و طلایی برای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی توصیف می کند که به گفته وی در طول سال های پس از انقلاب اسلامی چنین تصمیمی به مورد اجرا گذاشته می شود.
شهرتی فر ادامه می دهد: از این قانون باید برای حل مشکلات عدیده آموزش و پرورش استان بهره برد نه اینکه با تصمیم های نامناسب و بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب امر، اجرای آن به مشکلات آموزش و پرورش اضافه کند.
وی می گوید: باید توجه داشت که با هدف کسب درآمد برای آموزش و پرورش نباید چنان رفتار و تصمیم گیری شود که به جای حل مشکلات، زمینه برای ایجاد مشکلات دیگر فراهم شود.

**کمبود نیروی انسانی چالش آموزش و پرورش آذربایجان شرقی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، کمبود نیروی انسانی را مهمترین چالش این مجوعه برای سال تحصیلی جدید بیان می کند و می گوید: طی سالجاری سه هزار و 300 نفر از معلمان و فرهنگیان استان بازنشسته می شوند که این حجم خروجی از نظام تعلیم و تربیت استان طی سال های اخیر بی سابقه است و به طور قطع مشکل ساز خواهد بود.
جعفر پاشایی اضافه می کند: هدف گذاری آموزش و پرورش استان برای سال تحصیلی جدید تزریق یکهزار و 600 نفر از نیروهای جدید اعم از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، معلمان حق التدریسی و سرباز معلمان است.
وی اظهار می کند: آموزش و پرورش استان تمام تلاش خود را انجام می دهد تا در سال تحصیلی جدید هیچ کلاسی بدون معلم نماند.

** هفت هزار و 500 مدرسه فرسوده در آذربایجان شرقی
مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی نیز از وجود هفت هزار و 500 مدرسه در آذربایجان شرقی خبر می دهد که عمر مفیدشان را از دست داده‎ و فرسوده هستند.
محمدرضا عیدی می گوید: 10 هزار و 200 کلاس از مجموع 24 هزار کلاس فیزیکی در استان، مستحکم و شش هزار و 200 کلاس نیز نیمه مستحکم بوده و نیازمند مقاوم سازی هستند.
مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، مجموع پروژه‎های سال جاری این اداره کل را 68 پروژه در قالب 412 کلاس عنوان و تشریح می کند: 26 مورد از این پروژه‎ها، مردمی، 24 مورد مشارکتی و 18 مورد نیز دولتی است.
وی اضافه می کند: سال گذشته نیز 73 پروژه در قالب 347 کلاس تحویل داده شد که 17 پروژه دولتی، هفت پروژه مشارکتی و 49 پروژه نیز مردمی بود و هم اکنون 140 مدرسه خیرساز در دست ساخت در سطح استان وجود دارد.
عیدی از کاهش اعتبارات عمرانی در قانون بودجه 97 نیز خبر می دهد و می گوید: این کاهش در سطح استان، 39.6 درصد است که امیدواریم از سوی خیران، جبران شود؛ با وجود خیران مدرسه ساز متعدد در استان، اکثر خیران به ساخت مدارس در اندازه کوچک تمایل دارند.
‎مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با اشاره به میزان تخصیص اعتبارات در سال گذشته خاطرنشان می کند: میزان تخصیص استانی (ماده 180) در سال گذشته حدود 30 درصد و میزان تحقق تملک دارایی نیز حدود 70 درصد بود.
عیدی از عدم تحقق قانون برداشت ارز از صندوق توسعه برای تجهیز و بازسازی مدارس در برنامه ششم توسعه نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات نوسازی مدارس یاد می کند و می گوید: این قانون در سال 1385 به تصویب رسیده و در برنامه ششم نیز بنا بود تا سه میلیارد دلار از صندوق توسعه ارزی به این منظور اختصاص داده شود که تاکنون خبری از آن نشده است.
وی اظهار می کند: مدارس جدید از نظر تجهیز مشکلی ندارند و تمامی استانداردها در مدارس نوسازی شده، رعایت شده است؛ تلاش کرده‎ایم تا از هر 12 کلاس، سه تا چهار کلاس را هوشمندسازی کنیم.
عیدی همچنین از وجود 300 مدرسه در قالب کانکس در استان خبر می دهد و می افزاید: سال گذشته، 31 مدرسه‌ کانکسی به مدارس سنتی تبدیل شدند، اما در برخی موارد مانند، صعب‌العبور بودن منطقه، کوچ خانواده‎ها به شهر و جمعیت کم دانش آموزان، تبدیل کانکس به مدرسه، توجیه اقتصادی ندارد.
6132/518

نظر شما