شناسهٔ خبر: 26810010 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دورهمی نه‌چندان ساده

این روزها که تکنولوژی از سر و کول‌مان بالا می‌رود و هر دقیقه، اپلیکیشن‌های جدید از راه می‌رسد، کمتر زمانی برای گذراندن در کنار خانواده باقی می‌ماند.

صاحب‌خبر -

در چنین شرایطی، تفریحی که بتواند یک گروه چندنفره را دور همدیگر جمع کند، شبیه معجزه است. نینتندو با این نگرش بخوبی خودش را در دل گیمرهای بازیکنندگان غیرحرفهای جا کرده و با تولید بازیهای شاد، خیل عظیمی را به دنیای گیم علاقهمند کرده است. آثاری که کمترین میزان خشونت را دارند و تنوع رنگ در آنها بیداد میکند، اما سوال اینجاست که فقط رد چنین عناوینی را باید در کنسول سوئیچ پیدا کرد که این روزها حسابی بازار داغی دارد یا دارندگان پلی استیشن4 و اکس باکس وان هم از بازیهای مشابه بهرهمند میشوند؟

بهطور قطع، محصولات سونی و مایکروسافت هم بازیهای مفرحی دارند که میتوان در محیط خانواده آنها را تجربه کرد که در این مطلب به بعضی از آنها اشاره میکنیم. لازم به ذکر است که در آثار معرفی شده، تلاش کردهایم همه سختافزارها لحاظ شود و همه به یک اندازه نماینده داشته باشند.

وقتی همه خواب بودند!

نام بازی: Rayman Legends

پلتفرم: PC, PS4, XONE, Switch, PS3, X360

خلاقیت را باید در بازیهای دو بعدی جستوجو کرد؛ جایی که ریمن و دوستانش در آن حرفهای زیادی برای گفتن دارند. عناوین ژانر پلتفرمر از دیرباز محلی برای تفریح دسته جمعی خانوادهها بوده و آخرین نسخه از مجموعه ریمن هم چنین حسی را به درستی انتقال میدهد. در چنین بازیهایی طبیعتا داستان آخرین اولویت را دارد پس انتظار پیچ و خم خاصی را نداشته باشید. حکایت از این قرار است که ریمن و دوستانش روی درختی خوابیدهاند و بدون توجه به دنیای دور و برشان چرت میزنند. قهرمانان زمانی از خواب بیدار میشوند که دیر شده و موجودات دوست داشتنی سرزمینشان به اسارت گرفته شدهاند. از اینجا تلاش بازیکنان برای آزاد سازی شخصیتهای مختلف آغاز میشود و مراحل گوناگون و چالشهای بعضا سخت اساس بازی را تشکیل میدهد.

دویدن و پریدن بزرگترین کاری است که باید انجام داد اما زمان بندی درست و همچنین دقت در کنترل شخصیتها، کار را تا حدودی سخت میکند. سازندگان برای تنوع در بازی چند مرحله موزیکال طراحی کردهاند که در طول آنها بازیکننده وظیفه دارد با حفظ ریتم آهنگ، موانع را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد. در وصف ریمن میتوان ساعتها نوشت، اما همین که بدانید تجربه آن تا سقف چهار نفر امکانپذیر است، برایتان کافی خواهد بود.

بزرگمرد کوچک

نام بازی: Little Big Planet3

پلتفرم: PS4

یکی از معدود انحصاریهای سونی را که میتوان به راحتی با خانواده تجربه کرد، همین عنوان است که نسخه اول آن در نسل قبل عرضه شد و به موفقیتهای زیادی هم رسید. با معرفی کنسول نسل هشتمی چشم بادامیها، نیاز به قسمت جدید این مجموعه حس میشد که بالاخره چنین اتفاقی هم افتاد. در اولین قدم، باید گفت که «بزرگ سیاره کوچک» بیشترین تمرکز خود را روی ساخت و ساز مراحل گذاشته است تا بازیکنان بتوانند آنها را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند. به این شکل میلیونها مرحله با ذائقههای مختلف ساخته شده که هرکدام ویژگی منحصر به فردی دارند.

با تمام این اوصاف بخش داستانی «بزرگسیاره کوچک» آنقدر جذاب است که بتواند ساعتها اعضای خانواده را گرد هم آورد. شخصیتهای بامزه بازی که Sack Boy نام دارند، در حال حاضر یکی از نمادهای شرکت سونی و کنسول پلی استیشن به حساب میآیند؛ کاراکترهایی که ظاهری شبیه به گونی دارند اما با رفتارهای بامزه و بعضا احمقانه خود، خنده را به لب هرکسی خواهند آورد.

تا بینهایت و فراتر از آن

نام بازی: Super Mario Odyssey

پلتفرم: Switch

اگر بخواهیم یک نماد را از صنعت بازی بیرون بیاوریم و آن را به مردم دنیا معرفی کنیم، گزینه اول بدون شک ماریو خواهد بود. رد این لولهکش ایتالیایی را میتوان در هرجایی دید حتی لحظهای که رئیسجمهور ژاپن مشعل المپیک ریو را با لباس ماریو دریافت میکند و آن را به کشورش میبرد.

پس در چنین شرایطی باید دید چه عواملی در محبوب شدن او نقش داشته و چرا نینتندو به وجود او میبالد. شاید نگاهی به آخرین بازی ساخته شده از روی ماریو نشان دهد که تا چه اندازه گیمرها و حتی منتقدان او را دوست دارند. «سوپر ماریو آدیسی» یک اثر درخشان و بیبدیل است که سال گذشته به بازار آمد و بسیاری از جوایز برترین بازی سال را به خود اختصاص داد. سازندگان با اضافهکردن یک کلاه هوشمند روی سر قهرمان داستان، بعد جدیدی به بازی دادهاند و بازیکن را بیش از 100 ساعت درگیر این دنیای پر از هیجان میکنند. اگرچه آدیسی اساسا یک نفره است اما اگر دوستی داشتید که میخواست زمانش را با شما بگذراند، درنگ نکنید و با سپردن کنترلر به او، لحظات خوشی را رقم بزنید. آدیسی از آن بازیهایی است که هیچگاه کهنه نمیشود و بارها به بهانههای مختلف به آن سر میزنید.

امید صدیق ایمانی

خبرنگار

نظر شما