شناسهٔ خبر: 26809779 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

بررسی تجارت‌نیوز از تجارت نفت ایران:

همه آمارهای نفتی ایران؛ سهم ۶۰ درصدی صادرات از تولید

در سال گذشته تولید نفت روزانه 3.8 میلیون بشکه در روز بوده که از این میزان 2.3 میلیون بشکه در روز صادرات نفت صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آمارهای بانک مرکزی میزان تولید نفت ایران طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ با ۲۶٫۷ درصد رشد از سه میلیون بشکه در روز به سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزاش یافته است.

طی دوره مذکور میزان صادرات نفت کشور با رشدی بیشتر از تولید نفت با ۶۲ درصد رشد از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

بررسی آمارهای نفتی نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۶ بیشترین رشد سالانه تولید و صادرات نفت مربوط به سال ۱۳۹۵ بوده که تولید نفت و صادرات به ترتیب رشدی ۱۶٫۴ درصدی و ۴۱٫۲ درصدی داشته‌اند. همچنین آمارها نشان می‌دهد همواره درصد تغییرات سالانه میزان صادرات نفت از تولید نفت بیشتر است.

درآمدهای نفتی (منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی) طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ با ۴۶٫۳ درصد رشد از ۶۲٫۸ هزار میلیارد تومان به حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان رسیده؛ طی این دوره درآمد نفتی در سال ۱۳۹۶ بیشترین رشد سالانه معادل ۲۴٫۵ درصد را داشته است.

نکته قابل توجه این است که در سال گذشته صادرات نفت بیشترین سهم تولید نفت طی ۱۰ سال اخیر را به خود اختصاص داد.

بررسی آمارهای ۱۰ ساله نشان می‌دهد سهم صادرات نفت از تولید نفت طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ تقریبا روند نزولی داشته؛ به طوری که سهم صادرات نفت از کل تولید نفت از ۵۸٫۵ درصد به ۴۶٫۸ درصد کاهش یافته است.

طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ صادرات نفت هرساله سهم بیشتری از تولید نفت را به خود اختصاص داده، به طوری که طی این سال‌ها این سهم از ۴۶٫۸ درصد به ۶۰٫۳ درصد رسیده است.

جزئیات بیشتر میزان صادرات و تولید نفت طی چهار سال اخیر در اینفوگرافیک زیر قابل مشاهده است.

نظر شما