شناسهٔ خبر: 26809499 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اقتصاد در گذر زمان

از اولتیماتوم لندن و مسکو به تهران تا توقف آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

28 تیر 1320، لندن و مسکو با دادن اولتیماتومی به تهران خواستار خروج نیروهای آلمانی از ایران شدند.

28 تیر 1328، لايحه الحاقي قرارداد نفت توسط وزير دارايي، تقديم مجلس شوراي ملي شد.

28 تیر 1335، رسیدن 30 هزار دوک نخ ‌ریسی به بندر خرمشهر، اهالی کرمان را به این صرافت انداخت که از دولت بخواهند این دوک ‌ها در کرمان فعال شوند. در خبری که این روز در جراید کشور منعکس شد آمده است: سازمان برنامه، 30 هزار دوک نخ‌ ریسی و 1200 دستگاه بافندگی از طریق بندر خرمشهر وارد کشور کرده است و در نظر است که از اینها در یکی از شهرستان‌ ها استفاده شود و اهالی و اتاق تجارت کرمان از سازمان برنامه تقاضا کرده ‌اند که این دوک ‌ها- با توجه به بیکاری مردم آن سامان- درکرمان به کار گرفته شود تا با این اقدام تحولی در وضع اقتصادی آن شهرستان پدید آید.

همچنین در تیرماه 1335 جراید کشور اطلاع دادند که فرماندار ایالت نیویورک از تاجران و صاحبان کارخانه‌ های ایران دعوت کرده است که برای شرکت در نمایشگاه بین ‌المللی آن شهر، به نیویورک بروند.

در خبر دیگری که در این روز در روزنامه اطلاعات منتشر شده آمده است: روزنامه «منچسترآدور» در آخرین شماره خود نوشت که مقامات ایرانی متوجه شده ‌اند که اگر تا دو سال دیگر فکری برای توسعه بنادر ایران نکنند، صادرات و واردات ایران دچار اشکال فراوان خواهد شد، زیرا بنادر شاپور و خرمشهر قادر نخواهند بود جوابگوی صادرات و واردات روزافزون ایران باشند.

28 تیر 1341، دولت امريكا اعلام كرد كه در مدت 14ماه زمامداري اميني، 67 ميليون و سيصد هزار دلار به ايران كمك كرده است‌.

28 تیر 1353، قرارداد تعيين حدود مرزهاي دريايي ايران و پادشاهي عمان ميان نمايندگان دو كشور به امضا رسيد.

28 تیر 1379، ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه خواستار تبادل نظر با سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور ايران در مسائل جهاني شدن، مبارزه با فقر، عملكرد نهادهاي مالي، محيط زيست و ساير موضوعات مبتلا به جهان شد. اين درخواست به صورت مكتوب از طريق سفير فرانسه به وزارت امور خارجه ایران تسليم شد.

28 تیر 1390، حضرت آیت ‌الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست‌ های کلی اشتغال را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. بهبود محیط کسب ‌و‌کار و ارتقای شاخص ‌های آن (محیط سیاسی، فرهنگی و قضایی و محیط اقتصاد کلان، بازار کار، مالیات ‌ها و زیرساخت ‌ها) و حمایت از بخش ‌های خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین، مقررات و رویه‌ های ذی‌ ربط در چارچوب قانون اساسی از جمله این سیاست ‌ها است.

28 تیر 1392، بعد از توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که «آزادسازی قیمت بلیت هواپیما» نیز متوقف شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما